MinMehiläinen-mobilappen och webbtjänsten

MinMehiläinen-tjänsten gör det enklare för dig att sköta dina hälsoärenden

Tidsbokning

Boka tid till ett besök hos en läkare som du har besökt tidigare utifrån dina besöksuppgifter eller bläddra bland lediga tider till exempel till en viss läkarstation. Du ser alla dina bokade tider i tjänsten och får även en påminnelse om dem.

Anmälning

Anmäl dig till mottagningen och se var mottagningsrummet ligger. Om din mottagningstid blir mycket försenad, får du information om det via appen.

Förnyande av recept

Förnya dina recept enkelt med appen.
Observera att recepten som ska förnyas ska ha skrivits ut hos Mehiläinen.

Undersökningsresultat

Du ser resultat från laboratorieundersökningar samt bilder från röntgen-, magnetröntgen- och ultraljudsundersökningar i appen.

Vaccinationsuppgifter

Kontrollera i appen vilka vaccinationer du har fått och att de är i kraft.

Kundförmånsprogram

Både du och din familj kan börja använda Mehiläinens Kundprogram genast efter nedladdningen.

Familjemedlemmar

Anslut uppgifter om ditt barn eller en annan familjemedlem till appen. Boka tid åt dem, förnya recept och se undersökningsresultat. Med Familjeprofilen kan du sköta ärenden till exempel för ditt barn i Digikliniken.

Mina uppgifter

Uppdatera dina uppgifter i appen, till exempel adress- eller försäkringsuppgifter. Lägg till ditt FPA-kort i appen, så kan du bl.a. sköta dina ärenden i Digikliniken eller förnya recept.

Videobiblioteket stöder din hälsa

I vårt avgiftsfria videobibliotek (på finska) får du mångsidiga tips som stöder din hälsa och hjälper dig att orka.

Digikliniken

På läkarens distansmottagning behandlas symtom och sjukdomar som inte kräver en fysisk undersökning.

Logga in

Alltid öppen Digiklinikens distansmottagning hjälper dig med dina hälsobekymmer 24/7.
Välj kanal Välj den servicekanal i Mehiläinens Digiklinik som passar dig och dina behov bäst.
Hjälp vid många symtom Våra distansläkare hjälper dig bl.a. med förkylnings-, ögon- och allergisymtom samt hudbesvär.
Samtalskanal med låg tröskel Digiklinikens experter på mental hälsa erbjuder dig samtalsstöd och hjälper dig att orka och må bra.
Tand- och munhälsa Kontakta Digikliniken för tand- och munhälsa i alla ärenden som har med munhälsa att göra.

Gör så här för att börja använda MinMehiläinen

Ladda ner appen i din iPhone-  eller Android-telefon   från appbutiken eller logga in i MinMehiläinen-webbtjänsten  . Du behöver bara identifiera dig med nätbankskoder första gången du loggar in i tjänsten. Läs och godkänn tjänstens användarvillkor.

Download from App store Get it on Google Play

Digiklinikka

Digiklinikan lääkärit ovat kokeneita etävastaanoton ammattilaisia

Är du företagshälsovårdskund hos Mehiläinen?

Du ser uppgifterna till ditt företagshälsovårdsteam i appen och kan sköta företagshälsovårdsärenden direkt i appen.

Företagshälsovårdskunder kan förnya recept och använda Digikliniken, om dessa ingår i företagets avtal om företagshälsovård. Kontrollera ditt avtal i appen eller av din arbetsgivare.

Du kan svara på den elektroniska hälsoenkät som skickats till dig.

Så här fungerar MinMehiläinen-mobilappen

OmaMehiläinen tietokoneella

Webbtjänsten

Du kan även använda MinMehiläinen i webbtjänsten oma.mehilainen.fi .

Logga in

Våra kunder rekommenderar distansläkarens mottagning

Vi ber kunderna ge respons efter besöket. På basis av responsen beräknas det internationellt använda rekommendationsindexet (NPS). Ju högre siffra, desto nöjdare kunder. Talet baserar sig på responsen från de senaste 7 dagarna.

Säkerhet

När du laddar ner appen tar du den i bruk genom att registrera dig med dina nätbankskoder.

Läs mer om datasekretessen och användningen av uppgifter i registerbeskrivningen.

Identifiering med PIN-kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning Välj om du vill logga in med PIN-kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
Valfri stark autentisering Om du vill kan du ta i bruk stark autentisering i inställningarna för tidsbokningen, då du bokar tider till dig själv.
Påverka vilka meddelanden du fårGenom att ge ditt tillstånd till marknadsföring i inställningarna för marknadsförings- och servicemeddelanden får du aktuell hälsorelaterad information samt förmåner som gäller Mehiläinens aktuella tjänster till din e-post 1–4 gånger i månaden.

Vanliga frågor om MinMehiläinen-mobilappen

MinMehiläinen-mobilappen

Hur tar jag i bruk MinMehiläinen-mobilappen?

Ladda ner mobilappen MinMehiläinen från App Store, om du har en iPhone-telefon och från Google Play Store, om du har en Android-telefon. För appen krävs iOS-version 9.0 eller nyare och Android-version 4.2 eller nyare. Du kan bekanta dig med tjänsten utan att identifiera dig, men för att få ut det mesta av tjänsten behöver du registrera dig som användare genom att godkänna tjänstens användarvillkor och identifiera dig med dina nätbankskoder. Du behöver bara identifiera dig med nätbankskoderna en gång. Efter det kan du logga in i appen antingen med ditt fingeravtryck eller med en 4-siffrig PIN-kod som du själv skapar.

Jag har en Windows-telefon. Kan jag ladda ner MinMehiläinen-mobilappen?

Mobilappen MinMehiläinen kan tillsvidare endast laddas ner i iPhone- och Android-telefoner.

Jag har använt webbtjänsten MinMehiläinen tidigare. Känner mobilappen igen mig och de familjemedlemmar som jag har lagt till i min familjeprofil?

Du måste godkänna användarvillkoren för MinMehiläinen-mobilappen och identifiera dig med dina nätbankskoder första gången du loggar in efter att du har laddat ner appen även om du har använt webbtjänsten MinMehiläinen tidigare. Om du har lagt till ditt barn eller en annan familjemedlem i din familjeprofil i MinMehiläinen-webbtjänsten, syns deras uppgifter även i MinMehiläinen-mobilappen. Du kan lägga till familjemedlemmar till din familjeprofil under ”Mina uppgifter”>”Personuppgifter” i mobilappen genom att skriva in personbeteckningen för personen du vill lägga till.

Hur gamla barn kan jag lägga till med hjälp av familjeprofilanslutningen? Varför syns inte barnets uppgifter i MinMehiläinen, trots att jag har lagt till barnet i min profil?

I familjeprofilanslutningen kan vårdnadshavaren lägga till sina under 12 år gamla barn i sin profil i MinMehiläinen. Observera att det endast går att lägga till ett barn som har ett namn och som har registrerats i befolkningsregistret i familjeprofilen. Befolkningsregistrets uppgifter uppdateras långsamt, det går därför inte att lägga till ett alldeles nyfött barn.

För anslutning av barn mellan 12 och 17 år ska en samtyckesblankett för anslutning till familjeprofilen fyllas i vid ett av Mehiläinens verksamhetsställen. Innehållet i sjukjournalen för barn mellan 12 och 17 år visas inte för personen i fråga och inte heller i familjeprofilen, om inte läkaren uttryckligen har gett sin tillåtelse till det. Blanketten ska förnyas när barnet fyller 15 år. Samtycket gäller tills barnet fyller 18 år. Härefter upphör förälderns rätt att se barnets uppgifter automatiskt.

Hur anmäler jag mig till mottagningen med MinMehiläinen-mobilappen?

Din bokning syns i appen under kommande händelser i Hem-vyn. ”Anmäl dig”-knappen aktiveras en halv timme före bokad tid. Då kan du anmäla dig till mottagningen genom att välja ”Anmäl dig”. Appen talar även om för dig vilket mottagningsrum och vilken våning du ska gå till.

Jag vill inte få aviseringar (meddelanden) om mina bokade tider eller färdiga undersökningsresultat m.m. direkt på skärmen på min telefon. Hur kan jag förhindra dessa?

Appen ber dig om lov att få skicka meddelanden direkt till skärmen på telefonen. Om du har godkänt att appen skickar meddelanden och senare vill förbjuda det, kan du göra det under ”Inställningar” i telefonen.

Är det säkert att använda MinMehiläinen-appen?

Uppgifter om kundens hälsa sparas inte i enhetens minne, utan de hämtas alltid från Mehiläinens patientdatasystem då appen används. De användarrelaterade identifikationsuppgifter som används för att hämta uppgifterna är skyddade med teknik som tagits fram av plattformens utvecklare. Användaren ska se till att enheten är uppdaterad och alltid har den senaste systemversionen och att enheten skyddas från utomstående användare på ett lämpligt sätt.

Hur kan jag byta lösenord i MinMehiläinen-appen?

Under fliken ”Mera” i den nedre balken, i punkten ”Egna uppgifter” und ”Byt kod” kan du byta ditt lösenord.

Jag är orolig för mitt dataskydd. Hur lägger jag till stark identifiering när jag använder Mehiläinens tjänster?

Du kan lägga till stark identifiering via punkten ”Mera”, ”Egna uppgifter”, ”Tidsbokning” i MinMehiläinen-appen och genom att aktivera ”Tillåt webbokning endast starkt autentiserat”.

Hur kan jag förnya mina recept med MinMehiläinen-appen?

Förnya recept som skrivits ut hos Mehiläinen via sektionen ”recept” i ”hem”-menyn genom att klicka på knappen ”förnya” vid önskat recept. Förnyande av recept kostar 28 €. I priset för förnyandet ingår 1–2 läkemedel. Du kan förnya flera läkemedel på en gång. Vi debiterar dig enligt mängd. Skriv in uppgifter om ditt FPA-kort och ditt betalkort på sidan ”Mina uppgifter”, om du vill förnya ett recept. Uppge din e-postadress för att få ett kvitto. Läkaren förnyar dina recept inom 24 timmar. Observera att alla recept inte går att förnya utan att träffa patienten.

Vad är Digikliniken och i vilka situationer kan jag använda mig av den?

Digikliniken är en tjänst som ger dig möjlighet att prata med en yrkesperson inom social- och hälsovården dygnet runt. Våra läkare och skötare svarar inom en timme. Du kan kontakta Digiklinikens personal oavsett ärende. Vi tar hand om dig och hjälper dig till rätt vårdinstans, om vi inte kan hjälpa dig på Digikliniken. Skriv in uppgifter om ditt FPA-kort och ditt betalkort på sidan ”Mina uppgifter” för att kunna använda Digikliniken. Uppge din e-postadress för att få ett kvitto. Ett läkarbesök i Digikliniken kostar 39,90 € och priset för skötarens mottagning är 12 €. Vi debiterar ingenting för tjänsten, om vi inte kan hjälpa dig. Vi förbehåller oss ändå rätten att debitera dig för besöket, om ditt ärende kräver mycket tid av läkaren.

Webbtjänsten MinMehiläinen

Kan jag logga in i MinMehiläinen även om jag aldrig tidigare har besökt Mehiläinen?

Ja, det kan du. Vem som helst kan logga in i tjänsten med sina personliga nätbankskoder. Tjänstens besöks- och händelsehistorik visas emellertid endast för personer som har besökt Mehiläinen tidigare.

Jag försökte logga in med mina nätbankskoder, men inloggningen misslyckades. Vad ska jag göra?

Vi rekommenderar att du kontaktar din bank, om du har problem med nätbankskoderna.

Jag identifierade mig med mina nätbankskoder, men nu kommer jag inte vidare, jag har fastnat i registreringen. Vad ska jag göra?

Kontrollera att du har fyllt i alla obligatoriska fält och godkänt villkoren för tjänsten. Alla obligatoriska uppgifter måste vara ifyllda och villkoren godkända för att du ska kunna börja använda tjänsten.

Jag och min make har gemensamma nätbankskoder. Kan jag logga in med dessa i MinMehiläinen?

Du registrerar dig och loggar alltid in i MinMehiläinen med dina egna personliga nätbankskoder. Nätbankskoderna är alltid personliga och endast i en persons namn, även om bankkontot kan vara gemensamt. Endast den person i vars namn nätbankskoderna är får registrera sig och logga in i MinMehiläinen. Om nätbankskoderna är i din makes namn, måste du skaffa dig nätbankskoder som är i ditt eget namn för att kunna registrera dig i MinMehiläinen.

Vem ser mina hälso- och patientuppgifter i MinMehiläinen?

Efter att du har börjat använda MinMehiläinen-tjänsten är det endast du som ser de hälsouppgifter som finns om dig i Mehiläinens patientdatasystem i MinMehiläinen. Endast om du lägger till en person i din familjeprofil och särskilt ger ditt samtycke till att den personen kan se och behandla dina hälsouppgifter kan även den personen se dina uppgifter i MinMehiläinen. Du kan även tillåta att vårdpersonalen som deltar i din vård hos Mehiläinen får tillgång till de uppgifter som du har registrerat i MinMehiläinen (bl.a. vaccinationer, egna registreringar, viktkontroll och blodtryck) genom att godkänna detta i MinMehiläinens inställningar för datasekretess.

Jag vill inte få e-post- och sms-påminnelser om ärenden som kommer till min komihåglista i MinMehiläinen. Hur ska jag göra för att inte få dessa?

Kontrollera dina inställningar för meddelanden i MinMehiläinens profilhantering. Genom att förbjuda servicemeddelanden får du inte längre e-post- och sms-påminnelser om kommande mottagningstider, färdiga undersökningsresultat, öppna remisser, utgångna recept eller ändringar som gjorts i MinMehiläinens familjeprofil.

Ser min vårdpersonal hos Mehiläinen att jag har lagt till en vaccination i MinMehiläinen?

Den vårdpersonal som deltar i din vård hos Mehiläinen ser de uppgifter som du har registrerat i MinMehiläinen (bl.a. vaccinationer, egna registreringar, viktkontroll och blodtryck) endast om du godkänner detta i MinMehiläinens inställningar för datasekretess. Observera även att ingen, trots ditt samtycke, tittar på dina uppgifter och föreslår vårdåtgärder för dig annat än enligt separat överenskommelse i samband med ett besök på mottagningen.

Min make skickade en inbjudan till mig om att ansluta mig till hans familjeprofil i MinMehiläinen. Vilka uppgifter kan han se om mig, om jag tackar ja till inbjudan?

Din make kan endast se ditt namn, om du godkänner inbjudan. Om du ger ditt samtycke till att han får se och behandla dina hälsouppgifter i familjeprofilen, ser han alla dina uppgifter i MinMehiläinen på samma sätt som du själv ser dem och kan bl.a. boka tider åt dig via tidsbokningen på nätet. Vi rekommenderar att du överväger noggrant vem du ger rätt att se och behandla dina hälsouppgifter i MinMehiläinen.

Varför kan vårdnadshavaren automatiskt se uppgifterna om ett barn under 12 år i MinMehiläinen?

Det ligger i barnets intresse att vårdnadshavaren kan göra registreringen och använda MinMehiläinen-tjänsten för ett barn som han/hon är officiell vårdnadshavare för. Det är ändå viktigt att komma ihåg att uppgifterna om barnet är sekretessbelagda och inte ens vårdnadshavaren har allmän rätt att få uppgifter om ett barn som är under 12 år. Vårdnadshavaren är skyldig att se till att användningen av MinMehiläinen alltid sker i barnets intresse.

I 9 § i patientlagen (Lag om patientens ställning och rättigheter 17.8.1992/785) föreskrivs: ”En minderårig patient som med beaktande av ålder och utveckling kan fatta beslut om vården har rätt att förbjuda att uppgifter om hans hälsotillstånd och vård ges till hans vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare.” Vidare, enligt 7 § i samma lag (Lag om patientens ställning och rättigheter 17.8.1992/785): ”En minderårig patients åsikter om en vård- eller behandlingsåtgärd skall utredas, om det med beaktande av patientens ålder eller utveckling är möjligt. Vården av en minderårig patient skall ske i samförstånd med patienten, om han med beaktande av ålder eller utveckling kan fatta beslut om vården.”

Barnet har till exempel möjlighet att be att den vårdande läkaren förbjuder att vårdnadshavaren får tillgång till barnets patientuppgifter via MinMehiläinen. I så fall registrerar läkaren förbudet med beaktande av barnets ålder, utvecklingsnivå och ärendets natur. Om förälderns vårdnadsförhållande till barnet upphör, är föräldern skyldig att informera Mehiläinen om detta. Därefter är barnets uppgifter inte längre tillgängliga för vårdnadshavaren. Mehiläinen har även rätt att kontrollera giltigheten för ett vårdnadsförhållande hos Befolkningsregistercentralen genom automatiska kontroller och vid behov förhindra att barnets uppgifter kan ses av andra än den officiella vårdnadshavaren. Se närmare punkt 5 Minderårigas registrering och användning av tjänsten i MinMehiläinens användningsvillkor.

Mitt barn fyllde nyss 12 år och jag kan inte längre se barnets patientuppgifter i MinMehiläinen. Varför är det så och vad ska jag göra för att kunna se uppgifterna igen?

Enligt 9 § i patientlagen (Lag om patientens ställning och rättigheter 17.8.1992/785): ”En minderårig patient som med beaktande av ålder och utveckling kan fatta beslut om vården har rätt att förbjuda att uppgifter om hans hälsotillstånd och vård ges till hans vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare.”

I motiveringarna till lagen konstateras att ett barn över 12 år i praktiken nästan alltid kan anses vara moget att ta ställning till sin egen vård. Baserat på detta upphör tillgången till barnets hälsouppgifter i MinMehiläinen-tjänsten automatiskt när barnet fyller 12 år. Om man vill att uppgifterna om ett barn som är 12 år eller äldre ska kunna ses av vårdnadshavarna, måste barnet ge sitt samtycke till att vårdnadshavaren via MinMehiläinen kan se uppgifterna i Mehiläinens patientdatasystem samt de uppgifter som barnet själv har registrerat. Ett barn som har fyllt 12 år kan ge sitt samtycke genom att underteckna ett särskilt dokument på Mehiläinens läkarcentral och på detta vis tillåta den officiella vårdnadshavaren att få se och behandla barnets hälsouppgifter. Då måste både barnet och vårdnadshavaren vara närvarande och styrka sin identitet. Om så önskas, ska samtycke ges till båda vårdnadshavarna var för sig. Det samtycke som barnet gett som 12–14-åring gäller tills barnet fyller 15 år. Efter det kan barnet förnya sitt samtycke på samma sätt eller genom att registrera sig i MinMehiläinen med sina nätbankskoder och tillåta vårdnadshavaren att få se och behandla barnets hälsouppgifter. Detta samtycke gäller tills barnet fyller 18 år, då barnet i vilket fall som helst tas bort från vårdnadshavarens familjeprofil. Observera att innehållet i sjukjournaler för barn mellan 12 och 17 år varken visas för barnet eller i familjeprofilen, om inte läkaren uttryckligen har gett sin tillåtelse till det.

Det är när som helst möjligt att återkalla ett givet samtycke genom att underteckna ett dokument på läkarcentralen eller om barnet har fyllt 15 år med hjälp av nätbankskoderna i tjänsten. Barnets MinMehiläinen-profil och de uppgifter som barnet har registrerat i den sparas trots att barnet inte längre ingår i vårdnadshavarens familjeprofil. Barnet kan med andra ord se och behandla sina uppgifter i MinMehiläinen genom att logga in i tjänsten med sina nätbankskoder. Observera att minderåriga endast kan ge sin officiella vårdnadshavare rätt att se och behandla sina uppgifter, en vuxen kan däremot ge vem som helst rätt att göra det. Se närmare punkt 5 Minderårigas registrering och användning av tjänsten i MinMehiläinens användningsvillkor.

Jag är minderårig och loggade in i MinMehiläinen med mina nätbankskoder. Varför kan jag inte lägga till personer i min familjeprofil?

Endast MinMehiläinen-användare som har fyllt 18 år får lägga till personer i sin familjeprofil. Minderåriga kan endast ingå i den officiella vårdnadshavarens familjeprofil och bestämma vilka uppgifter som ska vara synliga för vårdnadshavaren.

Hur kan jag byta lösenord i webbtjänsten MinMehiläinen?

Webbtjänsten MinMehiläinen använder stark identifiering med bankkoder. Identifieringen har kopplats till personens officiella identitet och för webbtjänsten MinMehiläinen fastställs inget separat lösenord. Därför kan du inte byta lösenord.

Jag är orolig för mitt dataskydd. Hur lägger jag till stark identifiering när jag använder Mehiläinens tjänster?

Du kan lägga till stark identifiering via punkten ”PROFILEN”, ”Tidsbokning” i MinMehiläinen-webbtjänsten och genom att aktivera ”Tillåt webbokning endast starkt autentiserat”.

Jag vill sluta använda MinMehiläinen-tjänsten och säga upp mitt serviceavtal. Hur ska jag göra?

Du kan säga upp MinMehiläinen-serviceavtalet vid kassan på Mehiläinens läkarcentral genom att underteckna en uppsägningsblankett för serviceavtalet. För uppsägningen krävs att du styrker din identitet.

I problemsituationer, vänligen kontakta omamehilainen@mehilainen.fi.