Yksilölliset työkyvyn ja terveyden ylläpitämisen ohjelmat

Saatavilla olevat monipuoliset ohjelmat

Tarjoamme tällä hetkellä 13 erilaista ohjelmaa työkyvyn ja terveyden ylläpitämisen tueksi neljässä eri teemassa, joita ovat ravitsemus ja painonhallinta, mielen hyvinvointi ja uni, liikunta-aktiivisuuden lisääminen sekä päihteiden käytön vähentäminen. Ohjelmien kestot ovat 12–16 viikkoa ja ne ovat saatavilla myös englannin- ja ruotsinkielisinä. Videosisällöt ovat suomenkielisiä ja niihin voi valita suomen- tai englanninkieliset tekstitykset.

Ennaltaehkäisevät, terveyttä ja työkykyä tukevat ohjelmat:

Ravitsemus ja painonhallinta:

  • Syö terveellisemmin - terveelliseen ruokavalioon (kesto 12 viikkoa, sisältää työterveyshoitajan etätuen)
  • Kevennä - painonhallintaan (kesto 16 viikkoa, sisältää 3 työterveyshoitajan tapaamista ja etätuen)

Mielen hyvinvointi ja uni:

  • Hengähdä - stressin vähentämiseen ja mielen hyvinvointiin (kesto 13 viikkoa, sisältää työterveyshoitajan etätuen)
  • Nuku paremmin - tilapäiseen unettomuuteen (kesto 12 viikkoa, sisältää 3 univalmentajan tapaamista ja etätuen)
  • Voi paremmin - alakuloon ja ahdistuneisuuteen (kesto 15 viikkoa, sisältää 3 mielialavalmentajan tapaamista ja etätuen)
  • Oivalla vuorovaikutuksesta - kuormittaviin ihmissuhteisiin ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen (kesto 15 viikkoa, sisältää 3 mielialavalmentajan tapaamista ja etätuen)
  • Voi hyvin työssä - työuupumukseen (kesto 12 viikkoa, sisältää 1-3 työterveyspsykologin tapaamista ja etätuen)
  • Uni haasteena - pitkittyneeseen unettomuuteen ja epäsäännöllistä työaikaa tekeville uniongelmaisille (kesto 16 viikkoa, sisältää 5 univalmentajan tapaamista ja etätuen)

Liikunta ja aktiivisuus:

  • Lähde liikkeelle - liikunta-aktiivisuuden lisäämiseen (kesto 12 viikkoa, sisältää työterveyshoitajan etätuen)
  • Liikunta tavaksi - terveelliseen ja säännölliseen liikuntaan (kesto 12 viikkoa, sisältää 1-3 työfysioterapeutin tapaamista ja etätuen)

Päihteiden käyttö ja riippuvuudet:

  • Irti tupakasta - tupakoinnin lopettamiseen (kesto 13 viikkoa, sisältää 3 työterveyshoitajan tapaamista ja etätuen)
  • Juo vähemmän - alkoholin käytön vähentämiseen (kesto 12 viikkoa, sisältää 3 työterveyshoitajan tapaamista ja etätuen)
  • Irti ongelmallisesta rahapelaamisesta - henkilöille, jotka haluavat saada pelaamisen hallintaan (kesto 12 viikkoa, sisältää 4 työterveyshoitajan tapaamista ja etätuen sekä 1 työvalmentajan tapaamisen)

Lisäksi työterveysasiakkaillamme on saatavilla veloituksetta 5 viikon mittainen Arvioi alkoholin käyttöäsi -valmennus, joka löytyy OmaMehiläinen-palvelusta (myös ruotsinkielisenä). Valmennukseen ei sisälly etätukea eikä tapaamisia, mutta OmaMehiläisen kautta voi olla tarvittaessa yhteydessä omaan työterveyshoitajaan.

Lue lisää: Mehiläisen ja A-klinikan yhteistyö päihdehaittojen ennaltaehkäisyssä ja työkyvyn tukemisessa

Mitä ohjelmat pitävät sisällään?

Teemasta riippuen asiakkaan tukena toimii työterveyshoitaja, mielialavalmentaja, univalmentaja, työterveyspsykologi tai työfysioterapeutti. Kaikkiin ohjelmiin kuuluu etätuki ja laajempiin kokonaisuuksiin myös työterveyden ammattilaisen tapaamisia, joka mahdollistaa aiheen syvemmän ja henkilökohtaisemman käsittelyn. Ohjelmat toteutetaan OmaMehiläinen- sovelluksessa tai verkkopalvelussa. Ohjelma sisältää viikoittain julkaistavia vinkkejä, harjoituksia ja videoita eri teemoista. Kaikki tapaamiset voidaan järjestää etävastaanottoina.

Miten työntekijä ohjautuu ohjelmiin?

Ennaltaehkäisevät, terveyttä ja työkykyä tukevat ohjelmat sisältyvät kaikkiin työterveyssopimuksiin. Työntekijän tuen tarve voi nousta esiin esimerkiksi työterveyden vastaanottokäynnillä tai terveystarkastuksessa. Jos yrityksellä on käytössään Työkykytutka, voidaan myös sen avulla tunnistaa työntekijän tuen tarve. Työntekijä voi olla myös yhteydessä työterveyshoitajaan uuden Tuki elämäntapamuutoksessa -chatin kautta OmaMehiläisen Digiklinikalla. Tukimuoto ja ohjelma valitaan aina yksilöllisen tarpeen mukaan.