OmaMehiläinen-sovellus ja verkkopalvelu

OmaMehiläinen helpottaa asiointiasi

Ajanvaraus

Varaa aika tutulle lääkärille käyntitietojesi perusteella tai selaa vapaita aikoja, esimerkiksi toimipistekohtaisesti. Näet kaikki ajanvarauksesi ja saat niistä myös muistutuksen.

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu vastaanotolle ja näe vastaanottohuoneen sijainti. Mikäli vastaanottoaikasi on selvästi viivästynyt, voit saada siitä tiedon sovelluksen kautta.

Reseptien uusinta

Voit uusia reseptisi kätevästi suoraan sovelluksessa.
Huomioithan, että uusittavat reseptit tulisi olla Mehiläisessä määrättyjä.

Tutkimustulokset

Näet sovelluksesta sekä laboratoriotulokset että röntgen-, magneetti- ja ultraäänitutkimuskuvat.

Rokotustiedot

Näet sovelluksesta sinulle annetut rokotukset ja niiden voimassaolon.

Asiakasetuohjelma

Mehiläisen Asiakasohjelma etuineen on käytössäsi heti lataamisen jälkeen sekä sinulle että perheellesi.

Perheenjäsenet

Voit liittää lapsesi tai muun perheenjäsenesi tiedot sovellukseen. Voit varata heille ajan, uusia reseptejä ja katsoa tutkimustuloksia. Perheprofiilin kautta voit asioida esimerkiksi lapsen puolesta Digiklinikalla.

Omat tiedot

Voit päivittää sovelluksessa omia tietojasi, kuten osoite- tai vakuutustietojasi. Myös Kela-korttisi on mahdollista lisätä sovellukseen, mm. Digiklinikalla asiointia tai reseptin uusimista varten.

Videokirjasto hyvinvointisi tueksi

Maksuttomasta videokirjastosta löydät monipuolisesti vinkkejä jaksamisesi ja hyvinvointisi tueksi.

Digiklinikka

Lääkärin etävastaanotolla hoidetaan oireita ja sairauksia, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta.

Aina avoinna Saat helposti apua kaikkiin terveyshuoliisi Digiklinikan etävastaanotolta 24/7.
Valitse sopiva kanava Valitse Mehiläisen Digiklinikalta parhaiten omaan tarpeeseesi sopiva palvelukanava.
Apua moniin oireisiin Saat apua etälääkäreiltämme mm. flunssa-, silmä-, vatsa- ja allergiaoireisiin sekä ihottumiin.
Matalan kynnyksen keskustelukanava Digiklinikan mielenterveyden asiantuntijat tarjoavat sinulle keskustelutukea sekä apua mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen.
Hampaiden ja suun terveys Hampaiden ja suun terveyden Digiklinikkaan voit puolestaan olla yhteydessä missä tahansa suun terveyteen liittyvässä asiassa.

Näin saat OmaMehiläisen käyttöösi

Lataa sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta iPhoneen tai Android-puhelimeen tai kirjaudu OmaMehiläinen-verkkopalveluun. Palveluun tunnistaudutaan vain ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksilla. Lue ja hyväksy palvelun käyttöehdot.

Lataa App Storesta

Get it on Google Play

Digiklinikka

Digiklinikan lääkärit ovat kokeneita etävastaanoton ammattilaisia

Oletko Mehiläisen työterveysasiakas?

Näet sovelluksesta oman työterveystiimisi tiedot ja asioit työterveysasioissa suoraan sovelluksessa.

Reseptin uusinta ja Digiklinikka ovat myös työterveysasiakkaiden käytössä, mikäli ne sisältyvät yrityksesi työterveyssopimukseen. Voit tarkistaa sopimuksesi sovelluksesta tai omalta työnantajaltasi.

Voit vastata sinulle osoitettuun sähköiseen työterveyskyselyyn.

Näin OmaMehiläinen-mobiilisovellus toimii

OmaMehiläinen tietokoneella

Verkkopalvelu

Voit käyttää OmaMehiläistä myös verkkopalvelussa oma.mehilainen.fi.

Asiakkaamme suosittelevat etälääkärin vastaanottoa

Pyydämme asiakkailtamme palautetta käynnin jälkeen. Palautteesta lasketaan kansainvälisesti käytetty suositteluindeksi (NPS). Mitä suurempi lukema, sitä tyytyväisemmät asiakkaat. Mittarin lukema perustuu palautteeseen, joka saatu viimeisten 7 päivän aikana.

Turvallisuus

Kun lataat sovelluksen, saat sen käyttöösi rekisteröitymällä omilla verkkopankkitunnuksillasi.

Lue tietosuojasta ja tietojen käytöstä rekisteriselosteesta.

Pin-koodi, sormenjälki- tai kasvojentunnistus Voit valita haluatko kirjautua sisään PIN-koodilla, sormenjälki- tai kasvojentunnistuksella.
Halutessasi vahva tunnistautuminen Halutessasi voit ajanvarauksen asetuksissa ottaa käyttöösi jatkuvan vahvan tunnistautumisen, kun varaat itsellesi aikoja.
Voit vaikuttaa sinulle tuleviin viesteihin Antamalla markkinointi- ja palveluviestilupa-asetuksissa markkinointiluvan, saat ajankohtaista tietoa terveydestä ja hyvinvoinnista sekä etuja Mehiläisen ajankohtaisista palveluista sähköpostiisi 1-4 kertaa kuukaudessa.

Usein kysyttyä

OmaMehiläinen-mobiilisovellus

Miten otan OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen käyttööni?

Voit ladata OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen iPhone-puhelimeesi App Storesta ja Android-puhelimeesi Google Play Storesta. Sovellus edellyttää iOS-versiota 9.0. tai uudempaa ja Android-versiota 4.2 tai uudempaa. Voit tutustua palveluun tunnistautumatta, mutta suurimman hyödyn saat rekisteröitymällä käyttäjäksi hyväksymällä palvelun käyttöehdot ja tunnistautumalla verkkopankkitunnuksillasi. Verkkopankkitunnistautuminen tarvitsee tehdä vain kerran. Jatkossa voit kirjautua sovellukseen joko sormenjälkitunnistautumisella tai luomallasi 4-numeroisella pin-koodilla.

Minulla on Windows-puhelin. Voinko ladata OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen?

OmaMehiläinen-mobiilisovellus on toistaiseksi ladattavissa ainoastaan iPhone- ja Android-puhelimiin.

Olen käyttänyt aiemmin OmaMehiläinen-verkkopalvelua. Tunnistaako mobiilisovellus minut ja perheprofiiliini lisäämäni perheenjäseneni?

Sinun pitää hyväksyä OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen käyttöehdot ja tunnistautua ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksilla ladattuasi sovellukseen, vaikka olisit käyttänyt aiemmin OmaMehiläinen-verkkopalvelua. Jos olet liittänyt lapsesi tai muun perheenjäsenen perheprofiiliisi OmaMehiläinen-verkkopalvelussa, heidän tietonsa näkyvät myös OmaMehiläinen-mobiilisovelluksessa. Voit lisätä perheenjäseniä perheprofiiliisi mobiilisovelluksen ’Omat tiedot’>’Henkilötiedot’ kohdasta syöttämällä liitettävän henkilön henkilötunnuksen.

Minkä ikäisen lapsen voi lisätä perheprofiiliiliitoksen avulla? Miksi lapsen tietoja ei näy OmaMehiläisessä, vaikka olen lisännyt lapsen profiiliini?

Perheprofiililiitoksessa huoltaja voi itse lisätä alle 12-vuotiaat lapsensa omaan OmaMehiläinen-profiiliinsa. Huomioithan, että perheprofiiliin voi lisätä vain lapsen, jolla on nimi ja joka on rekisteröity Väestörekisteriin. Väestörekisterin tiedot päivittyvät hitaasti, joten aivan vastasyntynyttä lasta ei saa lisättyä.

12-17-vuotiaiden huollettavien osalta tulee täyttää perheprofiililiitoksen suostumuslomake Mehiläisen toimipisteessä. 12-17-vuotiaiden kertomustekstejä ei kuitenkaan näytetä henkilölle itselleen eikä perheprofiilissa, ellei lääkäri ole sitä erikseen sallinut. Lomake tulee uusia lapsen täyttäessä 15 vuotta. Suostumus on voimassa siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Tämän jälkeen vanhemman katseluoikeus lapsensa tietoihin automaattisesti päättyy.

Miten ilmoittaudun vastaanotolle OmaMehiläinen-mobiilisovelluksella?

Ajanvarauksesi näkyy sovelluksen ’Koti’-näkymän tulevissa tapahtumissa. ’Ilmoittaudu’-painike aktivoituu puoli tuntia ennen varattua aikaa, jolloin voit ilmoittautua vastaanotolle valitsemalla ’Ilmoittaudu’. Sovellus kertoo sinulle myös oikean vastaanottohuoneen ja kerroksen.

En halua notifikaatioita (ilmoituksia) mm. varaamistani ajoista tai valmistuneista tutkimustuloksista suoraan puhelimeni näytölle. Kuinka voin estää nämä?

Sovellus pyytää erikseen lupaa lähettää ilmoituksia suoraan puhelimen näytölle. Jos olet antanut sovellukselle luvan lähettää ilmoituksia ja haluat kieltää ne myöhemmin, voit hallinnoida lupia puhelimen ’Asetukset’ kautta.

Onko OmaMehiläinen-mobiilisovellusta turvallista käyttää?

Asiakkaan terveystietoja ei tallenneta laitteen muistiin vaan ne haetaan aina sovelluksen käytön yhteydessä Mehiläisen potilastietojärjestelmästä. Käyttäjään liittyvä tunnistetieto, jonka perusteella tietoja haetaan, on suojattu järjestelmäalustan kehittäjän tarjoamalla tekniikalla. Käyttäjän on huolehdittava, että laite on aina päivitetty viimeisimpään järjestelmäversioon sekä laitteen asianmukaisesta suojaamisesta ulkopuolisilta käyttäjiltä.

Kuinka voin uusia reseptini OmaMehiläinen-sovelluksen kautta?

Voit uusia Mehiläisessä määrättyjä reseptejä "koti"-valikon "reseptit"-osion kautta klikkaamalla haluamasi reseptin "uusi"-painiketta. Reseptin uusinta maksaa 28 €. Yksi reseptin uusintamaksu sisältää 1-2 lääkettä. Voit tehdä pyynnön useammasta lääkkeestä kerralla. Veloitamme määrän mukaan. Reseptin uusimista varten sinun tulee syöttää ’Omat tiedot’-sivulla Kela-korttisi sekä maksukorttisi tiedot. Myös sähköpostiosoite vaaditaan kuittia varten. Lääkäri uusi reseptisi 24 tunnin sisällä. Huomioithan, että kaikkia reseptejä ei voida uusia näkemättä potilasta.

Mikä on Digiklinikka ja missä tilanteissa voin käyttää sitä?

Digiklinikka on palvelu, jossa voit keskustella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ympäri vuorokauden. Lääkärimme ja hoitajamme vastaavat sinulle tunnin kuluessa. Digiklinikalla voit olla yhteydessä ammattilaiseen asiassa kuin asiassa. Me huolehdimme sinusta ja ohjaamme tarvittaessa oikeaan hoitopolkuun, mikäli emme voi auttaa sinua Digiklinikalla. Digiklinikan käyttöä varten sinun tulee syöttää ’Omat tiedot’-sivulla Kela-korttisi sekä maksukorttisi tiedot. Myös sähköpostiosoite vaaditaan kuittia varten. Digiklinikalla lääkärin vastaanotto maksaa 39,90 € ja hoitajan vastaanotto 12 €. Mikäli emme pysty auttamaan sinua, emme veloita palvelusta. Varaamme kuitenkin oikeuden veloittaa käynnistä, mikäli asiasi vaatii lääkärin laajempaa perehtymistä.

OmaMehiläinen-verkkopalvelu

Voinko rekisteröityä OmaMehiläiseen, vaikka en ole aiemmin asioinut Mehiläisellä?

Kyllä voit. Palveluun voi kirjautua sisään kuka tahansa omilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillaan. Käynti- ja tapahtumahistoriaa löytyy palvelusta valmiina kuitenkin ainoastaan aiemmin Mehiläisellä asioinneilta henkilöiltä.

Yritin kirjautua sisään verkkopankkitunnuksillani, mutta kirjautuminen ei onnistu. Mitä teen?

Ongelmissa verkkopankkitunnusten kanssa suosittelemme kääntymään oman pankkisi puoleen.

Tunnistauduin verkkopankkitunnuksillani, mutta nyt olen jumissa rekisteröitymisvaiheessa. Mitä teen?

Varmista, että kaikki pakolliset kentät on täytetty ja olet hyväksynyt palvelun ehdot. Palvelun käyttöönotto edellyttää pakollisten tietojen täyttämistä ja ehtojen hyväksymistä.

Meillä on puolisoni kanssa yhteiset verkkopankkitunnukset. Voinko rekisteröityä näillä OmaMehiläiseen?

OmaMehiläiseen rekisteröidytään ja kirjaudutaan sisään aina omilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. Verkkopankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset ja vain yhden henkilön nimissä, vaikka pankkitili olisikin yhteinen. OmaMehiläiseen saa rekisteröityä ja kirjautua sisään ainoastaan se henkilö, kenen nimissä verkkopankkitunnukset ovat. Jos verkkopankkitunnukset ovat puolisosi nimissä, sinun täytyy hankkia omissa nimissäsi olevat verkkopankkitunnukset rekisteröityäksesi OmaMehiläiseen.

Kuka näkee OmaMehiläisessä olevat terveys- ja potilastietoni?

Vain sinä itse näet OmaMehiläisen kautta Mehiläisen potilastietojärjestelmässä olevat terveystietosi otettuasi OmaMehiläinen-palvelun käyttöösi. Ainoastaan lisäämällä henkilön perheprofiiliisi ja sallimalla erikseen hänelle terveystietojesi näkemisen ja hallitseminen, myös hän näkee OmaMehiläisessä olevat tietosi. Lisäksi voit OmaMehiläisen tietosuoja-asetuksissa sallia hoitoosi osallistuvien Mehiläisen asiantuntijoiden nähdä itse OmaMehiläiseen lisäämiäsi tietoja (mm. rokotteet, omat kirjaukset, painonhallinta ja verenpaine).

En halua vastaanottaa sähköposti- ja tekstiviestimuistutuksia OmaMehiläisen muistilistalle tulevista asioista. Miten voin kieltäytyä näistä?

Omia viestiasetuksiasi voit hallita OmaMehiläisen profiilin hallinnassa. Kieltämällä palveluviestit, et enää jatkossa saa sähköposti- ja tekstiviestimuistutuksia lähestyvistä vastaanottoajoista, valmistuneista tutkimustuloksista, avoimista lähetteistä, vanhentuneista resepteistä tai OmaMehiläisen perheprofiilissa tapahtuneista muutoksista.

Näkeekö Mehiläisen oma hoitohenkilökuntani itse OmaMehiläiseen lisäämääni rokotuksen?

Mehiläisen hoitoosi osallistuvat asiantuntijat näkevät itse OmaMehiläiseen lisäämiäsi tietoja (mm. rokotteet, omat kirjaukset, painonhallinta ja verenpaine) ainoastaan, jos käyt erikseen sallimassa tämän OmaMehiläisen tietosuoja-asetuksissa. Huomioithan myös, että kukaan ei luvasta huolimatta katso tietojasi ja ehdota sinulle hoitotoimenpiteitä kuin erikseen niin vastaanotolla sovittaessa.

Puolisoni lähetti minulle kutsun liittyä OmaMehiläisen perheprofiiliinsa. Mitä tietoja hän minusta näkee, jos hyväksyn kutsun?

Jos hyväksyt kutsun, puolisosi näkee ainoastaan nimesi. Salliessasi erikseen hänelle terveystietojesi näkemisen ja hallitsemisen perheprofiilin hallinnassa, hän näkee kaikki OmaMehiläisessä olevat tietosi aivan kuten itsekin ne näet, ja voi mm. varata puolestasi aikoja nettiajanvarauksen kautta. Suosittelemme, että harkitset tarkasti kenelle annat oikeuden nähdä ja hallita terveystietoja OmaMehiläisen kautta.

Miksi alle 12-vuotiaan lapsen tiedot näkyvät automaattisesti huoltajalle OmaMehiläisen kautta?

On lapsen edun mukaista, että huoltaja voi tehdä rekisteröinnin ja käyttää OmaMehiläinen-palvelua virallisessa huollossaan olevan lapsen puolesta. On kuitenkin tärkeää muistaa, että lasta koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä eikä huoltajallakaan ole yleistä oikeutta saada alle 12-vuotiaankaan lapsen tietoja. Huoltajan velvollisuus on huolehtia, että OmaMehiläisen käyttö lapsen puolesta on aina lapsen edun mukaista.

Potilaslaissa (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785) 9§:n sanotaan: ”Jos alaikäinen potilas ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden kykenee päättämään hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalleen.” Edelleen, samaisen potilaslain (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785) 7§:n mukaan: ”Alaikäisen potilaan mielipide hoitotoimenpiteeseen on selvitettävä silloin, kun se on hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden mahdollista. Jos alaikäinen ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.”

Lapsella on mahdollisuus pyytää esimerkiksi hoitavaa lääkäriä kieltämään potilastietojensa näkymisen huoltajalle OmaMehiläisen kautta, jolloin lääkäri kirjaa kiellon otettuaan huomioon lapsen iän, kehitystason ja asian. Jos vanhemman huoltajuus lapseen päättyy, on vanhemmalla velvollisuus ilmoittaa asiasta Mehiläiselle, jonka jälkeen lapsen tiedot eivät enää näy huoltajalle. Mehiläisellä on myös oikeus tarkistaa huoltajuussuhteen voimassaolo Väestörekisterikeskuksesta automaattitarkistuksilla, ja tarvittaessa estää lapsen tietojen näkyminen muille kuin viralliselle huoltajalle. Katso myös tarkemmin OmaMehiläinen-käyttöehtojen kohta 5. Alaikäisen rekisteröityminen ja palvelun käyttö.

Lapseni täytti juuri 12 vuotta, enkä enää näe hänen potilastietojaan OmaMehiläisen kautta. Miksi näin on ja miten saan tiedot jälleen näkyviin?

Potilaslain (Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785) 9§:n mukaan: ”Jos alaikäinen potilas ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden kykenee päättämään hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalleen.”

Lain perusteluissa todetaan, että yli 12-vuotias lapsi käytännössä miltei aina voidaan katsoa kypsäksi ottamaan kantaa hoitoihinsa. Tähän perustuen lapsen täyttäessä 12 vuotta, sulkeutuu OmaMehiläinen-palvelussa näkymä hänen terveystietoihinsa automaattisesti. Jos 12 vuotta täyttäneen ja tätä vanhemman lapsen tiedot halutaan näkyvän huoltajille, pitää lapsen antaa huoltajalleen erityinen suostumus nähdä Mehiläisen potilastietojärjestelmässä olevia sekä palveluun itse syötettyjä tietoja OmaMehiläisen kautta. 12 vuotta täyttänyt voi antaa suostumuksensa allekirjoittamalla asiaa koskevan asiakirjan Mehiläisen lääkärikeskuksessa ja sallia terveystietojensa näkemisen ja käsittelyn viralliselle huoltajalleen. Tällöin sekä lapsen että huoltajan on oltava paikalla ja todistettava henkilöllisyytensä. Suostumus on annettava niin haluttaessa kummallekin vanhemmalle erikseen. 12–14-vuotiaana annettu suostumus on voimassa, kunnes lapsi täyttää 15 vuotta, jonka jälkeen lapsi voi uusia suostumuksensa vastaavalla tavalla tai rekisteröitymällä itse omilla henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillaan OmaMehiläiseen ja sallia terveystietojen näkemisen ja käsittelyn huoltajalleen. Tällöin suostumus on voimassa kunnes lapsi täyttää 18 vuotta, jolloin hänet poistetaan joka tapauksessa huoltajan perheprofiilista. Huomioitavaa on, että 12–17-vuotiaiden kertomustekstejä ei kuitenkaan näytetä henkilölle itselleen eikä perheprofiilissa, ellei lääkäri ole sitä erikseen sallinut.

Annettu suostumus on mahdollista peruuttaa milloin tahansa allekirjoittamalla asiakirja lääkärikeskuksessa tai yli 15-vuotiaiden osalta verkkopankkitunnuksilla palvelussa. Lapsen OmaMehiläinen-profiili ja sinne itse syötetyt tiedot kuitenkin säilyvät, vaikkei hän enää ole huoltajan perheprofiilissa, joten lapsi voi katsella ja käsitellä OmaMehiläisessä olevia tietojaan itse kirjautumalla palveluun omilla verkkopankkitunnuksillaan. Alaikäisen osalta on hyvä huomata, että katselu- ja käsittelyoikeuden voi antaa ainoastaan viralliselle huoltajalleen, toisin kuin täysi-ikäisen kohdalla, joka voi antaa oikeuden haluamalleen henkilölle. Katso myös tarkemmin OmaMehiläinen-käyttöehtojen kohta 5. Alaikäisen rekisteröityminen ja palvelun käyttö.

Olen alaikäinen ja rekisteröidyin OmaMehiläiseen omilla verkkopankkitunnuksillani. Miksi en voi lisätä henkilöitä perheprofiiliini?

Henkilöiden lisääminen perheprofiiliin on mahdollista ainoastaan 18 vuotta täyttäneille OmaMehiläisen käyttäjille. Alaikäinen voi olla ainoastaan virallisen huoltajansa perheprofiilissa ja hallita omien tietojensa näkymistä huoltajalleen.

Haluan lopettaa OmaMehiläinen-palvelun käytön ja irtisanoa palvelusopimukseni. Miten toimin?

OmaMehiläinen-palvelusopimuksen voi irtisanoa Mehiläisen lääkärikeskuksen kassalla allekirjoittamalla palvelusopimuksen irtisanomislomake. Irtisanoutuminen edellyttää henkilöllisyyden todistamista.

Ongelmatilanteissa voit ottaa yhteyttä omamehilainen@mehilainen.fi.