Iivo Niskanen: Hyvän kesäharjoittelun kautta syksyn korkeanpaikan leireille

Blogi 20.7.2021

Hei kaikki blogini seuraajat! Kesä on mennyt vauhdilla, joten on aika pysähtyä ja kertoa kuulumisia.

Suuntasin heti uuden harjoittelukauden aluksi toukokuussa maajoukkueleirille Italian Livignoon. Viime kauden poikkeusolot veivät mahdollisuuden matkustamiseen sekä korkeanpaikan harjoittelun hyödyntämiseen, joten tällä kaudelle niiden merkitys korostuu entisestään. Ei vähiten siksi, että ensi talven Pekingin olympialaisissa kilpaillaan yli 1700 metrissä meren pinnan tasolta. Livigno sijaitsee 1800 metrissä ja on minulle hyvin tuttu paikka aikaisemmilta vuosilta. Koskaan aiemmin en ole kuitenkaan ollut siellä näin aikaisessa vaiheessa harjoituskautta. Leiri sujui hyvin, vaikka paikoitellen myöhäinen kevät aiheutti jalkalenkeillä haasteita, sillä lumiraja tuli vastaan noin 2300 metrissä vuorille kiivetessä. Pääpaino leirillä oli kuitenkin rullahiihdossa ja hyödynsimmekin lähes päivittäin vuoriston tarjoamia pitkiä nousuja. Vastapainoa mäkien kiipeämisille haimme mm. ratajuoksusta, jossa teimme 7x1000m intervallitreenin. Sopeutuminen korkealle ja palautuminen leiristä meni hyvin.

Harjoituskauden hyvästä alusta sain vahvistusta juhannuksen jälkeen käydystä Aateli Race-kesäkilpailusta Vuokatissa. Kisojen voittaminen on aina mielekästä, vaikka tämän kertaisen kilpailun voitto taisi olla minulle historian seitsemäs. Tärkeintä antia olivat kuitenkin omat tuntemukset, jotka antoivat signaalin, että pystyin pitämään itseäni yllättävän hyvin ahtaalla kesken kovan harjoittelujakson. On aina kiinnostavaa verrata myös aikoja aikaisempien vuosien suorituksiin, toki sää- ja tuuliolosuhteet huomioon ottaen. Aateli Racen jälkeen meillä jatkui maajoukkueleiri Vuokatissa, jonka jälkeen olen ollut pidemmän pätkän kotona Kuopiossa.

Kuopio on maamme suosituimpia kesäkaupunkeja viihtyisän sataman ja kauniin vesistön ansioista. Minulle se on lisäksi ehdottomasti yksi mielekkäimmistä paikoista kesäharjoitteluun. Koitan toki löytää myös joskus aikaa käydä ulkona syömässä, rentoutua ja ihastella kotikaupunkia. Kotiharjoitteluuni kuuluu monipuolisesti pyöräilyä, hiihtoa, voimaharjoittelua ja jalkalenkkejä. Viime vuosina minulla on ollut projektina parantaa vapaata hiihtotapaani, joten olen tehnyt rullilla hiihdettävät laatuharjoitukset lähes aina vapaalla. Tänä kesänä painopiste on enemmänkin perinteisessä, sillä ensi talven Pekingin olympialaisten päämatkani ovat varmasti 15 kilometriä sekä pariviesti ja ne käydään perinteisellä hiihtotavalla. Kilpailuohjelma on luultavasti itselläni sama kuin Sochin vuoden 2014 olympialaisissa. Kotona harjoittelussa on syytä kiinnittää huomiota suorituskykyyn, tekniikkaan ja nopeuteen, sillä maajoukkueleirit ovat elo- ja lokakuussa korkealla. Luonnollisesti kovavauhtisten harjoitusten tekeminen merenpinnan tasolla on vähemmän kuormittavaa kuin korkealla.

Elokuussa lähdemme maajoukkueen kanssa kolmen viikon leirille itselleni uuteen paikkaan, Italian Passo Lavazeen. Valmentajat kävivät toteamassa paikan hyväksi toukokuun Italian Livignon maajoukkueleirin aikana. Paikka sijaitsee lähellä Val di Fiemmeä, jonne Tour De Ski totutusti päättyy. Aikaisemmin olemme vain ajaneet paikan ohi matkustaessa. Passo Lavazesta on tullut tänä vuonna ilmeisen suosittu leiripaikka, sillä sinne on valmistunut täksi kesäksi uusi hyväprofiilinen rullarata, joka on herättänyt monen maajoukkueen kiinnostuksen. Useat eri maat harjoittelevat siellä tämän harjoituskauden aikana. Saksalaisen valmentajan Marcus Cramerin luotsaama Venäjän maajoukkueryhmä tulee myös Passo Lavazeen meidän leirin loppupuoliskolla. Luultavasti teemme joitain treenejä heidän kanssaan. Cramerin ryhmän mukana harjoittelevat tänä vuonna myös italialaiset Francesco De Fabiani sekä Federico Pellegrino.

Tänä kesänä Suomessa on ollut poikkeuksellisen kuumat kelit harjoitella. Treenaan paljon rullahiihtäen asfalttipinnoitteisilla teillä. Asfaltin pinta on ollut iltapäivästä jopa +50 astetta, joten olen ajoittanut treenit aikaiseen aamuun ja myöhäiseen iltaan. Kroppaa olen viilentänyt käymällä jopa uimassa kesken lenkin ja nestettä on kulunut totta kai reilusti. Kahden ja puolen tunnin lenkin aikana olen juonut yli kaksi litraa nestettä. Olenkin lastannut useamman juomapullon auton takakonttiin ja käynyt täydentämässä niillä juomavyötä tasaisin väliajoin.

Olen tyytyväinen kesäharjoitteluuni, vaikka pieniä ongelmiakin on ollut. Olen kärsinyt minulle tyypillisestä säären penikkatautiongelmasta. Tämän takia en ole tehnyt jalkalenkkejä yhtä paljon kuin joinakin muina kesinä. Olen kuitenkin pystynyt harjoittelemaan muilla tavoin ongelmitta. Apua ja jumppaohjeita sääreen olen saanut Mehiläisen fysioterapeutti Marko Rossilta. Hän on ohjeistanut minua tekemään nilkan alueen vahvistavia liikkeitä, jotta vaiva pysyisi jatkossa poissa.

Iloa kesääni on tuonut hyvin sujuneiden harjoitusten lisäksi grillaus ja penkkiurheilu. Tämän kesän grilliherkuiksi on valikoitunut kala, täytetyt herkkusienet ja paprikat. Mikä onkaan parempaa rentoutumista kuin grillailla ja katsoa Jalkapallon EM-kisoja. Seuraan aina jalkapallon arvokisat. Olen pikkupojasta saakka kannattanut Italian joukkuetta, joten jännitystä riitti aivan finaalin loppusekunneille asti. Olikin mahtavaa katsoa, kuinka Italia nappasi lopulta Euroopan mestaruuden. Campioni forza azzurri!

- Iivo

Blogin kuva: Touho Häkkinen