Logga in med webbläsaren
Vid behov kan du använda MinMehiläinen via webbläsaren med din mobila enhet och din dator.
Det är enkelt att börja använda MinMehiläinen-appen
Med den användarvänliga appen kan du sköta dina ärenden med din mobila enhet oavsett tid och plats.
Ladda ner appen på din mobila enhet
Du hittar appen i Apple App StoreExtern länk och Google Play StoreExtern länk.
Identifiera dig i appen med dina nätbankskoder
Är du orolig för datasäkerheten? Läs mer under vanliga frågor.
Efter identifieringen kan du välja vilken tjänst du vill och besöka Mehiläinen
Lägg till en PIN-kod eller bioidentifiering i appen, så kan du logga in snabbare!
MinMehiläinens egenskaper
Digikliniken finns alltid här för dig
Du får vård av en distansläkare utan tidsbokning, jouren är öppen dygnet runt, varje dag.
Hjälp på några minuter
Hälso- och sjukvårdspersonal har alltid jour på Digikliniken och du får hjälp med många olika symtom inom några minuter.
Ett besök på distansmottagningen är dessutom förmånligare än att träffa en läkare ansikte mot ansikte och sparar tid!
Datasäkerhet framför allt
Vi använder stark autentisering med hjälp av nätbankskoder i MinMehiläinen.
I appen kan du välja denna bekräftelse i tidsbokningen och lägg till en PIN-kod eller biometrisk identifiering (fingeravtryck eller ansiktsigenkänning) i appen.
Specialister för olika behov och situationer
Digikliniken har ett brett utbud av experter som hjälper dig, från allmänläkare och specialister inom psykisk hälsa till tandvårdspersonal.
Så här fungerar MinMehiläinen-mobilappen
Är du företagshälsovårdskund hos Mehiläinen?
Du ser uppgifterna till ditt företagshälsovårdsteam i appen och kan sköta företagshälsovårdsärenden direkt i appen.
Företagshälsovårdskunder kan förnya recept och använda Digikliniken, om dessa ingår i företagets avtal om företagshälsovård. Kontrollera ditt avtal i appen eller av din arbetsgivare.
Finns din idrottsförening i Sport Mehiläinen?
MinSport är en del av MinMehiläinen-appen. I MinSport ser du uppgifter om vårdteamet som utsetts för din idrottsförening, skräddarsydda tjänster, förmåner, anvisningar för idrottsevenemang och intressant innehåll om idrottarens hälsa. När du har registrerat dig i MinSport under din egen förening samlar dina besök hos Mehiläinen understöd som utbetalas till din förening.
Vanliga frågor
MinMehiläinen-mobilappen kan laddas ner på iOS- och Android-enheter.
Du kan ladda ner MinMehiläinen-mobilappen till din iOS-telefon från App Store och till din Android-telefon från Google Play Store. För att använda appen måste du ha iOS version 15 eller nyare eller Android version 9.0 eller nyare.
Den officiella vårdnadshavaren kan lägga till barn under 12 år i sin MinMehiläinen-profil. Uppgifterna i befolkningsregistret uppdateras med en fördröjning, så nyfödda kan inte läggas till omedelbart.
För 12–17-åringar ska en samtyckesblankett fyllas i. Mer information och anvisningar samt blanketten
Personer över 18 år kan skicka en inbjudan till familjeprofilen i MinMehiläinen och acceptera inbjudan i sin egen profil.
Din tidsbokning finns under kommande händelser i hemvyn. Anmälningsknappen aktiveras 20 minuter före mottagningen, varvid du kan anmäla dig till mottagningen genom att trycka på knappen. Appen ger dig information om rätt mottagningsrum och våning.
Se till att du har aktiverat aviseringar för appen i dina telefoninställningar. Aviseringar och andra servicemeddelanden kan också hanteras i MinMehiläinen-appen (Mina uppgifter – Inställningar – Marknadsförings- och servicemeddelanden).
Du kan hantera appens behörigheter i dina telefoninställningar samt i appen (Mina uppgifter – Inställningar – Marknadsförings- och servicemeddelanden). Observera att om du förhindrar aviseringar, kommer du inte att få bl.a. påminnelser om kommande tider eller färdiga undersökningsresultat.
Hälsouppgifter lagras inte i enhetens minne, utan hämtas från Mehiläinens patientdatasystem när appen används. Identifieringsinformationen relaterad till användaren, på grundval av vilken uppgifterna hämtas, skyddas av teknik som tillhandahålls av systemplattformens utvecklare. Utvecklaren tar regelbundet hand om datasäkerheten.
I samband med den första inloggningen skapas en personlig skyddskod i MinMehiläinen, så att en tredje part inte kan logga in på MinMehiläinen, även om de får tag på enheten.
Appens användare måste se till att enheten alltid är uppdaterad till den senaste tillgängliga versionen av operativsystemet. MinMehiläinen-mobilappen måste alltid uppdateras till den senaste tillgängliga versionen.
Du kan ta i bruk stark autentisering i MinMehiläinen-appen (Mina uppgifter – Tidsbokning – Tillåt tidsbokning endast med stark autentisering).
Då kan tidsbokning endast göras med stark autentisering eller via vår kundtjänst.
Du kan förnya recept skrivna på Mehiläinen via avsnittet Recept. Priset för förnyelse av receptet anges i samband med förnyelsen. Du kan förnya flera recept på en gång.
För att förnya ett recept måste du lägga till ditt FPA-kort och betalkort i MinMehiläinen på sidan Mina uppgifter. Ange även en giltig e-postadress.
Observera att alla recept inte kan förnyas utan kontakt.
Digikliniken är en tjänst där du kan samtala med en yrkesperson inom hälso- och sjukvård dygnet runt. På Digikliniken kan du kontakta en yrkesperson om vad som helst. Vi tar hand om dig och styr dig vid behov till rätt vårdväg om vi inte kan hjälpa dig på Digikliniken.
För att använda Digikliniken måste du lägga till ditt FPA-kort och betalkort i MinMehiläinen på sidan Mina uppgifter. Ange även en giltig e-postadress.
Digiklinikens pris visas innan samtalet inleds. Om vi inte kan hjälpa dig debiterar vi inte för tjänsten. Vi förbehåller oss emellertid rätten att debitera för besöket om ärendet kräver ytterligare fördjupning av en läkare.
Ja, det kan du. Du kan logga in på tjänsten med dina personliga nätbankskoder. Besöks- och händelsehistorik finns ändå endast för personer som redan har uträttat ärenden på Mehiläinen.
Om nätbankskoderna inte fungerar i andra tjänster rekommenderar vi att du kontaktar banken.
På Android-enheter bör man observera att efter att ha använt lösenordsappen kommer appen att vara aktiv i bakgrunden och att appen alltid startar om då man trycker på appikonen. Öppna alltså alltid appen via de senast använda apparna för att undvika att starta om appen.
Försök att avinstallera och installera om appen.
Vid problem vänligen kontakta oss via responsformuläret.
Du behöver alltid egna personliga nätbankskoder för att använda MinMehiläinen.
Endast du kan se dina hälsouppgifter som finns i Mehiläinens patientdatasystem via MinMehiläinen.
Om du lägger till en person i din familjeprofil och separat tillåter dem att se och hantera dina hälsouppgifter i familjeprofilens inställningar, kommer de också att se dina uppgifter.
Dessutom kan du i MinMehiläinens sekretessinställningar låta Mehiläinens experter som deltar i din behandling se den information du har lagt till i MinMehiläinen (bl.a. vacciner och dina egna registreringar).
Om du accepterar inbjudan kommer din make endast att se ditt namn.
Om du tillåter dem att se och hantera dina hälsouppgifter separat i familjeprofilens inställningar, kommer de att se alla dina uppgifter i MinMehiläinen så som du ser dem, och de kan till exempel boka tider för dig.
Du kan ta bort din MinMehiläinen-profil genom att följa följande steg:
- Logga in
- Välj ”Jag" i det nedre högra hörnet
- Välj ”Mina uppgifter”
- Välj ”Ta bort profil”
Efter det kan du radera MinMehiläinen-appen från din enhet.
Försök att stänga appen helt och öppna den igen. Om detta inte hjälper, se till att du använder den senaste versionen av appen. Uppdatera appen vid behov.
Apparnas aviseringsinställningar ställs in i telefonens inställningar – valen du gör i MinMehiläinen påverkar inte dessa inställningar. Om du stänger av aviseringarna för appen kommer du inte att få aviseringar om till exempel nya meddelanden på Digikliniken, påminnelser om kommande tider eller färdiga undersökningsresultat.I MinMehiläinen-appens egna uppgifter kan du hantera marknadsförings- och servicemeddelandetillstånden för våra elektroniska kanaler (SMS, e-post).