Miten toimitaan tapaturman sattuessa tai sairauden yllättäessä matkalla?

Vahingoittunut/sairastunut

1. Ilmoita vahingosta viipymättä vakuutusyhtiöllesi.

2. Hakeudu hoitoon mahdollisimman pian, Mehiläisen oikealle asiantuntijalle.

3. Hakeudu hoitoon matkan jälkeen mahdollisimman pian, ulkomailla sairastuessasi tai tapaturman sattuessa, voit jatkaa hoitoja määrätyn ajan (tapaturmat 3 kk, sairaudet 30 pv).

4. Varaudu maksamaan ensimmäinen vastaanottokäynti itse (vakuutuksessa usein omavastuu).

Toimintaohje Mehiläisessä

Ajanvaraus

  • Kerro aikaa varatessasi, että kyseessä on matkasairaus tai -tapaturma sekä mikä vakuutusyhtiö, jos se on tiedossasi.

Ilmoittautuminen

  • Ilmoittaudu vastaanotolle.
  • Näytä Kela-korttisi.
  • Ilmoita vakuutusyhtiö, jos et ole ilmoittanut sitä aikaa varatessasi.
  • Jos sinulla on vakuutusyhtiön maksusitoumus, anna se ilmoittautuessasi.

Vastaanotto

  • Kerro vielä vastaanotolla lääkärille, että kyseessä on matkasairaus tai -tapaturma, jotta saat tarvitsemasi paperit vakuutusyhtiötä varten mukaasi.

Tutkimukset, toimenpiteet ja leikkaukset

  • Kalliimpiin tutkimuksiin ja hoitoihin tarvitset maksusitoumuksen, jonka lääkärisi pyytää vakuutusyhtiöltä.

Kassa ja laskutus

  • Poistu aina kassan kautta, jos käyntisi on tarkoitus laskuttaa vakuutuksesta.
  • Vakuutuksiin usein liittyy omavastuu, jonka voit maksaa suoraan kassalla.
  • Anna kaikki lääkäriltä saamasi paperit kassalle.
  • Vastaanottokäynnit vapaaehtoisissa vakuutuksissa asiakas usein joutuu ensin maksamaan itse.
Jaa