Hyvinvoiva nuori

Henkiseen hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä kiireen keskellä se voi jäädä unohduksiin.

Miten hoidan hyvinvointia?

Hyvinvointi rakentuu kokonaisvaltaisesta terveydestä. Mehiläisen liikuntalääketieteen erikoislääkäri Pippa Laukka neuvoo huolehtimaan terveydestä esimerkiksi säännöllisillä terveystarkastuksilla. Hyviä arjen valintoja on vaihtaa automatka kävelylenkiksi tai laittaa itse monipuolinen ruoka pikaruoka-annoksen sijaan.

Yhtä tärkeää on riittävä uni ja lepo. Hyvinvoinnin osa on itsetuntemus, eli se, että tunnistaa omia ajatuksia ja reaktioita. Itsetuntemus ohjaa mieltä ja kehon toimintaa. Itsetuntemusta voi harjoitella midfulness-harjoituksilla tai rentoutuksella. Näin voi harjoitella tietoista läsnäoloa. Kyky hallita stressiä ja kuormittavia elämäntilanteita kasvaa.

Pippa Laukan mukaan liikunta on hyvinvoinnin perusta. Se vähentää tutkitusti stressiä ja torjuu masennusta.

- Liikunta lisää mielihyvähormoneja ja lisää mielen tasapainoa ja henkisen energian tuotantoa, Laukka sanoo.

Arjen suorittaminen

Joskus voi tuntua, että arki on pelkkää suorittamista. Silloin on hyvä pysähtyä ja harjoitella armollisuutta itseä kohtaan. Konkreettisena neuvona on arjen rytmittäminen.

Lue lisää arjen suorittamisesta

Positiivisen ajattelun voima

Se, miten ajattelemme ja kohtaamme muita, vaikuttaa myös omaan hyvinvointiimme. Omaa ajattelumallia voi muuttaa, kun sen tunnistaa ja siihen kiinnittää huomiota.

Tutustu asiantuntijan ajatuksiin positiivisen mielen voimasta

Väsymystä tai unettomuutta?

Väsymys ja unettomuus ovat varsin yleisiä ongelmia ja vaikuttavat merkittävästi hyvinvointiin.

Lue lisää unettomuudesta ja tutustu hoitokeinoihin

Lue lisää väsymyksestä

Liikunta osa hyvinvointia

Liikunnalliset elämäntavat tai urheilu vaikuttavat hyvinvointiin, mutta liikunnassakin kohtuus kannattaa. Liikkujan kannattaa muistaa levon, unen, ravinnon ja oikeanlaisen liikkumisen ja palautumisen suhde.

Lue lisää liikunnasta

Hyvinvointia ruokavaliolla

Monipuolinen ravinto on hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Tutustu terveelliseen ruokavalioon ja lue, miten ravitsemusterapeutti voi olla apuna, jos kaipaat neuvoja oikeanlaisen ruokavalion rakentamiseen.

Hoida hyvinvointiasi - meiltä apua

Vaikka hyvinvointia voi edistää itse monin tavoin, välillä on hetkiä, jolloin apu voi olla tarpeen. Olemme valinneet juuri nuorelle naiselle sopivia lääkäreitä ja asiantuntijoita. Hyvinvoinnin ja terveyden asioissa sinua auttavat yleislääkärit ja työterveyslääkärit. Myös esimerkiksi gynekologi on usein naisen luottohenkilö monissa asioissa. Mielen hyvinvoinnissa apuna ovat psykoterapeutit, psykologit ja työpsykologit.

Pääset tutustumaan asiantuntijoihimme verkkoajanvarauksessa, josta näet vapaat ajat ja vastaanottokäynnin hinta-arvion. Lääkärin nimestä pääset tutustumaan lääkärin esittelyyn.

Nuoren naisen lääkärit Mehiläisellä

Olemme valinneet Mehiläisen asiantuntijoista juuri nuorelle naiselle sopivia lääkäreitä.

Tutustu nuorten naisten lääkäreihin ja asiantuntijoihin

Jos et tiedä, kenelle valita aikaa, käy verkkoajanvarauksessamme. Siellä apunasi on chat-palvelu, jossa hoitaja auttaa löytämään sinulle sopivimman lääkärin tai asiantuntijan sekä paikan ja tarvittaessa ajan. Verkkoajanvarauksesta näet myös käynnin hinta-arvion.

Siirry verkkoajanvaraukseen ja kysy tarvittaessa apua chatillä

Haluatko kysyä asiantuntijaltamme?

Nuorten chat palvelee sinua sivun oikeassa alakulmassa. Siellä voit kysyä asiantuntijan neuvoa sinua askarruttavista kysymyksistä. Kysy rohkeasti, me autamme!

Katso, mitä nuoret ovat aiemmin kysyneet!

Jaa