Usein kysytyt kysymykset

Täältä löydät vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin.

Minkä erikoisalan lääkäri olisi oikea vaivalleni?

Voit tarkastella verkkosivuiltamme sopivia asiantuntijoita rajaamalla hakua osaamisalueittain sekä paikkakunnittain. Halutessasi voit kysyä neuvoa myös asiakaspalvelustamme puhelimitse numerosta 010 414 00 (avoinna 24/7) tai laittamalla viestiä verkkoajanvarauksemme chatissa. Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Miten varaan soittopyynnön?

Jos vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, uuden soittopyynnön voi jättää asiantuntijalle Mehiläisen etusivuilla kohdasta ”Jätä soittopyyntö”. OmaMehiläisessä voit myös jättää soittopyynnön sekä lähettää viestin sinua hoitaneelle vastaanottajalle. Työterveysasiakkaat voivat tarvittaessa OmaMehiläisessä lähettää viestin tai jättää soittopyynnön omalle työterveystiimilleen. Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.

Milloin on seuraava vapaa aika?

Näet vapaita aikoja verkkoajanvarauksesta. Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot. Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi Mehiläisen asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatista.

Miten perun ajan?

Voit perua ajan helposti 24 h ennen vastaanottoa OmaMehiläinen-palvelussa. Verkossa varaamasi ajan voit perua sähköpostivahvistuksen peruutuslinkin kautta. Ajan peruutus onnistuu lisäksi olemalla yhteydessä asiakaspalveluun soittamalla 010 414 00 (avoinna 24/7) tai palvelunumeroon 020 33 4400 (ma-su klo 6-22). Hammasajanvaraukseen löytää numerosta 010 273 8000 (avoinna 24/7). Asiakaspalvelun chatissa voidaan myös auttaa asiassa. Varaamme oikeuden laskuttaa myöhemmin peruutetuista tai kokonaan peruuttamattomista palveluista.

Miten uusin reseptini?

Jos reseptisi on voimassa, voit tehdä reseptinuusimispyynnön OmaMehiläinen-palvelussa. Mikäli haluat tiedustella reseptin uusimista puhelimitse, voit jättää reseptin kirjoittaneelle asiantuntijalle verkkosivuilla tai OmaMehiläisessä soittopyynnön. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelusta puhelimitse 010 414 00 (auki 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa. Halutessasi voit varata myös ajan vastaanotolle reseptin uusimista varten. Muistathan, että esimerkiksi PVK-lääkkeitä eli keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ei voi uusia puhelimitse ilman hoitosuhdetta.

Mistä toimipisteestä löytyy nopein aika lääkärille?

Verkkoajanvarauksesta näet vapaat ajat kaupungeittain ja toimipisteittäin. Jos hakuehtojesi avulla ei löydy haluamallesi päivälle aikaa, ehdottaa ohjelma missä lähimmässä toimipisteessä on seuraavat vapaat ajat.

Asiakaspalvelumme auttaa sinua myös tarvittaessa puhelimitse numerossa 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme. Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Miten pitkän ajan varaan?

Voit varata pidemmän ajan, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (avoinna 24/7).

Miten varaan ajan työterveystarkastukseen?

Pääset varaamaan aikaa terveystarkastukseen kirjautumalla työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot. Varausohjelma ehdottaa sinulle oman työterveyshoitajan aikoja. Terveystarkastusajat saat näkyviin klikkaamalla aikojen yläpuolella olevaa alasvetovalikkoa ”Vastaanotto” ja valitsemalla saamasi ohjeistuksen pituinen aika. Voit tiedustella aikoja myös asiakaspalvelusta numerosta 010 414 0666 (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.

Miten saan varattua tupla-ajan?

Pidemmän ajan varaamiseksi voit varata peräkkäiset ajat, jos sinua on niin ohjeistettu. Mikäli olet varaamassa työterveyshoitajalle aikaa terveystarkastukseen, kirjaudu verkkoajanvarauksessa yläreunan ”Työterveyteen”-linkistä ajanvaraussivulle. Valitse oma työterveyshoitajasi sekä ”Vastaanotto/Terveystarkastus”-kohdasta saamasi ohjeistuksen mukainen aika. Jos tarvitset sairaanhoitajalle pidemmän ajan, on aikaa hyvä tiedustella asiakaspalvelun kautta numerosta 010 414 00 (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.

Voinko mennä vastaanotolle ilman ajanvarausta?

Riippuu paljon siitä, millaiselle käynnille olet tulossa. Tietyissä Mehiläisen toimipisteissä on yleislääkäri- sekä tapaturmapäivystyksiä, joihin voi tulla ilman ajanvarausta. Voit tarkistaa löytyykö tietystä toimipisteestä päivystystä menemällä verkkoajanvaraukseen ja kirjoittamalla ”Henkilö ja Palvelu” -kenttään yleislääkäri- tai tapaturmapäivystys sekä ”Toimipiste ja Alue” -kenttään haluamasi toimipiste. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme puhelimitse 010 414 00 (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksemme chatissa.

Miten ja kuinka pitkän ajan varaan toimenpiteeseen?

Toimenpideajat varataan asiakaspalvelun tai toimipisteen kautta. Voit tiedustella aikoja soittamalla numeroon 010 414 00 (avoinna 24/7).

Miten varaan ajan henkilölle, jolla ei ole suomalaista sosiaaliturvatunnusta?

Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai ohjelma ei tunnista täyttämiäsi tietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme numeroon 010 414 00 (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksen chatin kautta.

Mistä varaan ajan vastaanotolle?

Aikoja voi varata verkkoajanvarauksessa. Valitse sivulta haluamasi henkilö tai palvelu, kaupunki tai alue ja toivomasi päivä, niin sivu näyttää sinulle vapaana olevat ajat. Työterveysasiakas pääsee kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen valitsemalla sivun yläreunasta ”Työterveyteen” ja täyttämällä tarvittavat tiedot. Kaikki ajat eivät ole varattavissa verkkoajanvarauksesta, joten aikoja voi tiedustella lisäksi ajanvarauksestamme. Yleinen ajanvarausnumero on 010 414 00 ja työterveyden ajanvarausnumero on 010 414 0666 (avoinna 24/7).

Mistä varaan ajan tutkimukseen?

Osaan tutkimuksista voit varata ajan verkkoajanvarauksemme kautta. Tarkista lähetteestä tutkimuksen nimi ja kirjoita se ”Palvelut”-kenttään. Valitse lisäksi kaupunki tai alue niin näet vapaana olevat ajat. Muissa tutkimusajanvarauksissa voit olla yhteydessä numeroon 010 414 00 (avoinna 24/7).

Mistä varaan ajan toimenpiteeseen?

Keskitetty toimenpideajanvaraus palvelee numerosta 010 414 0300 arkisin (ma-to klo. 8-18 ja pe klo. 8-16).

Miten perun soittopyynnön?

Soittopyynnön voi perua OmaMehiläinen-palvelussa, asiakaspalvelumme kautta numerossa 010 414 00 (avoinna 24/7) tai verkkoajanvarauksen chatissa.

Millaisia maksutapakäytäntöjä Mehiläisessä on?

Mikäli maksat käyntisi itse, voit käyttää Mehiläisessä maksuvälineenä käteistä sekä debit- ja credit-kortteja. Meillä käyvät Visa, MasterCard, American Express, Diners Club, Visa Electron. Lue lisää maksutavoistamme.

Kuinka paljon käynti maksaa?

Käynnin hinta muodostuu lääkärinpalkkiosta, mahdollisista tehdyistä tutkimuksista sekä lähetteistä ja poliklinikkamaksusta. Halutessasi voit käydä tutustumassa yleisimpiin hinnastoihimme. Voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelusta puhelimitse 010 414 (avoinna 24/7) tai chatissamme. Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Minulla on kysyttävää saamastani laskusta. Mitä teen?

Yksityisasiakkaana voit tiedustella saamastasi laskusta numerosta 010 414 0505 (ma-pe klo 9-16) tai voit laittaa sähköpostia osoitteeseen laskutus.info@mehilainen.fi.

Kun kyseessä on yritykselle osoitettu lasku, voit olla yhteydessä työterveyden laskutukseen numeroon 010 414 4244 (klo 9-13) tai sähköpostitse laskutus.työterveys@mehilainen.fi

Vakuutusyhtiöiden laskureklamaatioissa voit olla yhteydessä numeroon 010 414 4545 tai laittaa sähköpostia osoitteeseen vakuutus.laskutus@mehilainen.fi.

Tarvitseeko minun paastota ennen laboratoriokoetta?

Ellei lääkärin kanssa ole toisin sovittu, voit ennen näytteenottoa syödä ja juoda kevyesti sekä ottaa mahdollisesti tarvittavat lääkkeet. Tarvittaessa voit tarkasta tutkimukset, joissa paasto on välttämätön.

Voinko käydä ensin laboratoriossa antamassa näytteen ja vasta sitten varata ajan vastaanotolle?

Jos maksat tutkimuksen itse, et välttämättä tarvitse lähetettä lääkäriltä. Huomioi kuitenkin, että ilman lähetettä et saa Kela-vähennyksiä eivätkä vakuutusyhtiöt korvaa kuluja. Kun tulet laboratorioon, osaathan kertoa, mitkä tutkimukset haluat, että sinusta otetaan.

Mistä näen laboratoriotulokseni?

Osan tutkimusvastauksista näet OmaMehiläinen-palvelusta. Tulosten tulkitsemista varten on hyvä olla yhteydessä lähettävään vastaanottajaan soittopyynnön kautta tai varaamalla ajan vastaanotolle.

Kuinka kauan lähete on voimassa?

Laboratorio-, röntgen- ja fysioterapia -lähetteet ovat vuoden voimassa. Työterveyden lähetteet erikoislääkärille ja työfysioterapeutille ovat voimassa kolme kuukautta.

Mitä työterveyssopimukseni sisältää?

Voit kysyä tarkempia tietoja työterveyssopimuksesi sisällöstä asiakaspalvelustamme, työterveyshoitajaltasi tai työnantajaltasi. Asiakaspalveluun voit halutessasi olla yhteydessä puhelimitse numeroon 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme.

Työterveyden ajanvaraus ei tunnista henkilötunnustani, miksi?

Jos kirjautumisen epäonnistuu ja ohjelma ei tunnista sinua työterveysasiakkaaksi, asiasta on hyvä olla yhteydessä työnantajaasi. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelusta puhelimitse 010 414 0666 (avoinna 24/7) tai chatissamme.

Hävitin sairaslomatodistukseni – mitä teen?

Mikäli vastaanottokäynnistäsi on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön poissaolotodistuksen kirjoittaneelle vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa tai verkossa. Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme.

Tarvitsen röntgenkuviani, mistä saan ne?

OmaMehiläinen-palvelussa näkyy käynteihisi liittyvät käyntitekstit, tutkimustulokset sekä röntgen- ja magneettikuvat. OmaMehiläisessä on nähtävillä lähes kaikki käyntiäsi koskeva tieto. Voit myös tulostaa itsellesi kertomustekstit ja tutkimustulokset OmaMehiläisen kautta. Jos kuitenkin haluat potilaskertomuksen tai tutkimuskuvat itsellesi paperilla, löydät sitä varten tarkemmat ohjeet täältä.

Miten voin tarkistaa, että minua koskeva maksusitoumuspyyntö on lähetetty vakuutusyhtiölle?

Voit tarkistaa asian suoraan vakuutusyhtiöstäsi tai vastaanottajalta, joka on luvannut laittaa pyynnön vakuutusyhtiöön. Mikäli vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa tai verkossa. Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme.

Miten saan yhteyttä lääkäriin, kun minulla on kysyttävää hoitooni liittyen? Maksaako se?

Voit jättää lääkärille soittopyynnön. Mikäli vastaanottokäynnistä on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa tai verkossa. Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme. Asiasta riippuen asiantuntija saattaa laskuttaa asian hoitamisesta.

Mistä näen Mehiläisen palvelunumerot?

Löydät Mehiläisen palvelunumerot verkkosivuiltamme.

Mistä näen Mehiläisen päivystykset ja päivystyskäytännöt?
Miten toimin, kun verkkoajanvarauksessa on vikaa?

Voit kokeilla, jos selaimen päivittämisestä tai vaihtamisesta on apua. Jos vika ei kuitenkaan häviä, voit laittaa asiasta meille palautetta tai olla yhteydessä asiakaspalveluun (puhelinnumero 010 414 00, avoinna 24/7, tai chatissamme. Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Mistä näen vastaanottajan hinnat?

Vastaanottajan hinnat löydät hakemalla haluamasi lääkärin tai verkkoajanvarauksessa klikkaamaalla vapaan ajan kohdalta lääkärin nimeä. Lisää tietoja löydät Hinnasto-sivuilta. Voit tiedustella hintoja myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme. Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Yleisimpien hammashoitojen hintatiedot löytyvät hammashoidon hinnastosta. Koko hoitojakson hinnan hammaslääkäri pystyy antamaan tarkastuskäynnin yhteydessä.

Mistä näen omat tietoni?

Pääset omiin tietoihisi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Siellä näet muunmuassa käyntihistoriasi, varatut ajat, avoimet lähetteet, tutkimusvastauksia sekä lääkemääräykset.

Mistä näen avoimet lähetteeni?

Löydät avoimet lähetteesi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta.

Mistä kirjaudun työterveyden ajanvaraukseen?

Pääset kirjautumaan työterveyden ajanvaraukseen verkkoajanvarauksessamme. Klikkaa sivun yläreunassa olevasta linkistä ”Työterveyteen” ja syötä omat tiedot. Jos kirjautuminen ei onnistu ja ohjelma ei tunnista sinua työterveysasiakkaaksi, on hyvä olla yhteydessä työnantajaasi. Halutessasi voit olla yhteydessä myös asiakaspalveluun puhelimitse 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme.

Missä on lähin Mehiläisen toimipiste?

Verkkosivuillamme pääset katsomaan tietoja kaikista Mehiläisen toimipisteistä. Jos tarvitset apua lähimmän toimipisteen löytämisessä, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme. Voit olla yhteydessä asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaisiin myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Päivystämme somessa joka päivä klo 8-16.

Ajanvaraus herjaa henkilötunnustani vaikka laitan sen oikein. Miksi näin?

Syötä henkilötunnus muodossa PPKKVVYNNNT (PP=synt.päivä, KK=synt.kuukausi, VV=synt.vuoden kaksi viimeistä numeroa, Y=vuosisadan tunnus (1900 - luvulla syntyneet (-) ja 2000-luvulla syntyneet (A), NNN=yksilönumero ja T=tarkistusmerkki). Tarkistathan, että nimessä ei ole kirjoitusvirheitä. Jos et ole aikaisemmin käynyt Mehiläisessä, sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta tai ohjelma ei tunnista täyttämiäsi tietoja, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme.

Näkyvätkö Mehiläisen käyntini tiedot OmaKannassa?

Kaikki potilastiedot tallentuvat Mehiläisen potilastietojärjestelmään sekä Potilastiedon arkistoon, joka on osa kansallista terveysarkistoa eli Kanta-palveluita. Kun olet käynyt antamassa OmaKantaan suostumukset, ovat tietosi asioidessa sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon puolella.

Missä voin jättää palautteen?

Palautetta voi käydä antamassa verkkosivujemme palautelomakkeen kautta.

Tarvitseeko minun ilmoittautua ennen vastaanotto-, tutkimus- tai toimenpideaikaa?

Voit ilmoittautua kätevästi Mehiläisen OmaMehiläinen-sovelluksella, palvelupisteessä tai ilmoittautumisautomaatilla näyttämällä Kela-korttiasiasi. Jos tulet ensimmäistä kertaa käynnille, ilmoittaudu palvelupisteessämme. Saat palvelupisteestä muun muassa potilasrekisterin yhteiskäyttöä koskevan lomakkeen, jonka voit täyttää odottaessasi.

Mistä löydän terveystarkastuksen esitietolomakkeen?

Terveystarkastuksen esitietolomakkeen löydät verkkosivuiltamme.

Olen esimiesasemassa. Mistä löydän työtekijän vastaanottokäyntiä varten maksusitoumuslomakkeen?

Maksusitoumuslomakkeen löydät verkkosivuiltamme.

Minulla ei ole voimassa olevaa sähköpostiosoitetta. Miten varaan verkossa ajan?

Mikäli sinulla ei ole voimassa olevaa sähköpostiosoitetta, tulee aika varata asiakaspalvelustamme puhelimitse 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme.

En saanut vahvistusviestiä ajanvarauksesta. Mistä voin tarkistaa, mikä aika minulla oli varattuna?

Pääset tarkistelemaan varauksiasi kirjautumalla OmaMehiläinen-palveluun tai OmaMehiläinen-sovelluksen kautta. Halutessasi voit tiedustella asiaa myös asiakaspalvelustamme numerosta 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatistamme.

Miten voin uusia laboratoriolähetteeni?

Hoitavan lääkärin kautta lähetteiden uusiminen hoituu varmimmin mutta tarvittaessa voit varata ajan myös toiselle vastaanottajalle tai olla yhteydessä lääkäriin Digiklinikan kautta.

Löytyykö toimipisteestä tiettyä rokotetta?

Yleisimpiin rokotuksiin (influenssa-, hepatiitti A-, hepatiitti A- ja B-, jäykkäkouristus-kurkkumätä -, punkki-, puutiaisaivotulehdus-, pneumokokki- sekä TBE-rokotus) pystyt varaamaan ajan suoraan Mehiläisen ajanvarauksesta. Jos et kuitenkaan löydä sopivaa aikaa, voit aina olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme puhelimitse 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme.

En löydä sopivaa aikaa. Mitä voin tehdä?

Jos et löydä sopivaa aikaa, voit aina pyytää neuvoa asiakaspalvelustamme. Pyrimme etsimään sinulle aina parhaan mahdollisen ratkaisun tilanteeseesi. Asiakaspalveluun saa yhteyden puhelimitse numerosta 010 414 00 (avoinna 24/7) tai chatissamme.