Lantionpohjan lihakset ja liikunta

Runsaasti urheilevilla lantionpohjan lihaksissa voi esiintyä yliaktiivisuutta. Kovat ponnistukset ja iskuttava rasitus pistävät lantionpohjan kovaan työhön ylläpitämään optimaalista vatsaontelon sisäistä painetta urheilusuorituksen aikana.

Lantionpohja rennoksi harjoitteilla

Lantionpohjan rentouttamisen kyky sekä optimaalinen lantionpohjan lihasten aktivaatio urheilusuoritusten aikana on tärkeää sekä lantionpohjan lihasten yliaktiivisuuden hoidossa että ennaltaehkäisyssä.

Kehossa lihasten yliaktiivisuus on suojareaktio, jonka tavoitteena on kompensoida kehon alueen stabiliteetin puutetta. Silloin on tärkeä arvioida ja harjoitella laajemmin urheilusuorituksen tekniikkaa sekä eri lihasryhmien koordinoitua toimintaa yhdessä lantionpohjan rentoutus- ja aktivaatioharjoitusten kanssa.

Teksti: Fysioterapeutti Jaana Kyllönen, Mehiläinen

Lue lisää:

Lantionpohjan lihasten ongelmat

Raskaus ja lantionpohjan lihakset

Lantionpohjan lihasten treeni

Asiantuntijat ja toimipisteet

Jukka Aho
OMT-Fysioterapeutti
9.4
Antti Aitasalo
Työfysioterapeutti, fysioterapeutti
9.8
Christoffer Andersson
OMT-fysioterapeutti
9.6
Jari Anttila
Fysioterapeutti, OMT
9.6
syyskuu 2021viikko 37