Miten toimitaan työtapaturman sattuessa?

Työntekijä:

1. Ilmoita vahingosta lähiesimiehellesi viipymättä.

2. Hakeudu hoitoon mahdollisimman pian, jos mahdollista omaan työterveyspisteeseen.

3. Hoitoon hakeutumisella ei ole mitään aikarajaa, mutta aikaisella hoitoon hakeutumisella voidaan paremmin selvittää vahinkotapahtuman ja vaivan yhteenliittyminen.

4. Toimita esimieheltä/vakuutusyhtiöstä saamasi vakuutustodistus/-varmennus hoitolaitokseen viipymättä.

Työnantaja/esimies

1. Tee vahinkoilmoitus yrityksen lakisääteiseen vakuutusyhtiöön välittömästi. Ilmoituksen viipyminen hidastaa työntekijän hoidon etenemistä. Vahinkoilmoitus on merkki vakuutusyhtiölle, että vahinko on tapahtunut ja että työnantaja katsoo sen tapahtuneen työaikana ja että työnantajan vakuutus on käytettävissä.

2. Jos lakisääteinen tapaturmavakuutusyhtiö muuttuu, ilmoita siitä viipymättä yrityksen työterveyshoitajalle.

Tapaturma-asiakkaan toimintaohje Mehiläisessä

Ajanvaraus

  • Kerro aikaa varatessasi, että kyseessä on työtapaturma ja mikä vakuutusyhtiö, jos se on tiedossasi.

Ilmoittautuminen

  • Ilmoittaudu vastaanotolle.
  • Näytä Kela-korttisi.
  • Ilmoita vakuutusyhtiö ja työnantaja.
  • Jos sinulla on esimieheltäsi tai vakuutusyhtiöltä saatu vakuutustodistus/-varmennus, näytä se ilmoittautuessasi.
  • Jos sinulla ei ole vakuutustodistusta/-varmennusta, toimita se viipymättä toimipisteeseen, jossa asioit.

Vastaanotto

  • Kerro vielä vastaanotolla lääkärille, että kyseessä on työtapaturma.

Tutkimukset, toimenpiteet ja leikkaukset

  • Kalliimpiin tutkimuksiin ja hoitoihin tarvitset maksusitoumuksen, jonka lääkärisi pyytää vakuutusyhtiöltä.

Kassa ja laskutus

  • Poistu aina kassan kautta, jos käyntisi on tarkoitus laskuttaa vakuutuksesta.
  • Anna kaikki lääkäriltä saamasi paperit kassalle.
Jaa