Usein kysytyt kysymykset

Mehiläisen palveluihin liittyviä usein kysyttyjä kysymyksiä. Katso kysymykset ja vastaukset aihepiireittäin.

Soittopyyntö

Miten varaan soittopyynnön?

Jos vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, uuden soittopyynnön voi jättää asiantuntijalle Mehiläisen etusivuilla kohdasta "Jätä soittopyyntö" . OmaMehiläisessä voit myös jättää soittopyynnön sekä lähettää viestin sinua hoitaneelle vastaanottajalle. Työterveysasiakkaat voivat tarvittaessa OmaMehiläisessä lähettää viestin tai jättää soittopyynnön omalle työterveystiimilleen.

Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa .

Miten perun soittopyynnön?

Soittopyynnön voi perua OmaMehiläinen-palvelussa, asiakaspalvelumme kautta numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa .

Todistukset, Reseptit & Dokumentit

Miten uusin reseptini?

Muistathan, että esimerkiksi PVK-lääkkeitä eli keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ei voi uusia puhelimitse ilman hoitosuhdetta.

Hävitin sairaslomatodistukseni – mitä teen?

Mikäli vastaanottokäynnistäsi on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön poissaolotodistuksen kirjoittaneelle vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa   tai verkossa  . Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme .

Tarvitsen röntgenkuviani, mistä saan ne?

OmaMehiläinen-palvelussa   näkyy käynteihisi liittyvät käyntitekstit, tutkimustulokset sekä röntgen- ja magneettikuvat. OmaMehiläisessä on nähtävillä lähes kaikki käyntiäsi koskeva tieto. Voit myös tulostaa itsellesi kertomustekstit ja tutkimustulokset OmaMehiläisen kautta. Jos kuitenkin haluat potilaskertomuksen tai tutkimuskuvat itsellesi paperilla, löydät sitä varten tarkemmat ohjeet täältä.

Miten voin tarkistaa, että minua koskeva maksusitoumuspyyntö on lähetetty vakuutusyhtiölle?

Voit tarkistaa asian suoraan vakuutusyhtiöstäsi tai vastaanottajalta, joka on luvannut laittaa pyynnön vakuutusyhtiöön. Mikäli vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa   tai verkossa  . Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme. 

Toimipisteet, Yhteystiedot & Lääkärit

Missä on lähin Mehiläisen toimipiste?

Verkkosivuillamme pääset katsomaan tietoja kaikista Mehiläisen toimipisteistä  . Jos tarvitset apua lähimmän toimipisteen löytämisessä, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Mistä näen Mehiläisen palvelunumerot?

Löydät Mehiläisen palvelunumerot verkkosivuiltamme.

Mistä näen Mehiläisen yhteystiedot?

Löydät Mehiläisen yhteystiedot yhteystietosivultamme.

Miten saan yhteyttä lääkäriin, kun minulla on kysyttävää hoitooni liittyen? Maksaako se?

Voit jättää lääkärille soittopyynnön. Mikäli vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa   tai verkossa  . Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme.  Asiasta riippuen asiantuntija saattaa laskuttaa asian hoitamisesta.

Löytyykö toimipisteestä tiettyä rokotetta?

Yleisimpiin rokotuksiin (influenssa-, hepatiitti A-, hepatiitti A- ja B-, jäykkäkouristus-kurkkumätä -, punkki-, sekä pneumokokkirokotus) pystyt varaamaan ajan suoraan Mehiläisen ajanvarauksesta . Jos et kuitenkaan löydä sopivaa aikaa, voit aina olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme .

Mistä näen Mehiläisen päivystykset ja päivystyskäytännöt?
Mistä toimipisteestä löytyy nopein aika lääkärille?

Verkkoajanvarauksesta   näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.

Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Missä voin jättää palautteen?

Palautetta voi käydä antamassa verkkosivujemme palautelomakkeen kautta.

Mikäli haluat jättää Potilaslain 10 § mukaisen muistutuksen terveydenhuollon toimintayksikön terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle, voit olla suoraan yhteydessä toimipisteen potilasasiamieheen tai vastaavaan lääkäriin. Vastuuhenkilöjen tiedot löydät toimipistehausta  kunkin toimipisteen sivuilta.

Omat tiedot

Mistä näen omat tietoni?

Pääset omiin tietoihisi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun   tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Siellä näet muunmuassa käyntihistoriasi, varatut ajat, avoimet lähetteet, tutkimusvastauksia sekä lääkemääräykset.

Näkyvätkö Mehiläisen käyntini tiedot OmaKannassa?

Kaikki potilastiedot tallentuvat Mehiläisen potilastietojärjestelmään sekä Potilastiedon arkistoon, joka on osa kansallista terveysarkistoa eli Kanta-palveluita. Kun olet käynyt antamassa OmaKantaan suostumukset, ovat tietosi asioidessa sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon puolella.

Vastaanotto

Minkä erikoisalan lääkäri olisi oikea vaivalleni?
Mistä toimipisteestä löytyy nopein aika lääkärille?

Verkkoajanvarauksesta   näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.

Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Miten perun ajan?
  • Voit perua ajan helposti 24 tuntia ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa  . Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta.
  • Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma–su klo 6–22).
  • Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (avoinna 24/7).
  • Asiakaspalvelun chatissa   voidaan myös auttaa asiassa.

Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista. Lisätietoa ajan perumiseen liittyvistä ehdoista.

Milloin on seuraava vapaa aika?

Näet vapaita aikoja verkkoajanvarauksesta.   Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot.

Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi Mehiläisen asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatista. 

Mistä varaan ajan vastaanotolle?

Aikoja voi varata verkkoajanvarauksessa  . Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot. Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi ajanvarauksestamme. Yleinen ajanvarausnumero on 010 414 00 (0,084 €/min) ja työterveyden ajanvarausnumero on 010 414 0666 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (avoinna 24/7).

Miten pitkän ajan varaan?

Voit varata pidemmän ajan, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa   yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7).

Miten saan varattua tupla-ajan?

Pidemmän ajan varaamiseksi voit varata peräkkäiset ajat, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa   yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa. 

Voinko mennä vastaanotolle ilman ajanvarausta?

Riippuu paljon siitä, millaiselle käynnille olet tulossa. Tietyissä Mehiläisen toimipisteissä on yleislääkäri- sekä tapaturmapäivystyksiä, joihin voi tulla ilman ajanvarausta. Voit tarkistaa löytyykö tietystä toimipisteestä päivystystä menemällä verkkoajanvaraukseen   ja kirjoittamalla ”Henkilö ja Palvelu” -kenttään yleislääkäri- tai tapaturmapäivystys sekä ”Toimipiste ja Alue” -kenttään haluamasi toimipiste. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme puhelimitse 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa .

Miten varaan ajan henkilölle, jolla ei ole suomalaista sosiaaliturvatunnusta?

Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai ohjelma ei tunnista täyttämiäsi tietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksen chatin kautta. 

Miten toimin, kun verkkoajanvarauksessa on vikaa?

Voit kokeilla, jos selaimen päivittämisestä tai vaihtamisesta on apua. Jos vika ei kuitenkaan häviä, voit laittaa asiasta meille palautetta tai olla yhteydessä asiakaspalveluun (puhelinnumero 010 414 00 (0,084 €/min), avoinna 24/7, tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Tarvitseeko minun ilmoittautua ennen vastaanotto-, tutkimus- tai toimenpideaikaa?

Voit ilmoittautua kätevästi Mehiläisen OmaMehiläinen-sovelluksella, palvelupisteessä tai ilmoittautumisautomaatilla näyttämällä Kela-korttiasiasi. Jos tulet ensimmäistä kertaa käynnille, ilmoittaudu palvelupisteessämme. Saat palvelupisteestä muun muassa potilasrekisterin yhteiskäyttöä koskevan lomakkeen, jonka voit täyttää odottaessasi.

Ajanvaraus herjaa henkilötunnustani, vaikka laitan sen oikein. Miksi näin?

Syötä henkilötunnus muodossa PPKKVVYNNNT (PP=synt.päivä, KK=synt.kuukausi, VV=synt.vuoden kaksi viimeistä numeroa, Y=vuosisadan tunnus (1900 - luvulla syntyneet (-) ja 2000-luvulla syntyneet (A), NNN=yksilönumero ja T=tarkistusmerkki). Tarkistathan, että nimessä ei ole kirjoitusvirheitä. Jos et ole aikaisemmin käynyt Mehiläisessä, sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai ohjelma ei tunnista täyttämiäsi tietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme. 

Minulla ei ole voimassa olevaa sähköpostiosoitetta. Miten varaan verkossa ajan?

Mikäli sinulla ei ole voimassa olevaa sähköpostiosoitetta, tulee aika varata asiakaspalvelustamme puhelimitse 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme .

En löydä sopivaa aikaa. Mitä voin tehdä?

Jos et löydä sopivaa aikaa, voit aina pyytää neuvoa asiakaspalvelustamme. Pyrimme etsimään sinulle aina parhaan mahdollisen ratkaisun tilanteeseesi. Asiakaspalveluun saa yhteyden puhelimitse numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme. 

En saanut vahvistusviestiä ajanvarauksesta. Mistä voin tarkistaa, mikä aika minulla oli varattuna?

Pääset tarkistelemaan varauksiasi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun   tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatistamme .

Tutkimukset

Minkä erikoisalan lääkäri olisi oikea vaivalleni?
Mistä toimipisteestä löytyy nopein aika lääkärille?

Verkkoajanvarauksesta   näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.

Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Miten perun ajan?
  • Voit perua ajan helposti 24 tuntia ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa  . Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta.
  • Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma–su klo 6–22).
  • Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (avoinna 24/7).
  • Asiakaspalvelun chatissa   voidaan myös auttaa asiassa.

Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista. Lisätietoa ajan perumiseen liittyvistä ehdoista.

Milloin on seuraava vapaa aika?

Näet vapaita aikoja verkkoajanvarauksesta.   Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot.

Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi Mehiläisen asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatista. 

Mistä varaan ajan tutkimukseen?

Osaan tutkimuksista voit varata ajan verkkoajanvarauksemme   kautta. Tarkista lähetteestä tutkimuksen nimi ja kirjoita se ”Palvelut”-kenttään. Valitse lisäksi kaupunki tai alue niin näet vapaana olevat ajat. Muissa tutkimusajanvarauksissa voit olla yhteydessä numeroon 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7).

Miten pitkän ajan varaan?

Voit varata pidemmän ajan, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa   yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7).

Miten varaan ajan henkilölle, jolla ei ole suomalaista sosiaaliturvatunnusta?

Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai ohjelma ei tunnista täyttämiäsi tietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksen chatin kautta. 

Miten toimin, kun verkkoajanvarauksessa on vikaa?

Voit kokeilla, jos selaimen päivittämisestä tai vaihtamisesta on apua. Jos vika ei kuitenkaan häviä, voit laittaa asiasta meille palautetta tai olla yhteydessä asiakaspalveluun (puhelinnumero 010 414 00 (0,084 €/min), avoinna 24/7, tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Tarvitseeko minun ilmoittautua ennen vastaanotto-, tutkimus- tai toimenpideaikaa?

Voit ilmoittautua kätevästi Mehiläisen OmaMehiläinen-sovelluksella, palvelupisteessä tai ilmoittautumisautomaatilla näyttämällä Kela-korttiasiasi. Jos tulet ensimmäistä kertaa käynnille, ilmoittaudu palvelupisteessämme. Saat palvelupisteestä muun muassa potilasrekisterin yhteiskäyttöä koskevan lomakkeen, jonka voit täyttää odottaessasi.

En saanut vahvistusviestiä ajanvarauksesta. Mistä voin tarkistaa, mikä aika minulla oli varattuna?

Pääset tarkistelemaan varauksiasi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun   tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatistamme .

Toimenpiteet

Mistä varaan ajan toimenpiteeseen?

Keskitetty toimenpideajanvaraus palvelee numerosta 010 414 0300 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) arkisin (ma-to klo. 8-18 ja pe klo. 8-16).

Tarvitseeko minun ilmoittautua ennen vastaanotto-, tutkimus- tai toimenpideaikaa?

Voit ilmoittautua kätevästi Mehiläisen OmaMehiläinen-sovelluksella, palvelupisteessä tai ilmoittautumisautomaatilla näyttämällä Kela-korttiasiasi. Jos tulet ensimmäistä kertaa käynnille, ilmoittaudu palvelupisteessämme. Saat palvelupisteestä muun muassa potilasrekisterin yhteiskäyttöä koskevan lomakkeen, jonka voit täyttää odottaessasi.

Mistä toimipisteestä löytyy nopein aika lääkärille?

Verkkoajanvarauksesta   näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.

Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Miten ja kuinka pitkän ajan varaan toimenpiteeseen?

Toimenpideajat varataan asiakaspalvelun tai toimipisteen kautta. Voit tiedustella aikoja soittamalla numeroon 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7).

Voinko varata ajan toimenpiteeseen verkkoajanvarauksesta?

Toimenpideaikoja, kuten vatsalaukun tähystyksiä, luomen poistoja ja muita pienkirurgisia toimenpiteitä ei valitettavasti ole mahdollista varata verkkoajanvarauksen kautta, vaan toimipisteestä puhelimitse 010 414 0112 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min). Toimenpiteeseen saattaa liittyä ennakkovalmistautumista, ja nämä ohjeet saat toimipaikan toimenpideaikoja antavalta henkilöltä. Myös ajan pituus saattaa vaihdella tavallisesta vastaanottoajasta.

Miksi ennen toimenpidettä pitää olla syömättä ja juomatta?

Nukutukseen ja puudutukseen liittyy riski mahan sisällön kulkeutumisesta henkitorveen, mikä on vaarallista. Vatsan pitää olla täysin tyhjä toimenpiteeseen tullessasi oman turvallisuutesi vuoksi. Saat ohjeet sairaalastamme leikkaukseen valmistautumisesta, joita sinun tulee noudattaa.

Miksi ennen tekonivelleikkausta kannattaa käydä hammaslääkärissä?

Hampaiston tulehdukset voivat vaikuttaa merkittävästi tekonivelleikkauksen onnistumiseen. Vaikea ientulehdus ei välttämättä anna muita oireita kuin verenvuotoa harjatessa, mutta käytännössä se vastaa kämmenen kokoista avohaavaa, josta bakteerit pääsevät verenkiertoon. Kun hampaisto on kunnossa, se ei aiheuta riskiä leikkauksen onnistumiselle. Hampaiston tulehdukset voivat estää myös muitakin leikkauksia. Muista tarkistaa asia lääkärin vastaanotolla.

Minua pelottaa leikkaukseen tuleminen, mitä on tehtävissä?

Tärkeintä on kertoa peloistasi hoitajille ja lääkäreille. Kannattaa kertoa myös, miten haluaa omaa pelkoaan käsiteltävän. Toisia rauhoittaa, jos asioista kerrotaan yksityiskohtaisesti - toiset taas eivät halua kuulla mitään ylimääräistä. Hoitohenkilökunnan on keskusteltava tietyistä asioista kanssasi, mutta suuren osan leikkaussalissa vietetystä ajasta voit vaikkapa kuunnella musiikkia kuulokkeilla.

Rentouttavaa lääkettä on mahdollista saada puudutustoimenpiteissäkin niin, että voit torkahdella tai nukkua. Sovittaessa voit tulla sairaalaan hieman aiemmin, jolloin saat rentouttavan lääkkeen etukäteen.

Leikkauksen aikainen hereillä oleminen on nykylääketieteen aikana äärimmäisen harvinaista. Mehiläisessä unta seurataan leikkauksen aikana mm. unensyvyysmittarilla. Mittareiden avulla uni säädellään riittävän syväksi, jolloin hereillä oleminen ei ole mahdollista leikkauksen aikana.

Lue myös: Hoitopolku Mehiläisen sairaalassa

Miksi toimenpidettä siirretään, jos olen kuumeessa, flunssassa tms. taudissa?

Kun kyseessä ei ole hätätilanne, kannattaa leikkaus siirtää aina, jos sinulla on flunssa, kuume tai muu vastaava hengitystieinfektio. Terveellä ihmisellä on parhaat edellytykset toipua leikkauksesta. Nukutus ja puudutus voivat pahentaa flunssan oireita, yskiminen voi vaikeutua ja tauti pitkittyä. Leikkaushaavat paranevat myös paremmin ja nopeammin terveenä ollessasi.

Miksi ihon pitää olla ehjä leikkaukseen tullessa?

Ihossa olevat naarmut, haavat, näppylät tai ihottuma lisäävät leikkaushaavan tulehdusriskiä. Ihokarvoja ei saa poistaa leikkausalueen iholta, koska se saattaa aiheuttaa haavaumia ja lisätä siten tulehdusriskiä. Jos leikkausalueen iholla on naarmuja, ihottumaa tai punoitusta, kannattaa ottaa yhteyttä sairaalaan mahdollisimman pian.

Milloin saan syödä ensimmäisen kerran leikkauksen jälkeen?

Nukutustoimenpiteen jälkeen saat syödä ja juoda, kun vointisi tuntuu virkeältä, eikä sinulla ole pahoinvointia. Toimenpidepäivänä nesteytyksestäsi huolehditaan myös suonensisäisesti, ja kipuun saat lääkkeitä. Jotkut voimakkaat kipulääkkeet voivat aiheuttaa pahoinvointia. Tämän vuoksi juominen ja syöminen kannattaa aloittaa vasta myöhemmin kuin heti herättyäsi.

Koska pääsen kotiin toimenpiteen jälkeen?

Leikkauksen jälkeinen toipuminen on hyvin yksilöllistä. Nukutuksen jälkeen olosi voi olla aluksi tokkurainen ja väsähtänyt ja kurkku voi tuntua karhealta. Puudutuksen jälkeen puudutettu alue voi olla vielä tunnoton ja liike rajoittunut. Vointisi kuitenkin paranee koko ajan ja toipuminen tapahtuu yllättävän nopeasti. Toipumisaika on myös verrannollinen toimenpiteen kestoon ja sen laajuuteen.

Kotiin pääsemisen edellytyksenä ovat mm. seuraavat asiat:

  • sinulla ei ole voimakasta kipua tai pahoinvointia
  • pystyt juomaan tai syömään
  • virtsaaminen sujuu ongelmitta
  • sinulla on aikuinen saattaja kotimatkalle ja seuranasi seuraavan vuorokauden ajan
  • olet saanut jälkihoito-ohjeet suullisesti ja kirjallisesti
Miksi kotimatkalle tarvitaan saattaja? Miksi toimenpiteen jälkeisenä iltana ja yönä pitää olla aikuinen henkilö seurana?

Toimintakykysi voi olla heikentynyt nukutuksen tai puudutuksen jälkeen. Leikkauspotilas tarvitsee usein apua normaalitoiminnoissa vielä sairaalasta kotiuduttuaankin.

Päiväkirurgisen leikkauksen edellytys on, että potilaalla on seuraa kotona, muutoin hänen tulee yöpyä sairaalassa.

Työterveys

Miten perun ajan?
  • Voit perua ajan helposti 24 tuntia ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa  . Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta.
  • Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma–su klo 6–22).
  • Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (avoinna 24/7).
  • Asiakaspalvelun chatissa   voidaan myös auttaa asiassa.

Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista. Lisätietoa ajan perumiseen liittyvistä ehdoista.

Milloin on seuraava vapaa aika?

Näet vapaita aikoja verkkoajanvarauksesta.   Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot.

Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi Mehiläisen asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatista. 

Miten varaan ajan työterveystarkastukseen?

Pääset varaamaan aikaa terveystarkastukseen kirjautumalla työterveyden ajanvaraukseen   valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot. Varausohjelma ehdottaa sinulle oman työterveyshoitajan aikoja. Terveystarkastusajat saat näkyviin klikkaamalla aikojen yläpuolella olevaa alasvetovalikkoa ”Vastaanotto” ja valitsemalla saamasi ohjeistuksen pituinen aika. Voit tiedustella aikoja myös asiakaspalvelusta numerosta 010 414 0666 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa. 

Olen esimiesasemassa. Mistä löydän työtekijän vastaanottokäyntiä varten maksusitoumuslomakkeen?

Maksusitoumuslomakkeen löydät verkkosivuiltamme.

Mistä löydän terveystarkastuksen esitietolomakkeen?

Terveystarkastuksen esitietolomakkeen löydät verkkosivuiltamme.

Mitä työterveyssopimukseni sisältää?

Voit kysyä tarkempia tietoja työterveyssopimuksesi sisällöstä asiakaspalvelustamme, työterveyshoitajaltasi tai työnantajaltasi. Asiakaspalveluun voit halutessasi olla yhteydessä puhelimitse numeroon 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme .

Työterveyden ajanvaraus ei tunnista henkilötunnustani, miksi?

Jos kirjautumisen epäonnistuu ja ohjelma ei tunnista sinua työterveysasiakkaaksi, asiasta on hyvä olla yhteydessä työnantajaasi. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelusta puhelimitse 010 414 0666 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme .

Miten toimin, kun verkkoajanvarauksessa on vikaa?

Voit kokeilla, jos selaimen päivittämisestä tai vaihtamisesta on apua. Jos vika ei kuitenkaan häviä, voit laittaa asiasta meille palautetta tai olla yhteydessä asiakaspalveluun (puhelinnumero 010 414 00 (0,084 €/min), avoinna 24/7, tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Mistä kirjaudun työterveyden ajanvaraukseen?

Pääset kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen verkkoajanvarauksessamme  . Klikkaa sivun yläreunassa olevasta linkistä ”Työterveyteen” ja syötä omat tiedot. Jos kirjautuminen ei onnistu ja ohjelma ei tunnista sinua työterveysasiakkaaksi, on hyvä olla yhteydessä työnantajaasi. Halutessasi voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluun puhelimitse 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme. 

En saanut vahvistusviestiä ajanvarauksesta. Mistä voin tarkistaa, mikä aika minulla oli varattuna?

Pääset tarkistelemaan varauksiasi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun   tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatistamme .

Mitä tarkoittaa työterveyteen liittyvissä ajanvarauksissa oranssi painike; asiakkaan tulisi varautua maksamaan itse?

Työnantajasi määrittää mitkä palvelut kuuluvat työterveyssopimukseesi. Jos valitsemasi palvelu ei kuulu työterveyssopimukseesi, näkyy varauspainike järjestelmässä oranssina. Palvelun voi varata, mutta vastaat kustannuksista itse. Huom! Kaikissa tapauksissa järjestelmä ei pysty päättelemään kuuluko palvelu työnantajasi määrittelemän työterveyssopimuksen piiriin. Tarvittaessa asian voi tarkistaa työnantajalta tai soittamalla Mehiläisen työterveyden asiakaspalveluun numeroon 010 414 0666 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min).

Esimerkiksi useat työterveyssopimukset eivät kata erikoislääkärikäyntejä ilman työterveyslääkärin lähetettä, jolloin vastaanottokäynnin kuluista vastaa asiakas itse. Selvitäthän tarvittaessa oman sopimuksesi ehdot työnantajaltasi.

Miten pitkän ajan varaan?

Voit varata pidemmän ajan, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa   yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7).

Miten saan varattua tupla-ajan?

Pidemmän ajan varaamiseksi voit varata peräkkäiset ajat, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa   yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa. 

Hinnat ja maksaminen

Kuinka paljon käynti maksaa?

Käynnin hinta muodostuu lääkärinpalkkiosta, mahdollisista tehdyistä tutkimuksista sekä lähetteistä ja poliklinikkamaksusta. Halutessasi voit käydä tutustumassa yleisimpiin hinnastoihimme. Voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelusta puhelimitse 010 414 (avoinna 24/7) tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Mistä näen vastaanottajan hinnat?

Vastaanottajan hinnat löydät hakemalla haluamasi lääkärin  tai verkkoajanvarauksessa   klikkaamaalla vapaan ajan kohdalta lääkärin nimeä. Lisää tietoja löydät Hinnasto-sivuilta. Voit tiedustella hintoja myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme  . Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Yleisimpien hammashoitojen hintatiedot löytyvät hammashoidon hinnastosta. Koko hoitojakson hinnan hammaslääkäri pystyy antamaan tarkastuskäynnin yhteydessä.

Millaisia maksutapakäytäntöjä Mehiläisessä on?

Mikäli maksat käyntisi itse, voit käyttää Mehiläisessä maksuvälineenä käteistä sekä debit- ja credit-kortteja. Meillä käyvät Visa, MasterCard, American Express, Diners Club, Visa Electron. Lue lisää maksutavoistamme.

Miten toimin ajanvarauksessa, jos haluan maksaa käyntini palvelusetelillä tai maksusitoumuksella?

Valitse ajanvarauskalenterin alla olevasta "Lisähakuehdot"-kentän alasvetovalikosta joko maksusitoumuksen tai palvelusetelin tarjoaja. Ajanvarausohjelma ottaa valintasi huomioon ja ehdottaa palveluita, jotka voi maksaa valitulla maksutavalla.

Minulla on kysyttävää saamastani laskusta. Mitä teen?

Yksityisasiakkaana voit tiedustella saamastasi laskusta numerosta 010 414 0505 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (ma-pe klo 9–16) tai voit laittaa sähköpostia osoitteeseen laskutus.info@mehilainen.fi.

Kun kyseessä on yritykselle osoitettu lasku, voit olla yhteydessä työterveyden laskutukseen numeroon 010 414 4244 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (klo 9–13) tai sähköpostitse laskutus.työterveys@mehilainen.fi

Vakuutusyhtiöiden laskureklamaatioissa voit olla yhteydessä numeroon 010 414 4545 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) tai laittaa sähköpostia osoitteeseen vakuutus.laskutus@mehilainen.fi.

Kuinka paljon puhelu maksaa?

Puheluiden hinnat näet sivustoltamme.

Lähetteet

Miten voin uusia laboratoriolähetteeni?

Hoitavan lääkärin kautta lähetteiden uusiminen hoituu varmimmin mutta tarvittaessa voit varata ajan myös toiselle vastaanottajalle tai olla yhteydessä lääkäriin Digiklinikan kautta.

Kuinka kauan lähete on voimassa?

Laboratorio-, röntgen- ja fysioterapia -lähetteet ovat vuoden voimassa. Työterveyden lähetteet erikoislääkärille ja työfysioterapeutille ovat voimassa kolme kuukautta.

Mistä näen avoimet lähetteeni?

Löydät avoimet lähetteesi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun   tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta.

Laboratorio

Tarvitseeko minun paastota ennen laboratoriokoetta?

Ellei lääkärin kanssa ole toisin sovittu, voit ennen näytteenottoa syödä ja juoda kevyesti sekä ottaa mahdollisesti tarvittavat lääkkeet. Tarvittaessa voit tarkasta tutkimukset, joissa paasto on välttämätön.

Voinko käydä ensin laboratoriossa antamassa näytteen ja vasta sitten varata ajan vastaanotolle?

Jos maksat tutkimuksen itse, et välttämättä tarvitse lähetettä lääkäriltä. Huomioi kuitenkin, että ilman lähetettä et saa Kela-vähennyksiä eivätkä vakuutusyhtiöt korvaa kuluja. Kun tulet laboratorioon, osaathan kertoa, mitkä tutkimukset haluat, että sinusta otetaan.

Mistä näen laboratoriotulokseni?

Osan tutkimusvastauksista näet OmaMehiläinen-palvelusta  . Tulosten tulkitsemista varten on hyvä olla yhteydessä lähettävään vastaanottajaan soittopyynnön   kautta tai varaamalla ajan vastaanotolle. 

Miten voin uusia laboratoriolähetteeni?

Hoitavan lääkärin kautta lähetteiden uusiminen hoituu varmimmin mutta tarvittaessa voit varata ajan myös toiselle vastaanottajalle tai olla yhteydessä lääkäriin Digiklinikan kautta.

Verkkoajanvaraus

Asiointirooli

Valitse verkkoajanvarauksen päänäkymästä "Yksityisasiakas" tai "Työterveysasiakas" asiointiroolisi mukaisesti. Oletuksena palvelu tarjoaa kuluvan päivän yksityisasiakasaikoja yleislääkärille. Lisäksi palvelu kohdistaa tarjotut ajat automaattisesti tunnistetun sijainnin perusteella. Työterveysasiakkaille palvelu tarjoaa työterveyssopimuksen mukaisen oletuksena nimetyn työterveyshoitajan aikoja.

Ajanvaraus

Valitse haluamasi lääkäri tai vastaanottaja joko kirjoittamalla vastaanottajan nimi tai erikoisala vihreään kenttään. Voit tarkentaa hakua vaihtamalla paikkakuntaa tai aluetta, tai lisäämällä ko. kenttään toimipisteen nimen. Valitse haluamasi päivä kalenterinäkymästä. Päivä näkyy vihreänä, mikäli hakuehtojesi mukaisia aikoja on vapaana.

Miten perun ajan?
  • Voit perua ajan helposti 24 tuntia ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa  . Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta.
  • Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma–su klo 6–22).
  • Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min) (avoinna 24/7).
  • Asiakaspalvelun chatissa   voidaan myös auttaa asiassa.

Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin perutuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista. Lisätietoa ajan perumiseen liittyvistä ehdoista.

Hakuehtojen tarkennus

Tarkenna hakuehtoja "Lisähakuehdot"-kohdasta. Voit halutessasi valita vakuutusyhtiösi sekä täydentää mahdolliset maksusitoumus- ja palvelusetelitiedot. Voit lisäksi valita toiveen vastaanottajan sukupuolesta ja kielitaidosta.

Ajanvarauksen vahvistaminen

Valitse haluamasi vastaanottaja ja sinulle sopiva aika painamalla "Varaa"-painiketta. Syötä puuttuvat tiedot, ja vahvista ajanvaraus painamalla "Vahvistan varaukseni" -painiketta. Saat sähköpostivahvistuksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jos vahvistusta ei kuulu, otathan tarvittaessa yhteyttä asiakaspalveluun numeroon 010 414 00 (0,084 €/min).

Miksi en saanut varausvahvistusta sähköpostitse?

Tehdessäsi varausta, tarkistathan varausvahvistussivulta, että syöttämäsi sähköpostiosoite on oikein. Mikäli osoite on oikein, käy tarkistamassa sähköpostisi roskapostikansio, sekä mahdolliset muut välilehdet, kuten tarjoukset. Mikäli olet vastaanottanut varausvahvistusviestisi väärälle välilehdelle, suosittelemme että hyväksyt Mehiläisen luotettavaksi lähettäjäksi.

Voinko varata useamman ajan verkkoajanvarauksessa? Miten?

Toimenpideaikoja, kuten vatsalaukun tähystyksiä, luomen poistoja ja muita pienkirurgisia toimenpiteitä ei valitettavasti ole mahdollista varata verkkoajanvarauksen kautta, vaan toimipisteestä puhelimitse 010 414 0112 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min). Toimenpiteeseen saattaa liittyä ennakkovalmistautumista, ja nämä ohjeet saat toimipaikan toimenpideaikoja antavalta henkilöltä. Myös ajan pituus saattaa vaihdella tavallisesta vastaanottoajasta.

Voinko varata ajan toisen henkilön puolesta / toiselle henkilölle?

Voit varata ajan toiselle henkilölle esim. jollekin perheen jäsenistäsi perheenjäsenistäsi. Varausta tehtäessäsi tehdessäsi muista syöttää asiakastietoihin sen henkilön henkilötunnus, jolle olet aikaa varaamassa.

Miten voin varata itselleni ajan verkossa?

Verkkoajanvaraus löytyy osoitteesta https://ajanvaraus.mehilainen.fi . Pääset ajanvaraukseen myös www.mehilainen.fi-etusivulta klikkaamalla "Ajanvaraus"-painiketta, tai www.omamehilainen.fi -palvelun kautta.

Mitä tarkoittaa työterveyteen liittyvissä ajanvarauksissa oranssi painike; asiakkaan tulisi varautua maksamaan itse?

Työnantajasi määrittää mitkä palvelut kuuluvat työterveyssopimukseesi. Jos valitsemasi palvelu ei kuulu työterveyssopimukseesi, näkyy varauspainike järjestelmässä oranssina. Palvelun voi varata, mutta vastaat kustannuksista itse. Huom! Kaikissa tapauksissa järjestelmä ei pysty päättelemään kuuluko palvelu työnantajasi määrittelemän työterveyssopimuksen piiriin. Tarvittaessa asian voi tarkistaa työnantajalta tai soittamalla Mehiläisen työterveyden asiakaspalveluun numeroon 010 414 0666 (0,0835 €/puhelu + 0,1669 €/min).

Miten toimin, jos haluan palvelua muulla kuin suomen kielellä?

Voit valita "Lisähakuehdot"-kentästä vastaanottajan kielitaidon. Ajanvarausjärjestelmä näyttää sen jälkeen valitsemasi kielitaidon perusteella vapaiden vastaanottajien ajat.

Toimiiko palvelu myös matkapuhelimella tai tablettitietokoneella?

Palvelu mukautuu päätelaitteen näytön kokoon, joten palvelua on miellyttävä käyttää myös älypuhelimella tai tablettitietokoneella. Erillistä sovellusta ei tarvitse ladata vaan palvelu löytyy myös mobiililaitteilla suoraan osoitteesta https://ajanvaraus.mehilainen.fi  tai www.mehilainen.fi-etusivulta. Voit myös tallettaa osoitteen mobiililaitteesi tai tablettitietokoneesi suosikkeihin, jolloin löydät sen entistäkin helpommin.

Lääkärin saama asiakasarvio ja suositukset

Lääkärin kuvan yhteydessä näytetään lääkärin saama asiakasarvio, esim. 9.1/10. Asiakasarvio on lääkärin suositteluindeksikyselyssä (NPS) saamien arvosanojen keskiarvo, jota verrataan parhaaseen mahdolliseen keskiarvoon 10. Arvio näytetään, jos vastauksia on tullut vaadittu vähimmäismäärä. Sitaatit ovat asiakkaidemme antamia suosituksia lääkäreistä.

Lue lisää NPS-kyselystä

Influenssarokote

Mitä influenssarokotetta Mehiläisestä on saatavissa?

Influenssakaudella 2020–2021 Mehiläisessä on käytössä Fluarix tetra -niminen rokote. Fluarix tetra on nelivalenttinen influenssarokote, joka antaa suojaa sekä influenssan A- että B-virustyyppiä vastaan. Rokote sopii kaikille 6kk iästä ylöspäin. Fluarix tetra annetaan pistoksena.

Lisäksi saatavilla on nenäsumutteena 2–17-vuotiaille annettava Fluenz tetra, joka on myöskin nelivalenttinen influenssarokote. Molempien rokotteiden viruskannat vastaavat WHO:n suosituksia.

Lue lisää: Influenssarokote

Mitä influenssakantoja vastaan rokote antaa suojaa?

Mehiläisessä käytettävä nelivalenttinen influenssarokote antaa suojan sekä molempia A-viruskantoja että molempia B-viruskantoja vastaan.

Milloin rokote olisi hyvä ottaa, jotta ehdin saamaan riittävän suojan?

Influenssarokote kannattaa ottaa syksyllä ennen kuin influenssakausi alkaa. Rokotteen suojan kehittyminen kestää noin kaksi viikkoa, minkä aikana suoja ei ole vielä täydellinen. Influenssarokotteen voi ottaa myös epidemian alkamisen jälkeen, mutta silloin rokotetulla on riski sairastua influenssaan ennen vasta-ainesuojan täydellistä muodostumista.

Kuinka pitkän suojan saan rokotteesta?

Kausi-influenssarokote tulee ottaa uudestaan joka vuosi, koska liikkeellä olevien influenssavirusten kannat muuntuvat ja vaihtelevat vuosittain.

Kenelle influenssarokotusta suositellaan?

Influenssarokotetta suositellaan erityisesti influenssan riskiryhmille sekä kaikille, joiden lähipiirissä on henkilö, jolla on suurentunut riski sairastua vakavaan influenssaan.

Influenssan riskiryhmät:

  • yli 65-vuotiaat
  • pienet lapset
  • raskaana olevat
  • iästä riippumatta mm. sydän- ja verisuonitauteja, diabetesta, keuhkosairauksia, maksa- ja munuaistauteja sairastavat
  • potilaat, joiden vastustuskyky on sairauden tai sen hoidon vuoksi heikentynyt.

Lue myös:

Matkailijan influenssarokote
Urheilijan influenssarokote

Voinko ottaa rokotteen sairaana, esimerkiksi minulla on nuha tai muu vastaava flunssan oire?

Rokotetta ei saa antaa kuumeen tai kuumeisen infektion aikana, vaan se tulee siirtää kunnes rokotettava on parantunut.

Voiko jokin sairaus olla este rokotteen ottamiseksi?

Rokotteen ottamisessa on hyvä huomioida seuraavat sairaudet:

  • Lapsen astma: nenäsumuterokotusta tulee siirtää, jos lapsen astma ei ole hoitotasapainossa tai lapsella on vinkuvaoireinen hengitystieinfektio.
  • Kuume: rokotusta ei saa antaa kuumeen tai kuumeisen infektion aikana, vaan rokotus on siirrettävä, kunnes rokotettava on parantunut.
  • Guillain-Barré -oireyhtymä, GBS: Äskettäin Guillain-Barré -oireyhtymään (GBS) sairastuneen influenssarokotuksesta päättää hoitava lääkäri yhdessä rokotettavan kanssa.

Nenäsumutteena annettavaa rokotetta ei saa antaa:

  • henkilölle, jonka elimistön puolustuskyky on voimakkaasti heikentynyt joko sairauden tai sen hoidon takia.
  • salisylaattihoitoa saaville lapsille.

Rokotetta ei saa antaa silloin, jos on aiemmasta influenssarokotteesta saanut vakavan, välittömän allergisen reaktion, eli anafylaktisen reaktion.

Voiko influenssarokotteen ottaa raskaana ollessa?

Raskaana olevalle voidaan antaa pistettävä influenssarokote missä tahansa vaiheessa raskautta. Nenäsumuterokotetta taas ei suositella lainkaan raskaana oleville.

Voinko saada influenssan, vaikka olisin saanut rokotuksen?

Influenssaan voi sairastua, vaikka olisi saanut rokotteen. Influenssarokote ei anna täydellistä suojaa influenssalta tai estä sen levittämistä oireettomana, mutta se on kuitenkin paras keino suojautua taudilta. Jos rokotuksesta huolimatta sairastuu influenssaan, taudin sairastaa yleensä lievempänä ja siitä toipuu nopeammin kuin rokottamattomana. Rokote kannattaa ottaa myös, jos haluaa suojaa influenssan aiheuttamilta jälkitaudeilta, kuten lapsilla korva- ja keuhkoputkentulehduksilta, sekä kaikissa ikäryhmissä keuhkokuumeelta.

Mitä haitta- tai sivuvaikutuksia influenssarokotteesta voi tulla?

Influenssarokotteen haittavaikutukset ovat harvinaisia ja niitä esiintyy vain pienellä osalla rokotetuista:

  • Nenäsumuterokote voi aiheuttaa nuhaa ja nenän tukkoisuutta.
  • Pistettävät rokotteet voivat aiheuttaa rokotuskohdan punoitusta ja aristusta.
  • Joskus rokotetuille tulee lihas- ja nivelkipua, päänsärkyä tai lämpöä. Oireet menevät ohi parissa päivässä. Niitä voit hoitaa kuume- ja kipulääkkeillä.

Vakavia haittoja, kuten vakava allerginen reaktio eli anafylaksia, ilmenee hyvin harvoin.

Influenssarokotteen jälkeen voi tulla lieviä flunssan kaltaisia oireita, jotka kuuluvat rokotteeseen ja menevät pian itsestään ohi. Huomioithan, että nämä lyhytkestoiset rokotusreaktiot eivät ole syy hakeutua koronavirustestiin. Jos rokotuksen jälkeiset oireet kestävät yli vuorokauden ja/tai rokotettu tuntee itsensä selkeästi sairaaksi, kuumeiseksi ja hänelle tulee hengitystieinfektion oireita, hänen tulee siinä tapauksessa olla yhteydessä terveydenhuoltoon mahdollisen samanaikaisen koronavirusinfektion arvioimiseksi.

Voinko ottaa influenssarokotteen, jos olen aiemmin sairastanut koronaviruksen aiheuttaman covid-19 -taudin?

Tämänhetkisen tiedon perusteella sairastettu covid-19 -tauti ei aiheuta sen kummempaa viivettä tai estettä rokottautumisen kannalta kuin muutkaan taudit. Muistathan, että sairaana ei saa ottaa rokotetta.

Suojaako influenssarokote koronaviruksen aiheuttamalta covid-19 - tartunnalta?

Influenssarokote ei suojaa koronavirukselta.

Perheenjäseneni on altistunut koronavirukselle, voinko minä ottaa influenssarokotteen?

Jos perheenjäsen on altistunut koronavirukselle, voivat muut perheenjäsenet ottaa influenssarokotteen, jos ovat oireettomia/terveitä.

Terveyssopimus

Lisätietoa Terveyssopimuksesta, sopimusehdot.
  • Sopimus on voimassa toistaiseksi.
  • Kuukausimaksujen laskutus: ensimmäinen 3 kk etukäteen ja tämän jälkeen kerran kuukaudessa jälkikäteen.
  • Poliklinikkamaksut laskutetaan kerran kuussa jälkikäteen.
  • Voit tilata laskun myös e-laskuna oman pankkisi kautta.
  • Voit irtisanoa palvelun kuluvan laskutuskauden loppuun. Tieto irtisanomisesta tulee olla Mehiläisessä laskutuskauden viimeiseen päivään mennessä.
  • Terveyssopimusta ei voi tehdä, mikäli henkilön työterveyshuolto on Mehiläisessä.
  • Tutustu sopimusehtoihin ( pdf, 318 kB).
Lääkärikeskukset, joissa Terveyssopimus on saatavissa.
Terveyssopimus lahjaksi.

Kun ostat Terveyssopimuksen lahjaksi, maksat tällöin palvelun kuukausimaksut yhdellä kertaa valitsemasi ajanjakson osalta (3 kk, 6 kk tai 12 kk). Lahjan saaja maksaa itse yleislääkärikäynneistä aiheutuvat poliklinikkamaksut (23,60 € / käynti).

Miten irtisanon Terveyssopimuksen?

Sopimuksen voimassaolo lakkaa kuluvan laskutuskauden lopussa, mikäli irtisanominen on ilmoitettu Mehiläinen Oy:lle viimeistään kuluvan laskutuskauden viimeiseen päivään mennessä.

Irtisanomisilmoitus voidaan tehdä sähköpostitse osoitteeseen terveyssopimus@mehilainen.fi, tai lomakkeella   postitse osoitteeseen: Mehiläinen asiakaspalvelukeskus/Terveyssopimustiimi, Yliopistonkatu 14a, 4. krs, 20100 Turku.

Voinko vaihtaa omalääkäriä tai terveysvalmentajaa?

Voit vaihtaa niin omalääkäriä kuin terveysvalmentajaakin milloin tahansa. Omalääkäreitä ja terveysvalmentajia löytyy palvelussa mukana olevista toimipisteitä. Löydät kaikki omalääkärit   ja terveysvalmentajat  verkkosivujemme listauksesta. Sinun ei tarvitse erikseen ilmoittaa Mehiläiselle, jos vaihdat asiantuntijaa. Terveyssopimuksen puitteissa voit käyttää kaikkia Mehiläisen yleislääkäreitä ja hoitajia missä tahansa toimipisteessä.

Kuinka nopeasti saan ajan omalääkärille?

Vastaanottojen ja vapaiden aikojen määrä vaihtelee lääkäreittäin ja kukin lääkäri päättää asiasta itsenäisesti. Verkkoajanvarauksesta   näet lääkärikohtaisen vastaanottotilanteen. Useimmille Terveyssopimuksen omalääkäreille saa ajan hyvin nopeasti, jopa samalle tai viimeistään seuraavalle päivälle.

Missä Mehiläisen toimipisteissä voin asioida Terveyssopimuksella?

Terveyssopimukselle valitaan pääasiallinen asiointipiste, joka on esim. lähimpänä kotiasi. Ko. toimipisteestä voit valita omalääkärisi ja terveysvalmentajasi. Voit kuitenkin asioida esim. akuuteissa sairastumistilanteissa missä tahansa Mehiläisen toimipisteessä koko Suomessa. Myös Digiklinikan lääkärit ja hoitajat OmaMehiläinen-palvelussa ovat käytössä ympäri vuorokauden kaikkialta, missä verkkoyhteys toimii.

Voinko mennä ensin lääkärille ja sitten vasta terveysvalmentajan vastaanotolle?

Suosittelemme aloittamaan palvelukäytön terveysvalmentajan tutustumistapaamisella ja terveystarkastuksella, mutta toki voit myös mennä ensin yleislääkärin vastaanotolle ja vasta myöhemmin terveysvalmentajan tapaamiseen.

Minulta otetaan vuosittain tiettyjä laboratoriotutkimuksia, saanko otettua ne Terveyssopimuksen puitteissa?

Terveydentilan seurannan tai sairaudenhoidon vuoksi tarvittavat tutkimukset määrittää aina lääkäri tai hoitaja. Tutkimukset kuuluvat Terveyssopimuksen kuukausihintaan, mikäli ne todetaan tarpeellisiksi ja lääkäri tai hoitaja tekee niistä lähetteen. Etukäteen emme siis voi luvata, että joku tietty tutkimus varmasti kuuluu kuukausihintaan. On kuitenkin todennäköistä, että jos sinua aiemmin hoitanut asiantuntija on todennut jonkun tutkimuksen tarpeelliseksi säännöllisesti, päätyy Mehiläisen asiantuntija tuohon samaan lopputulokseen.

Laskutetaanko kuukausimaksut joka kuukausi?

Kuukausimaksut laskutetaan seuraavasti: ensimmäiset kolme kuukautta laskutetaan etukäteen sopimuksen teon jälkeen, minkä jälkeen kuukausimaksu laskutetaan kerran kuukaudessa jälkikäteen. Yleislääkärikäynneistä kertyneet poliklinikkamaksut laskutetaan joka kuukausi jälkikäteen. Ensimmäinen lasku lähetetään sinulle sopimuksen aloitusta seuraavan kuun alussa ja siinä laskutetaan kahden täyden kuukauden kuukausimaksut sekä ensimmäisen kuukauden osalta ne päivät, jotka sopimus on ollut voimassa. Laskulla on lisäksi siihen mennessä kertyneet yleislääkärikäyntien poliklinikkamaksut. Toisesta laskusta alkaen laskutetaan kuukausimaksu sekä poliklinikkamaksut kerran kuukaudessa jälkikäteen.

Jos Terveyssopimuksen hinnat muuttuvat, saanko asiasta ilmoituksen?

Poliklinikkamaksujen muutoksista ei ilmoiteta erikseen, sillä niissä noudatetaan kulloinkin voimassa olevaa Mehiläisen hinnastoa. Mikäli teemme muutoksia Terveyssopimuksen kuukausimaksuihin, ilmoittamme asiasta vähintään yhtä kuukautta aikaisemmin ja muutokset tulevat voimaan aikaisintaan seuraavan laskutuskauden alusta. Jos asiakas ei hyväksy kuukausimaksun korotusta, on hänellä oikeus irtisanoa sopimus irtisanomisehtojen mukaisesti.

Voinko käyttää Terveyssopimusta, jos asun ulkomailla enkä ole oikeutettu Kela-korvauksiin?

Jos sinulla on suomalainen henkilötunnus, voit tehdä Terveyssopimuksen. Edellytyksenä Terveyssopimuksen ottamiselle on virallinen osoite Suomessa. Koska Terveyssopimuksessa maksetaan kiinteää hintaa terveyspalveluista, ei niistä voi saada Kela-korvausta. Näin ollen ulkomailla asumisen vuoksi menetetyillä Kela-korvauksilla ei ole vaikutusta Terveyssopimuksen puitteissa käytettyihin palveluihin. Jos käytät Terveyssopimukseen kuulumattomia palveluita, esim. erikoislääkäreitä, joista voisi saada Kela-korvauksen, tällöin korvaus jää sinulta saamatta ja maksat palvelun kokonaan itse.

Rokotukset

Löytyykö toimipisteestä tiettyä rokotetta?

Yleisimpiin rokotuksiin (influenssa-, hepatiitti A-, hepatiitti A- ja B-, jäykkäkouristus-kurkkumätä -, punkki-, sekä pneumokokkirokotus) pystyt varaamaan ajan suoraan Mehiläisen ajanvarauksesta . Jos et kuitenkaan löydä sopivaa aikaa, voit aina olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme .

Mitä rokotteet ovat?

Rokotteet ovat lääkevalmisteita, joilla voidaan ennaltaehkäistä tartuntatauteja ja näin suojata rokotettua myös jälkitaudeilta. Rokotteessa elimistöön viedään taudinaiheuttajaa tai sen osaa sellaisessa muodossa, joka saa aikaan suojaa kyseistä tautia vastaan. Rokote voidaan antaa esimerkiksi pistoksena, nenäsumutteena tai suun kautta.

Lue lisää: Rokotukset

Ovatko rokotteet turvallisia?

Rokotteet täyttävät tarkat turvallisuuskriteerit. Ennen kuin rokote saa myyntiluvan, sitä tutkitaan kymmenillä tuhansilla vapaaehtoisilla ihmisillä, ja kaikki haittakokemukset kirjataan, sekä syy-yhteys rokotteen ja oireiden välillä arvioidaan. Harvinaisia haittavaikutuksia saattaa näinkin laajoissa tutkimuksissa jäädä havaitsematta, joten rokotteiden turvallisuutta seurataan siksi jatkuvasti.

Kuten kaikilla lääkeaineilla, myös rokotuksilla voi olla sivuvaikutuksia tai ne voivat harvoissa tapauksissa aiheuttaa allergisen reaktion. Rokotus voi aiheuttaa esimerkiksi ohimenevän kuumeen, mutta äärimmäisen harvoin rokotuksesta on pysyvää haittaa – sen sijaan rokotuksista on huomattavia hyötyjä. Pieniä, rokotuksista mahdollisesti aiheutuvia haittoja sietää, kun muistaa, että rokottaminen suojaa henkeä mahdollisesti uhkaavilta taudeilta.

Miksi rokotukset ovat tärkeitä?

Rokotukset suojaavat sekä rokotettua itseään että ihmisiä tämän ympärillä. Laumasuojaksi kutsutaan sitä, kun riittävän suuri osa väestöä on rokotettu eikä ihmisestä toiseen tarttuva tauti pääse enää leviämään. Silloin myös rokottamattomien riski sairastua pienenee.

Jäykkäkouristusta vastaan jokainen tarvitsee rokotuksen. Se on hengenvaarallinen tauti, joka ei leviä ihmisten välillä. Jäykkäkouristuksen sen voi saada, kun maaperässä yleistä Clost­ridium te­tani -bakteeria päätyy haavaan tai ihorikkoon.

Harvinaisempia tauteja ei enää juuri ilmene Suomessa, ovatko rokotukset tarpeellisia?

Ihmisestä toiseen tarttuvat taudit, kuten tuhkarokko, pysyvät Suomessa aisoissa laumaimmuniteetin ansiosta. Kun väestöstä riittävä määrä on rokotettu, tauti ei leviä ja myös rokottamattomat pysyvät suojassa. Laumasuojaan tarvittava rokotettujen määrä vaihtelee: kurkkumätää vastaan rokotteen on oltava 70 prosentilla, tuhkarokkoa vastaan 95 prosentilla. Jos rokotukset lopetettaisiin, laumaimmuniteetti häviäisi ja taudit todennäköisesti alkaisivat levitä.

Mitä rokotteita aikuisella pitää olla?

Jokaisella aikuisella tulee olla tuhkarokkoa, vihurirokkoa ja sikotautia vastaan suoja joko MPR-rokotesarjasta tai sairastetusta taudista. Useimmat ovat saaneet nuo rokotukset lapsena vaaditut kaksi kertaa.

Lapsuudessa ja nuoruudessa saadut kurkkumätä-, jäykkäkouristus- ja hinkuyskärokotukset tehostetaan 25 vuoden iässä. Lisäksi kurkkumätä- ja jäykkäkouristusrokotukset tehostetaan vielä 45- ja 65-vuotiaana ja siitä edespäin kymmenen vuoden välein.

Influenssarokote kuuluu kansallisessa rokotusohjelmassa alle 7 vuotiaille lapsille, raskaana oleville, yli 65-vuotiaille sekä sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmässä oleville, mutta siitä on hyötyä myös muille.

Poliorokotteen tehostetta suositellaan riskimaihin lähteville tai sieltä palaaville. Kansallisen rokotusohjelman kautta saa hepatiitti A- ja B-rokotteet silloin, kun elinolosuhteiden vuoksi on lisääntynyt riski saada hepatiitti A- tai B-tartunta. Vaikka esimerkiksi matkailijan hepatiittirokotteet eivät kuulu kansalliseen ohjelmaan, on niiden antamasta rokotussuojasta on hyvä huolehtia etenkin, jos matkustaa riskimaihin.

Jos ei ole koskaan sairastanut vesirokkoa, vesirokkorokote on hyvä ottaa, sillä tauti on aikuiselle hankala ja usein sairaalahoitoa vaativat tauti. Puutiaisaivotulehdukselta suojaava TBE-rokote kannattaa ottaa, jos oleilee viikkojen ajan puutiaisaivotulehduksen riskialueella ja liikkuu paljon luonnossa. Voit tarkistaa paikkakuntakohtaisen suosituksen täältä.

Sosiaali- ja terveysalan henkilöstöllä sekä työharjoittelussa olevilla opiskelijoilla, jotka hoitavat tartuntatautien vakaville seurauksille alttiita potilaita, tulee tartuntatautilain mukaan olla:

  • rokotuksen tai sairastetun taudin antama suoja tuhkarokkoa ja vesirokkoa vastaan
  • rokotuksen antama suoja influenssaa vastaan
  • rokotuksen antama suoja hinkuyskää vastaan, jos työntekijä hoitaa jatkuvasti alle 1-vuotiaita lapsia

Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijä tarvitsee rokotuksen hepatiitti B-tartuntaa vastaan, jos työssä on riski altistua verelle.

Mistä voin selvittää, mitä rokotuksia olen saanut ja ovatko ne voimassa?

Rokotustiedot on perinteisesti merkitty paperiseen rokotus- tai neuvolakorttiin. Jos korttia ei ole tallessa, rokotushistorian selvittäminen vaatii hieman vaivannäköä. Omia rokotustietoja voi kysyä niistä terveyskeskuksista, lääkärikeskuksista sekä koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta, joista on mahdollisesti rokotuksia saanut. Myös armeija säilyttää tiedot palveluksenaikaisista rokotuksista. Uusimmat rokotustiedot saattavat löytyä Omakanta-palvelusta  .

OmaMehiläisessä   näkyvät Mehiläisessä annetut rokotteet sekä ne rokotteet, jotka esimerkiksi työterveyshoitaja on vienyt jälkikäteen Mehiläisen potilastietoihin.

Voiko rokotteesta saada yliannoksen, jos ottaa rokotteen turhaan uudestaan?

Rokotteesta ei voi saada yliannostusta kuten lääkkeestä. Rokotuksen voi ottaa varmuuden vuoksi, jos on epävarma omasta rokotesuojasta.

Mitä tehdään, jos useamman rokotuksen vaativa rokotussarja on jäänyt kesken?

Rokotuksia voi jatkaa siitä, mihin on aiemmin jääty. Kesken jäänyttä sarjaa ei tarvitse aloittaa alusta eikä ylimääräisiä rokoteannoksia tarvita. Tehosteannoksen voi siis ottaa myöhässä.

Mitä rokotteita tarvitsen matkalle?

Tarvittavat rokotteet riippuvat osin matkakohteesta ja matkan kestosta. Maakohtaiset rokotussuositukset löydät THL:n Matkailijan terveysoppaasta  .

Matkailijalla on hyvä olla voimassa samat rokotukset kuin aikuisella muutenkin: jäykkäkouristus-, kurkkumätä-, tuhkarokko-, sikotauti- ja vihurirokkorokote.

Yleisimmät tarvittavat lisärokotteet ovat A- ja B-hepatiittirokotteet. Poliotehosterokotetta tarvitaan, jos matka kohdistuu maahan, jossa esiintyy poliota. Myös influenssarokote kannattaa ottaa, jos kuuluu riskiryhmään. Lisäksi matkakohteesta, matkan luonteesta ja matkan kestosta riippuen rokotteet muun muassa keltakuumetta, koleraa, lavantautia, japanin aivokuumetta, meningokokkitauteja tai puutiaisaivotulehdusta vastaan saattavat olla tarpeellisia.

Lue lisää: Matkailijalle tärkeät rokotukset

Miten pitkään rokotetta tutkitaan ennen kuin sitä voidaan käyttää?

Keskimäärin myyntiluvan saanutta rokotetta tutkitaan kymmenen vuoden ajan. Suurin osa tutkittavista rokoteaineista karsiutuu tutkimuksen edetessä. Perinteisesti rokotteita tutkitaan ensin useampi vuosi laboratoriossa, sitten vapaaehtoisilla ja lopulta varsinaisessa kohderyhmässä, ennen kuin rokotteelle haetaan myyntilupaa. Rokotteen tehoa ja turvallisuutta seurataan vielä myyntiluvan saamisen jälkeenkin.

Koronavirusrokotetta on kehitetty ennätyksellistä vauhtia ja tutkimusvaiheita on tehty ajan säästämiseksi yhtä aikaa. Euroopan lääkevirasto EMA on arvioinut rokoteaihioiden tutkimustuloksia sitä mukaa, kun ne ovat valmistuneet, kun yleensä arvio tehdään kerralla lopuksi. Arviointikriteereistä ei silti ole joustettu, vaan koronavirusrokotteita arvioidaan samoilla laatua, turvallisuutta ja tehoa arvioivilla kriteereillä kuin muitakin lääkevalmisteita.

Millaisia riskejä tai sivuvaikutuksia rokotteilla voi olla?

Vakavia haittavaikutuksia esiintyy erittäin harvoin. Tavallisimpia sivuvaikutuksia ovat pistoskohdan kipu, turvotus ja kuumotus.

Laajat tutkimukset ovat osoittaneet, ettei rokotuksilla ole yhteyttä esimerkiksi autismin, allergioiden tai tyypin 1 diabeteksen syntyyn. Suurempi riski on jättää rokotteet ottamatta, jolloin voi saada vakavan taudin.

Heikentävätkö rokotteet vastustuskykyä?

Rokotteet eivät heikennä vastustuskykyä, vaan vahvistavat sitä valmistamalla elimistöä kohtaamaan vakavia taudinaiheuttajia. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että rokotetuilla on ylipäätään vähemmän infektioita kuin niillä, joita ei ole rokotettu.

Miksi rokotteesta huolimatta voi sairastua?

Useimpien rokotusohjelmaan kuuluvien rokotteiden teho on yli 90 prosenttia. Rokotettujen joukossa on siis aina niitä, joille ei kehity täyttä suojaa tautia vastaan, ja siksi rokotuksesta huolimatta voi sairastua. Tällöin tauti on kuitenkin yleensä selvästi lievempi.

Onko tilanteita, joissa rokotetta ei pidä ottaa?

Vain hyvin harvoin on tilanteita, ettei rokotetta voi antaa tai rokotusaikaa pitää siirtää. Tällaisia tilanteita ovat:

  • Kuumeinen infektio: rokotetta ei voi antaa kuumeisen infektion aikana, joten rokotusaikaa pitää siirtää.
  • Voimakas yliherkkyys: Hyvin harvoilla on voimakas yliherkkyys jollekin rokotteen ainesosalle, jolloin rokotteen ottamista tulee harkita lääkärin kanssa.
  • Tietyt sairaudet: Myös tietyt sairaudet, kuten immuunijärjestelmän häiriöt, saattavat estää rokottamisen.
Pitääkö sairastetun taudin jälkeen odottaa ennen kuin voi rokottaa?

Ei tarvitse. Akuutin infektiotaudin aikana tai varsinkaan kuumeisena ei pidä ottaa rokotetta.

Voiko raskaana ollessa ottaa rokotteen?

Raskaana olevalle voi ja joskus pitääkin antaa rokotuksia. Esimerkiksi influenssarokotetta suositellaan raskauden aikana, koska raskaana olevat kuuluvat influenssan riskiryhmään. Osa rokotteista sisältää eläviä, heikennettyjä taudinaiheuttajia, ja varovaisuuden vuoksi sellaisia rokotteita ei yleensä anneta raskauden aikana, vaikka niidenkään ei tiedetä aiheuttaneen vaaraa raskaudelle tai sikiölle.

Voiko rokotuksen jälkeen urheilla normaalisti?

Kyllä voi, oman voinnin mukaan. Rokotuksen jälkeen voi tulla väsymystä, kuumetta tai pistopaikan oireita, kuten kuumotusta. Juuri sen lihaksen, johon rokote on pistetty, rasittamista kannattaa harkita, sillä lihaksen rasittaminen voi lisätä pistoskohdan oireilua.

Kannattaako influenssarokote ottaa joka vuosi?

Influenssarokotuksen suoja kestää noin vuoden, joten rokotus kannattaa ottaa joka vuosi. Vanhoilla ihmisillä rokotteen suoja hiipuu jopa sitä nopeammin. Influenssarokote myös muuttuu vuosittain, sillä myös influenssavirus muuntautuu siten, että se välttäisi elimistön puolustusmekanismeja. Rokotteiden valmistamisessa käytetään juuri niitä viruskantoja, joiden uskotaan aiheuttavan seuraavan epidemian.

Lue lisää: Usein kysyttyä influenssarokotuksesta

Pitäisikö minun ottaa punkkirokote?

Punkkirokote eli TBE-rokote on tarpeellinen ihmisille, jotka liikkuvat paljon luonnossa ja oleskelevat viikkoja tai kuukausia alueilla, joissa punkkien levittämää puutiaisaivokuumetta esiintyy. Rokote suojaa puutiaisaivotulehdukselta, ei borrelioosilta, eikä myöskään estä punkkien tarttumista ihoon.

Suomessa kansallisen ohjelman mukaan puutiaisaivotulehdukselta suojaava TBE-rokote kuuluu kaikille kolme vuotta täyttäneille, jotka asuvat vakinaisesti tai kesäasunnossa tietyillä alueella Suomea, kuten Ahvenanmaalla.
Tarkista kaikki alueet THL:n sivuilta .

Koronavirustestaus

Miten saan lähetteen koronavirustestiin?

Koronavirustestiin päästäksesi tarvitset lähetteen. OmaMehiläisen Digiklinikalla lääkäri arvioi oireesi ja laatii tarvittaessa lähetteen koronavirustestiin. Myös etävastaanotolta tai omalta työterveyshoitajaltasi voit saada lähetteen.

Toimi näin, kun tulet koronatestiin

Miten asioin Digiklinikalla alaikäisen lapseni tai perheenjäseneni puolesta?

Kun teet perheliitoksen OmaMehiläisessä, pystyt asioimaan Digiklinikalla alaikäisen lapsesi tai perheenjäsenesi puolesta ja näkemään hänen testituloksensa. Kun asioit Digiklinikalla toisen puolesta, muista aina valita tarkkaan, kenen tiedoilla asioit.

Näin teet perheliitoksen

Korvaako vakuutus koronavirustestin?

Useimmiten oma tai lapsesi sairaskuluvakuutus korvaa koronavirustestin, kun se on osa sairauden hoitoa ja siihen on lääkärin lähete. Tarkista etukäteen omista vakuutusehdoistasi tai vakuutusyhtiöltäsi, mitä palveluita vakuutuksesi korvaa.

Lue lisää vakuutusasioinnista

Miten toimin, kun olen tulossa koronavirustestiin?

Kun olet saanut lähetteen koronavirustestiin, selvitä sinua lähinnä oleva drive-in-testauspaikka tai hengitystieinfektioklinikan laboratorio ja tule testattavaksi. Huomioithan, että tarvitset aina lähetteen koronavirustestiin. Tutustu testauspaikan ohjeisiin ennen saapumistasi. Saat tarkemmat toimintaohjeet testauspaikalla.

Katso lähin drive-in-testauspaikka

Miten toimin, kun olen saanut lähetteen Mehiläisen koronatestaukseen kunnalta/kaupungilta?

Jos olet saanut lähetteen koronatestaukseemme kunnalta/kaupungilta, huomioithan, että useimmat drive-in-pisteemme toimivat ilman ajanvarausta. Saavu testaukseen kuitenkin ajankohtana, joka on ilmoitettu sinulle lähetteen yhteydessä. Vaikka näytteenotto tapahtuu Mehiläisen näytteenottopisteellä, näytteen analysointi tehdään kunnan/kaupungin laboratoriossa heidän aikataulujensa puitteissa.

Milloin ja mistä näen testituloksen?

Testituloksen näet OmaMehiläisessä 1-2 vuorokauden kuluttua. Odotathan siis kaksi vuorokautta testituloksen valmistumista. Testejä analysoidaan joka päivä ympäri vuorokauden eli tulos voi tulla myös keskellä yötä. Alaikäisen lapsesi testituloksen näkyminen vaatii sen, että perheliitos OmaMehiläiseen on tehty. Express-testiasemalla otettujen näytteiden tulokset valmistuvat keskimäärin kuudessa tunnissa. Antigeenitestitulos valmistuu asiakkaan odottaessa, noin 30 minuutissa.

Huomioithan, että mikäli asioit Mehiläisen näytteenottopisteellä kunnan/kaupungin lähetteellä, näytteen analysointi tehdään kunnan/kaupungin laboratoriossa heidän aikataulujensa puitteissa. Mikäli tulos on positiivinen, tulos ilmoitetaan myös soittamalla. Huomioithan, että muualla kuin Mehiläisellä analysoidut tulokset eivät näy OmaMehiläinen palvelussa vaan Omakannassa.

Miten saan negatiivisesta tuloksesta todistuksen?

Kun testituloksesi on valmistunut ja osoittautunut negatiiviseksi, saat negatiivisen koronatodistuksen sähköisenä automaattisesti OmaMehiläinen -palveluun, josta voit tulostaa todistuksen tarvittaessa. Sähköinen todistus on maksuton.

Sähköinen todistus ei välttämättä ole riittävä matkustusta varten. Suosittelemme matkailulähtöiseen tarpeeseen aina paperista kynäallekirjoitettua todistusta, jonka voit noutaa mistä tahansa Mehiläisen lääkärikeskuksesta. Voit saada todistuksen hakemalla sen paikan päältä lääkärikeskuksen vastaanottotiskiltä. Todistusta noutaessasi otathan henkilötodistuksen mukaasi. Lääkärikeskuksesta noudetun todistuksen hinta on 23 €.

Lue lisää negatiivisesta koronatodistuksesta

Olen Mehiläisen työterveysasiakas – pääsenkö koronavirustestiin?

Kun testaus kuuluu työterveyssopimukseesi, saat työterveysasiakkaana lähetteen koronavirustestiin Digiklinikalta tai lääkärin/työterveyshoitajan etävastaanotolta. Lähetteen saatuasi toimi ohjeiden mukaan.

Mitä eroa on PCR- ja antigeenitestillä?

PCR-testi (Polymerase Chain Reaction) voidaan ottaa milloin vain, eli voi olla joko oireita tai testattava voi olla oireeton. Lisäksi testi voidaan ottaa missä vaiheessa sairastumista. PCR-testi on antigeenitestiä herkempi tunnistamaan koronaviruksen. Testitulos valmistuu keskimäärin 1–2 päivässä.

Antigeenitesti soveltuu testiksi silloin, kun on oireita ja oireiden alkamisesta on alle viisi vuorokautta. Antigeenitesti ei ole yhtä herkkä kuin PCR, mutta se on PCR-testiä nopeampi, koska tuloksen saa jo noin 30 minuutissa. Antigeenitesti soveltuu siis hyvin tilanteisiin, jossa testitulos halutaan nopeasti ja oireet ovat juuri alkaneet.

Kun saat lähetteen terveydenhuollon ammattilaiselta testiin, määrittää hän aina sen, kumpi testi olisi soveltuvampi. Sinun ei siis itse tarvitse osata pyytää mitään tiettyä koronavirustestiä. Molemmat testit otetaan samalla tavalla, eli nenänielusta otettavalla tikkunäytetestillä.

Nenänielusta otettavat PCR ja antigeenitestit ovat myös EU:n hyväksymiä.