

MinMehiläinen inom företagshälsovård
MinMehiläinen erbjuder företagshälsovårdskunder smidig och snabb hantering av ärenden samt information om företagshälsovård samlad på ett ställe.
MinMehiläinen erbjuder moderna företagshälsovårdstjänster för ert företag
MinMehiläinen är en modern och kostnadseffektiv servicekanal som är en viktig del av nutida företagshälsovård. MinMehiläinen gör företagshälsovårdstjänsterna tillgängliga för hela er personal flexibelt, oberoende av tid och plats, 24/7. Via MinMehiläinen hittar den anställda information om företagshälsovårdens tjänster, sitt eget företagshälsovårdsteam och olika dokument inom företagshälsovården, såsom sjukintyg och andra blanketter.
MinMehiläinen-tjänsten är kostnadsfri och kan användas som en mobilapplikation eller webbtjänst. Tjänsten kan användas på finska, svenska och engelska.
Hänvisning till vård i rätt tid på Digiklinikens Företagshälsovårdsstation enligt jourprincipen
Digiklinikens Företagshälsovårdsstation möjliggör tillgång till experter på nationell nivå enligt jourprincipen. På Digiklinikens Företagshälsovårdsstation betjänar företagsläkare, företagshälsovårdare och företagsfysioterapeuter kl. 7–19. Allmänläkare och sjukskötare betjänar dygnet runt.
Tjänsten baseras på en bedömning av servicebehovet, vilken utförs av en automatiserad hälsoenkät som är kostnadsfri för företag. Utifrån svaren på hälsoenkäten hänvisas den anställda till den lämpligaste företagshälsovårdsexperten, som gör en bedömning av vårdbehovet för den anställdas situation. Detta effektiviserar och förbättrar tillgången till vård vid rätt tidpunkt och enligt rekommendationerna samt ökar kostnadseffektiviteten. Om ärendet inte kan skötas på distans hänvisas arbetstagaren till den fysiska mottagningen.
En smidig distanstjänst oberoende av tid och plats ökar också personalens nöjdhet med företagshälsovårdstjänsterna. Användning av Digiklinikens Företagshälsovårdsstation sparar tid, miljön och hjälper till att undvika onödiga resor när man är sjuk. Tjänsten är också alltid snabbt tillgänglig, vilket innebär att vården börjar omedelbart och eventuell sjukfrånvaro kan förkortas.
Flerkanalig och smidig hantering av ärenden frigör resurser för ledning av arbetsförmågan
Målet med Digiklinikens Företagshälsovårdsstation är att hänvisa besök till den mest lämpliga experten, varvid onödiga, för företaget ofta även dyrare, besök hos företagsläkaren minskar. Till exempel vid ryggsmärtor hänvisas ärendet till företagsfysioterapeuten.
I och med att Digiklinikens Företagshälsovårdsstation börjar användas, förbättras tillgången till tjänsterna och det frigörs tid för företagens utsedda företagshälsovårdsteam att stödja krävande arbetsförmågekunder och för ledning av arbetsförmågan. I frågor som gäller arbetsförmågan eller längre frånvaron tar företagshälsovårdens multiprofessionella expertteam upp arbetstagarens situation för behandling och ordnar vid behov den vårdstig som är lämpligast för situationen. Eftervård och uppföljning i utmaningar som gäller arbetsförmågan (relaterade till exempelvis upprepad/långvarig frånvaro), och till exempel misstankar om yrkessjukdomar, hänvisas efter den första hänvisningen och undersökningen på Digiklinikens Företagshälsovårdsstation till det fysiska utsedda företagshälsovårdsteamet.
De gemensamma verksamhetsmodeller som avtalats med kunden gäller även på Digiklinikens Företagshälsovårdsstation. Praxisen för frånvaro med chefens tillstånd vid kortvarig sjukfrånvaro, som används i många organisationer, kan inkluderas som en del av Digiklinikens Företagshälsovårdsstation. När arbetstagaren öppnar Digiklinikens Företagshälsovårdsstation i MinMehiläinen öppnas ett meddelandefönster där arbetsgivarens praxis gällande kortvarig sjukfrånvaro beskrivs. På så sätt kan arbetstagaren själv bedöma om det är tillräckligt att meddela sin chef om sin situation eller om hen behöver hjälp från Digiklinikens Företagshälsovårdsstation.
Se på videon hur MinMehiläinen fungerar.
När ska jag använda Digiklinikens Företagshälsovårdsstation?
Priserna för mottagning hos företagshälsovårdspersonal vid Digiklinikens Företagshälsovårdsstation fastställs enligt respektive företagshälsovårdsexperts prislista för företagshälsovård.
På Digiklinikens Företagshälsovårdsstation kan bland annat följande ärenden skötas:
Symtom som inte kräver undersökning på en mottagning (t.ex. luftvägsinfektioner, allergisymtom, utslag, urinvägsinfektioner, huvudvärk, ögonsymtom, buksymtom).
Bekymmer om den egna orken
Akuta besvär i stöd- och rörelseorganen som inte är kopplade till ett olycksfall.
Förnyelse av recept – inklusive kroniska sjukdomar
Stöd med låg tröskel för humör, sömn eller livsstilsförändringar.
Bekymmer förknippade med rusmedel eller olika typer av beroenden
Bedömning av behovet av ytterligare undersökningar eller specialistläkare – Företagsläkarna vid Digiklinikens Företagshälsovårdsstation är utsedda företagsläkare för företaget
MinMehiläinens övriga tjänster som stöd för era anställda
I MinMehiläinen finns en egen kanal för ärendehantering för chefer, genom vilken de får råd och stöd för sitt chefsarbete. Läs mer om chatten Stöd för chefsarbetet.
Det kostnadsfria videobiblioteket erbjuder över 120 videor om ökad motionsaktivitet, psykiskt välbefinnande, sömn och kost. Våra företagshälsovårdskunder har dessutom tillgång till fyra kostnadsfria videocoachningar. Läs mer.
Via MinMehiläinen kan den anställda hantera inställningarna för Radarn för välmående och Kompassen för arbetsförmåga. Användningen av Radarn för välmående och Kompasser avtalas alltid separat med företaget. Läs mer om verktygen Radarn för arbetsförmåga och Kompassen.
Företaget kan ingå ett avtal om företagstandvård och ta i bruk munhälsovårdstjänster och -tidsbokning i MinMehiläinen. Läs mer.