Lue vinkit: Treenit voi järjestää myös etänä

Monet suomalaiset urheilu- ja liikuntaseurat ovat keskeyttäneet toimintansa koronaviruksen takia. Liikuntaharrastusta olisi kuitenkin tärkeää pitää yllä myös poikkeustilanteessa, sillä esimerkiksi lajispesifit ominaisuudet heikentyvät merkittävästi jo kuukaudessa. Valmentajan tuki ja innovatiiviset etätreenit pitävät taitoja ja arkista liikuntaa yllä. Urheiluseurat ovat kehittäneet erilaisia yhteisiä kotitreenejä sekä haasteita, joissa opitaan uusia taitoja.

Liikunnan määrä voi vähentyä huomattavasti, kun viikoittaiset treenit jäävät pois arjesta.

– Kuukauden liikkumattomuus aiheuttaa jo mitattavia sekä havaittavissa olevia muutoksia lihasmassaan, voimantuottoon ja lihas-hermojärjestelmän toimintaan. Esimerkiksi lajispesifit ominaisuudet heikentyvät merkittävästi. Korvaavalla harjoittelulla näitä muutoksia voidaan minimoida. Sairaana ei kuitenkaan pidä harrastaa liikuntaa, muistuttaa Mehiläisen sairaaloiden johtava lääkäri ja Urheilu Mehiläisen ortopedi Tero Yli-Kyyny.

– Treenitauon jälkeen ei ole järkevää lähteä ottamaan heti kiinni menetettyä harjoittelua. Tauon jälkeen harjoitteluun paluun tulee olla asteittaista ja tauolta paluuseen tulee suhtautua samoin tavoin kuin esimerkiksi pidemmältä kesätauolta palaamiseen. Koronaepidemian kohdalla tämä tauko saattaa olla, ikävä kyllä, jopa useamman kuukauden mittainen. Tämän vuoksi on hyvin tärkeää pitää yllä jonkinasteista liikuntaa myös tauon aikana.

Innovatiivisia valmennuskeinoja

Seuratoiminnan jäädessä tauolle monella lapsella ja nuorella tulee päiviin treenien mentävä aukko. Treenaamista voi kuitenkin jatkaa etäyhteyden avulla, kuten esimerkiksi Turun Urheiluliiton voimistelujaostossa on tehty.

– Meillä otettiin käyttöön Skype-yhteyden avulla tehtävät treenit tavoitteellisesti treenaavien voimisteluryhmien kanssa. Olemme sopineet viikkokohtaiset aikataulut perheiden kanssa. Joukkuelaisilla on päällään treenivaatteet, ja minä ohjeistan heitä etänä samalla tavalla, kuin treeneissä, kertoo Turun Urheiluliitossa rytmistä voimistelua valmentava Laura Hakala.

Myös Turun NMKY:n koripallojoukkueissa on otettu erilaiset valmennuskeinot käyttöön.

– Meillä on tehty oma Instagram-kanava, jossa joukkueille ikäluokista riippuen jaetaan erilaisia treeniohjeita ja mallivideoita. Videoiden sisältä vaihtelee, siellä on pallonkäsittelyä ja lajinomaisia harjoituksia, joita voi itsenäisesti tehdä, kertoo NMKY:n valmentaja Juha Ruohonen.

Rutiinit tuovat turvaa

Rutiininomaiset harjoitukset rytmittävät arkea.

– Voimisteluryhmillä on myös Whatsapp-keskusteluryhmä, jossa he voivat pitää yhteyttä. Olen antanut heille kotitreeniohjeet, joita voi itse kuvata. Katson videot läpi ja annan palautetta. Kehitimme tässä poikkeuksellisessa tilanteessa myös välinetehtävähaasteen, jotta uuden oppiminen pysyy yllä ilman tavanomaisia treenejä. Haasteen ideana on opetella itsenäisesti tiettyjä asioita esimerkiksi voimistelupallon kanssa. Tämä ylläpitää kehitystä, sanoo Hakala.

Myös NMKY:ssa joukkuehenkeä on yritetty pitää yllä.

– Joukkueilla on omat kanavansa, joissa he pitävät yhteyttä. Tällä tavoin koitetaan pitää porukka koossa, vaikka ollaankin etänä, sanoo Ruohonen.

Ortopedi Tero Yli-Kyyny pitää järkevänä, että seurat panostavat mahdollisuuksien mukaan virtuaalitreeneihin ja -valmennukseen.

– Varmasti myös vanhempien rooli on suuri lapsen tai nuoren motivaation ylläpitämisessä. Toisaalta tällaisessa tilanteessa on mainio mahdollisuus kohottaa ja ylläpitää peruskuntoa sekä harjoittaa monipuolisesti liikuntaa – asioita, joita ei oikein silloin ehtisi, kun treenit vievät enemmän aikaa. Tärkeintä on, että liikunta pysyy osana myös poikkeuksellista arkea, summaa Yli-Kyyny.

Katso aitajuoksija Lotta Haralan tehokas kotitreeni ja jaa oma versiosi tunnisteella #urheilumehilainen 

Asiantuntijat

Eero Turunen
OMT-Fysioterapeutti
9.7
Ilmo Helttula
Ortopedi, kirurgian erikoislääkäri
9.8
Kari Kangassalo
Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri
9.4
Juha Ranne
LT, Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri
9.8
Katso muut asiantuntijat