Gräsvikens hälsostation betjänar kunder genom multidisciplinärt teamarbete
Helsingfors stad pilottestar produktion av hälsostationstjänster som köptjänster på Gräsvikens hälsostation, vars tjänster produceras av Mehiläinen. Målet är att erbjuda offentlig hälso- och sjukvård i toppklass, men även att båda parterna ska lära av varandra.
På Tallbergsgatan, precis vid Drumsö bro, betjänas invånarna i Gräsviken, Busholmen och delvis Sandviken av den helt nya Gräsvikens hälsostation, som kompletterar servicenätet i Helsingfors. I området bor 19 000 invånare, så det fanns ett stort behov av offentliga hälsotjänster i närheten.
Hälsotjänsterna vid Gräsvikens hälsostation tillhandahålls av Mehiläinen. Nya Gräsvikens hälsostation är en del av hälsovårdscentral Mehiläinens verksamhet, som för närvarande omfattar ett tjugotal hälsostationer runt om i Finland.
- Vi har aldrig tidigare köpt alla hälsostationstjänster av en privat aktör. Det är med andra ord en stor sak för staden, och vi vill ju också lyckas, säger Leena Turpeinen, direktör för Helsingfors hälso- och missbrukartjänster.
Gräsvikens hälsostation är av symbolisk betydelse för Mehiläinen, eftersom den är ett steg mot ett närmare samarbete med Helsingfors, Mehiläinens hemstad.
- Även om vi har varit i Helsingfors i redan 112 år och tidigare har försett staden med till exempel offentliga socialtjänster, läkartjänster för serviceboende och personaltjänster för icke-brådskande tandvård, har vi nu för första gången en offentlig hälsostation som förvaltas av Mehiläinen, säger Joonas Turunen, chef för serviceverksamheten inom primärvården vid Mehiläinen.
Ny hälsostation, ny verksamhetsmodell
Gräsvikens hälsostation är på många sätt en exceptionell offentlig hälsostation. I allmänhet privatiserar kommunerna en befintlig enhet, men Gräsvikens hälsostation är helt ny. Mehiläinen har renoverat det nya hälsostationens moderna lokaler och även rekryterat personalen. Gräsvikens hälsostation testar en ny, multidisciplinär teamarbetsmodell där läkare, vårdare, en psykiatrisk sjukskötare och fysioterapeuter arbetar tillsammans som ett team.
- Det multidisciplinära teamet strävar alltid efter att lösa kundens servicebehov direkt vid första kontakten, säger Turunen.
Den multidisciplinära teamarbetsmodellen ses som en central verksamhetsmodell för den framtida primärvården, med vilken tillgången på vård kan hållas på en god nivå. Tillvägagångssättet är bekant för Helsingfors stad, men det har hittills genomförts på olika nivåer på olika hälsostationer. Mehiläinen har däremot samlat erfarenhet från den multidisciplinära teamarbetsmodellen inom bland annat Harju terveys i Päijänne-Tavastland.
Även om Gräsvikens hälsostation bara har varit i drift i några månader, har integrationen i hälso- och välfärds servicenätverk börjat bra. Resultaten av tjänsten har också varit positiva: tillgången till vård har förblivit på en bra nivå, rekommendationsindexet för verksamheten (net promoter score, NPS) har nått rekordnivåer och responsen från kunderna har också varit positiv.
Tillsammans utvecklar vi ännu bättre tjänster för invånarna i Helsingfors
Enligt Turpeinen är det vettigt att tjänsteproduktionen är en kombination av flera producenter. I konkreta termer ger privata aktörer fler experter till kundarbetet: när fler personer arbetar på hälsostationerna förbättras tillgången till tjänster och högklassig hälso- och sjukvård kan tillhandahållas till invånarna i det överenskomna området.
Målet med det nära samarbetet mellan Helsingfors stad och Mehiläinen är emellertid också mycket mer än att bara tillhandahålla hälsotjänster av hög kvalitet. Båda parterna vill lära av varandra om hälsostationsverksamheten. Enligt Turpeinen kommer Helsingfors stad noggrant följa upp hur det går för Mehiläinen.
- Tanken är uttryckligen att överföra god praxis även till verksamheten inom den kommunala sektorn. Vi gör jämförelser och följer upp vad Mehiläinen gör annorlunda, berättar Leena Turpeinen.
- Tillsammans med staden kan vi utveckla tjänsterna för invånarna i Helsingfors och i bästa fall förbättra tillgången till vård och utveckla verksamhetsmodeller även för andra hälsostationer, tillägger Turunen.
Försöket pågår i fyra år, varefter Helsingfors stad kan införa en optionsperiod på två år. Enligt Turpeinen kommer pilotens framgång att utvärderas under hela försöket.
- Försöket är betydelsefullt eftersom det har långtgående effekter. Om försöket går bra kan man tänka sig att det blir en uppföljning.