Iivo Niskanen: Edellinen kausi on analysoitu ja uusi harjoittelukausi aloitettu

Blogi 8.5.2020

On aika palata ohjelmoidun harjoittelun pariin ja aloittaa uusi kausi. Pian tulee kuluneeksi kahdeksan viikkoa edellisestä kilpailusta. Viimeisen kuukauden treenasin pääasiassa omien tuntemusten ja olosuhteiden mukaan. Siirtymäkausi ei tällä kertaa ollutkaan mikään etelän loma, vaan lähinnä kuntoilua ilman tiukempaa aikataulua ja tietynlaisten harjoitteiden suorittamista. Lapin ennätyksellinen lumimäärä jäi nyt itseltäni hyödyntämättä ja harjoittelukausi alkoi sulalla maalla kotioloissa. Viime vuonna kävimme maajoukkueen kanssa toukokuun loppupuolella leirillä Norjan Sognefjelletin lumilla, mutta nyt saman olisi voinut lumen puolesta toteuttaa hyvinkin Suomessa. Onpa nämä harjoituskaudet alkaneet edellisiin arvokisoihinkin samalla tavalla, joten ei tämä tilanne haittaa.

Viime kauden perusteellinen analysointipalaveri Skypen avulla

Viime kaudeksi muutin harjoitteluani hiukan, jotta pystyisin hiihtämään entistä enemmän kilpailuja ja taistelemaan kokonaismaailmancupin kärkisijoista. Kisoja kertyi 34 kappaletta ennen kuin koronatilanne lopetti kauden kesken. Pidimme valmentajani Olli Ohtosen kanssa Skypellä jälleen lähes Ironman-kilpailun kestoiseksi venyneen palaverin ja analysoimme viime kauden läpi kokonaisuudessaan toukokuulta huhtikuun loppuun. Kilpailusuoritukset olivat mielestämme tasaisen hyviä. Tämä näkemys pohjautuu omaan tuntumaan, palautumisen seurantaan ja kontrolliharjoituksiin. Kilpailujen tuloksista, jaksamisesta ja siitä, etten sairastellut kauheasti, voi vetää päätelmän, että viime kauden harjoittelu oli oikein onnistunut. Harjoitussuunnitelma ja harjoitukselliset tavoitteet toteutuivatkin hämmästyttävän hyvin verraten aiempiin kausiin.

Uuteen harjoittelukauteen tutulla, hyväksi havaitulla sapluunalla

Vallitsevan koronatilanteen takia tuleva kesä ja jopa talvikin kilpailujen osalta ovat hiukan hämärän peitossa. Maajoukkueleirejä tuskin tulee olemaan ainakaan ennen elokuuta. Olemme tehneet valmentajani kanssa kuitenkin omat suunnitelmamme sinne saakka. Tarkistamme suunnitelmaa sitten, kun saamme lisää infoa mm. liiton leireistä.

Tulevan kauden tulen harjoittelemaan joka tapauksessa suunnilleen samalla, jo aiemminkin hyväksi havaitulla sapluunalla. Kesällä aion harjoitella sekä Kuopiossa että omilla leireilläni Vuokatissa. Säännölliset leirit Vuokatissa ovat minulle tärkeitä, jotta voin harjoitella laadukkaasti valmentajani valvovan silmän alla huippuolosuhteissa.

Kohti MM-kilpailuja

Vaikka kokonaiskuvassa harjoitteluuni ei tule isoja muutoksia, suunnitellaan se kuitenkin tarkoituksella tulevan talven MM-kilpailuja silmällä pitäen. Jos mahdollista, MM-kilpailut pidetään Oberstdorfissa, Saksassa. Siellä on vaativat maastot, jotka tulevat olemaan luultavasti vielä napsun verran kovemmat arvokilpailujen aikana. Näin ollen kova fysiikka, lihaskestävyys ja jaksaminen tulevat näyttelemään suurta roolia, kuten arvokilpailuissa yleensäkin. Hyödynnämme varmasti myös viime talvena Ollin kuvaamaa videomateriaalia MM-laduista.

Harjoitteluun totuttelemista

Toukokuussa on aika totuttaa kroppa nousujohteisesti sulanmaan harjoitteluun. Kuopiosta ovat luonnonlumet sulaneet jo aikoja sitten, joten harjoitteluolosuhteet ovat todella hyvät. Tiet ovat harjattu kivistä ja juoksumaastoissa ei kengät kastu. Tämän kuun harjoitteluun kuuluu ainakin juoksua, rullahiihtoa sekä pyöräilyä. On tärkeää, että juoksun lisäksi mukana on muutakin aerobista treeniä, jotta jalat eivät kipeydy äkkinäisestä juoksun lisäyksestä.

Minulla on aiemmin ollut hiukan ongelmia, milloin säärten etuosien, milloin plantaarifaskiitin tai lonkan kanssa. Siksi on tärkeää kuunnella kroppaa tarkasti ja reagoida tuntemuksiin eikä runtata heti hampaat irvessä kipuja vastaan. Olen saanut omiin ”heikkoihin kohtiin” hyvän avun Urheilu Mehiläisen fysioterapeutin Teemu Leppämäen käynneiltä ja hänen neuvomista minulle tyypillisimpien vammojen ennalta ehkäisevistä harjoitteista. Näitä tulen jatkamaan toki muutenkin läpi harjoituskauden.

Voimaharjoittelujaksoon muutoksia koronatilanteen takia

Ainoa haaste koronatilanteen takia harjoittelussani on yleensä toukokuussa tehtävä voimaharjoittelujakso kuntosalilla. Tarkoitus olisi tehdä punttia noin kaksi-kolme kertaa viikossa, mutta salille menossa on vielä jonkinlainen kynnys ylitettäväksi. Kehonpainolla tehtävä voimaharjoittelu ja lajinomainen voima tuleekin korvaamaan osan kovilla painoilla tehtävästä voimaharjoittelusta. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sauvoitta hiihtoa rullasuksilla ja hidastempoista ”pitotasatyöntöä” jyrkempiin nousuihin. Onneksi Kuopiosta löytyy näihinkin treeneihin sopivat olosuhteet.

Pidetään mieli kirkkaana ja tavoitteet korkealla.

-Iivo

Pääkuva: Aapo Laiho