Iivo Niskanen: Kotiharjoittelun kautta ensimmäiselle maajoukkueleirille

Blogi 10.6.2020

Kesäharjoittelu alkaa olla kohta taputeltu ja nyt mennään jo kovaa vauhtia kohti syksyä. Harjoittelin melkein heinäkuun loppuun asti pääasiassa kotona Kuopiossa. Lisäksi kävin treenaamassa muutamia yksittäisiä päiviä Vuokatissa sekä pari kertaa vuodessa tehtävissä KIHU:n testeissä Jyväskylässä. Olen yrittänyt harjoitella niin paljon kuin kroppa on vain ottanut vastaan. Välillä olen ollut tosi väsynyt, mutta se kuuluu asiaan.

Terveysongelmia ei ole ollut, eikä minun ole siksi tarvinnut käydä Urheilu Mehiläisessä kuin toteamassa kontrolliverikokeista, että kaikki on siltäkin osin ok. Kesään on kuulunut myös muutama lyhyt palauttava pätkä, jolloin olen ehtinyt kalastuksen ja jalkapallon potkimisen ohessa näkemään kavereitani ja latailemaan niin kehoa kuin mieltäkin.

Vetoja juoksuradalla

Harjoittelusapluuna on pääasiassa samanlainen kuin aiempinakin vuosina. Pieniä muutoksia siihen on toki tehty. Touko- ja kesäkuussa vedin lenkkarit hiukan normaalia kireämmälle jalkaan ja juoksin intervallitreenejä Väinölänniemen yleisurheilukentän juoksuradalla. Tätä ihmettä ei ole tapahtunut sitten lukiovuosien, joten se on tuonut toivottua uutta ärsykettä sekä motivaatiota treenaamiseen. Radalla juosten tehtävät treenit ovat olleet puhtaasti maksimihapenottoa kehittäviä tehoja.

Juoksu on lajina periaatteessa melko lähellä perinteisen tekniikan vuorohiihtoa. Juosten saan itse jopa helpommin sykkeen maksimiin kuin hiihtäen ja sitä kautta ajatellen mahdollisimman kovat tehot itsestäni irti. Askelkontakti on radalla paljon nopeampi kuin maastossa tai ylämäkeen juostessa, joten sain vedoista erilaista ärsykettä myös lihaksistolle. Juoksuvetoja oli kiva tehdä, vaikka kömminkin kotiin niiden jälkeen kaikkeni antaneena.

Polkujuoksukaverina on ollut Mehiläisen lääkäri Markus Rannankari

Sparrauskavereita muista lajeista

Olen treenannut pääasiassa yksin ja tykkäänkin siitä, koska silloin pystyn keskittymään juuri siihen mitä olen tekemässä. Välillä on kuitenkin ollut mahtava saada seuraa ja vastusta etenkin koviin juoksuharjoituksiin. Olen saanut juoksusparrausta suoraan Mehiläisen omasta talosta lääkäri ja polkujuoksija Markus Rannankarilta. On upeaa, kuinka toinen toistaan kovempikuntoisia ammattilaisia Mehiläiseltä löytyy. Lisäksi juoksutreenejäni Kuopiossa ovat sparranneet suunnistaja Jere Pajunen ja keskimatkanjuoksija Samu Mikkonen. Uskon, että näistä treeneistä on ollut hyötyä meille kaikille.

Voimaharjoittelun lisäys

Toinen pieni muutos harjoitussapluunaan on ollut voimaharjoittelun lisääntyminen. Tämä on ollut mahdollista, koska väsäsin kevään toistaiseksi pahimpana korona-aikana kotiini minulle riittävän ja toimivan kotikuntosalin. Koska sali on vain askeleen päässä olohuoneestamme, olen voinut tehdä entistä useammin ja hiukan lyhyempiä ja monipuolisia voimaharjoitteita. Sali on ollut erityisen tärkeä, jotta olen pystynyt tekemään voimaharjoittelua ilman koronatartuntavaaraa. Voimaharjoittelun lisäksi olen pystynyt aamuisin herättelemään kroppaani salilla päivän muihin treeneihin.

Ensimmäinen maajoukkueleiri ja rullahiihdon SM-kilpailut

Tämän viikon olen viettänyt kauden ensimmäisellä maajoukkueleirillä Vuokatissa. Leiritys alkoi kuukauden normaalia myöhemmin. Siksi onkin ollut erityisen kiva päästä pitkästä aikaa heittämään juttua maajoukkuekavereiden kanssa sekä treenaamaan yhdessä Vuokatin huippuolosuhteissa. Leiriviikko on ohjelmaltaan napakka. Siihen kuuluu määrällisesti paljon harjoittelua, kaksi kovaa tehotreeniä sekä viikon päättävät rullahiihdon SM-kilpailut. Helpolla ei tästä viikosta kukaan meistä maajoukkuemiehistä siis selviä. Vuokatin neljän kilometrin rullaradalla käytävät SM-kilpailut tulevat olemaan mielenkiintoiset. Viime kauden viimeiseksi jääneestä kilpailusta on kulunut jo niin kauan, että on aikakin päästä lappu rinnassa irti. Lauantaina
hiihdetään perinteisellä hiihtotavalla sprinttikisa, joka testaa etenkin tasatyönnön nopeutta. Itse odotan toki enemmän sunnuntain vapaalla hiihdettävää 16 kilometrin kilpailua. Se sopii ominaisuuksilleni hyvin ja on oiva kuntomittari, jossa pääsee vertaamaan vauhtiaan muihin.

Reipasta syksyä kaikille!

-Iivo

Kuvat: Touho Häkkinen