Iivo Niskanen: Ski Tour mielessä Falunin MC-kilpailuihin sekä vinkkejä hiihtolomalaisille

Blogi 18.5.2018

Tämän kauden ensimmäiset SM-kilpailut jäivät harmittavasti itseltäni väliin sairastumisen takia. Alkuviikosta kävin Urheilu Mehiläisellä verikokeissa. Tulokset olivat hyviä, joten esteitä harjoittelulle ei enää ollut.

Eilen saavuin Faluniin Ruotsiin, missä kilpaillaan tänä viikonloppuna MC-pisteistä. Falun on kärsinyt monen muun kisapaikkakunnan tavoin lumen puutteesta. Sen takia täällä hiihdetään vain 2,5 kilometrin radalla ja sunnuntain kisamatka muuttui 30 kilometrin väliaikalähdöstä 15 kilometrin yhteislähdöksi. Kansainvälisen hiihtoliiton sääntöjen mukaan noin lyhyellä radalla ei saa kilpailla väliaikalähtöjä.

Väliaikalähtö sekä pidempi hiihtomatka olisi sopinut ominaisuuksilleni paremmin. Näillä mennään kuitenkin mitä määrätty on. Sairastelun jälkeen olen tehnyt lähinnä peruskestävyyslenkkejä. Falunin kilpailut auttavat minut takaisin kilpailurytmiin.

Ensi viikolla matka jatkuu Falunista Östersundiin, josta alkaa mielenkiintoinen ensi kertaa järjestettävä Ruotsissa ja Norjassa käytävä Ski Tour 2020- kiertue. Kilpailtavat matkat ovat 15 kilometriä vapaalla, perinteisen takaa-ajo, vapaan sprintti, 38 kilometrin etappi vapaalla, perinteisen sprintti sekä kiertueen päättävä 30 kilometrin takaa-ajokilpailu perinteisellä. Lähtöjärjestys viimeiseen takaa-ajoon määräytyy kiertueen aiempien tulosten perusteella. Kiertueella jokaisesta osakilpailusta saa puolikkaat MC-pisteet ja kiertueen yhteispisteet kerrotaan kolmella verrattuna normaaleihin MC-pisteisiin.

Kiertue tulee olemaan uusi kokemus ja matkat kokonaisuutena luullakseni minulle parempia kuin esimerkiksi Keski-Euroopan Tour de Skissä. Lisäksi 38 kilometrin etapilla on vain yksi tietty kohta, jossa huoltajat saavat antaa urheilijoille juomia. Kaiken muun nesteen ja energian urheilija kantaa itse juomavyössä tai -repussa. Välimatkat neljän paikkakunnan välillä eivät ole pitkiä, mutta kaikki urheilijat ja valmentajat matkustavat järjestäjien busseilla tai junavaunuilla. Vain huoltojoukot saavat siirtyä paikasta toiseen omilla huoltorekoilla.

Tavoitteenani tällä kisareissulla on säilyttää tai parantaa MC-kokonaistilannettani. Yksittäisiä hyviä kilpailuja odotan Ski Tourin perinteisiltä ja pitkiltä matkoilta.

Iivo Falun

Vinkit hiihtolomalaisille

Suomessa on kohta hiihtoloma-aika. Jos mahdollista, suosittelen matkustamaan paikkakunnalle, mistä lunta ja latuja löytyy. Näin pääset sanan varsinaisessa merkityksessä hiihtolomalle. Ei tarvitse matkustaa Lappiin asti, vaan Keski-Suomesta ja Kainuustakin löytyy hyvät hiihto-olosuhteet.

Ennen lomaa kannattaa käydä hiihtämässä muutaman kerran, vaikka tykkilumiladulla. Jos ei latua löydy läheltä, suosittelen tekemään rauhallisia sauvakävelylenkkejä. Ne aktivoivat samoja lihaksia kuin hiihto.

Suosittelen myös voitelemaan hiihtovälineet, jotta hiihtäminen olisi nautinnollista. Mikäli se ei ole sinulle tuttua hommaa, voit viedä ne ammattilaisten hoidettavaksi. Vielä piirun paremmat sukset saat, kun käytät ne hionnassa.

Lomaviikko olisi hyvä aloittaa rauhallisilla lenkeillä ja hiihtää noin 1-2 tunnin lenkkejä, riippuen lähtötasostasi. Aluksi kannattaa tarkkailla omaa hiihtotekniikkaa. Sekä perinteisellä että luistellen voi tehdä tasaisilla maastokohdilla sauvoittaluistelu- ja tasatyöntöpätkiä. Nämä harjoittavat sinun tasapainoa sekä saat hiihdossa tarvittavaa lajivoimaa. Jos nämä eivät ole sinulle tuttuja termejä, voit toki ottaa myös hiihdonopetustunteja.

Jos joku päivä tuntuu erityisen hyvältä, silloin voisit hiihtää lujempaa noin 20-30 minuuttia tasaisesti vauhtia ylöspäin hilaten. Viimeiset minuutit voit päästellä niin paljon kuin jaksat. Muista tehdä ennen ja jälkeen kovemman pätkän vähintään 20 minuutin tosi rauhalliset alku- ja loppuverryttelyt. Lisäksi voisit koittaa tehdä viikon aikana yhden pitkän ja tosi rauhallisen lenkin, noin 3 tuntia.

Jos sinulla on tarkoitus hiihtää koko viikko, suosittelen nauttimaan energiaa ja nestettä hiihtolenkkien aikana sekä niiden jälkeen. Näin vältät energiavajeen, jaksat hiihtää koko loman, eikä päivällisillä tule hotkittua mahaa pullolleen.

Iltaisin olisi hyvä venytellä lihasryhmät läpi, jotta vältät rasitusvammat ja seuraavan päivän lenkki kulkisi paremmin.

Kaikista tärkeintä on kuitenkin, että lähdet hiihtämään ja nauttimaan lumisesta luonnosta sekä kokonaisvaltaisesta liikunnan tuomasta hyvästä mielestä.

Hyviä hiihto- tai sauvakävelylenkkejä!

- Iivo