PMS-oireet

PMS-oireilla tarkoitetaan ennen kuukautisia tulevia psyykkisiä ja fyysisiä oireita. Tämän premenstruaalioireyhtymän syytä ei tiedetä, mutta se liittyy säännölliseen kuukautiskiertoon. Keskushermoston välittäjäaineilla, kuten serotoniinilla, on ilmeisesti osuutta syndrooman synnyssä.

Lähes kaikilla naisilla on lieviä PMS-oireita. Vaikeita oireita on 4-10 prosentilla naisista. Eniten oireita on yli 30-vuotiailla naisilla, mutta syytä oireiden yleisyyteen ei tiedetä.

Yleisimmät PMS-oireet

Psyykkisiä oireita ovat yleensä ärtyneisyys, masentuneisuus ja itkuherkkyys. PMS voi aiheuttaa myös unettomuutta ja keskittymisvaikeuksia. Fyysisisä oireita ovat yleensä rintojen arkuus ja turpoaminen, yleinen turvotus ja päänsärky. Oireet alkavat usein muutamaa päivää tai viikkoa ennen kuukautisia ja helpottavat muutaman päivän kuluessa kuukautisten alkamisesta.

Miten PMS-oireita voi hoitaa?

Ainoat tutkimuksissa vaikuttaviksi todetut hoidot PMS-oireiden hoitoon ovat ehkäisypillerit, joiden vaikuttava aine on drospirenoni, ja mielialalääke oireisina päivinä. Jotkut naiset saavat apua myös hormonikierukasta ja niin sanotusta syklisestä keltarauhashormonista. Niistä ei ole tutkittua tietoa PMS-oireiden hoidossa.

– Syklinen keltarauhashormoni tehoaa vain harvalle, huomauttaa naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Leena Väisälä.

Lisäksi B6-vitamiini voi helpottaa mielialaoireita ja tulehduskipulääke särkyjä. Gynekologi voi kirjoittaa reseptit myös näihin.

PMS:n itsehoito

PMS:n oireiden hoidossa kannattaa lähteä Leena Väisälän mielestä liikkeelle oirepäiväkirjan pitämisestä ja pitää sitä useamman kuukauden ajan. Oirepäiväkirjaan voi merkitä esimerkiksi, kuinka paljon on tuntenut masennusta, ärtyneisyyttä, turvotusta ja rintojen arkuutta. Oirepäiväkirja auttaa tunnistamaan ja ennakoimaan oireet ja valitsemaan niihin sopivaa hoitoa. Gynekologi voi auttaa oireiden tunnistamisessa ja suunnitella hoidon.

Katso malli oirepäiväkirjasta!

Fyysisiä oireita voi helpottaa ruokavaliohoidolla ja liikunnalla. Liiku, juo runsaasti vettä ja syö vähän suolaa, jotta keho ei turpoaisi häiritsevästi. Kannattaa välttää myös kahvia ja alkoholia ennen kuukautisia.

Unettomuutta kannattaa hoitaa ensisijaisesti kotikonstein noudattamalla säännöllistä unirytmiä ja terveellisiä elämäntapoja. Liiku, mutta älä juuri ennen nukkumaanmenoa, syö kevyt iltapala, käytä vähän nautintoaineita ja yritä selvittää huolet päivällä, jotta ne eivät valvottaisi iltaisin tai öisin.

Asiantuntijana naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Leena Väisälä Mehiläisestä.

Jos PMS-oireet vaivaavat ja häiritsevät arkeasi, tule rohkeasti gynekologiemme vastaanotolle!

Jaa