HomeHome
Ajanvaraus
FI

Ajanvaraus

Haku

Valikko

Juoksetko maastossa? – Lääkärin ensiapuohjeet yleisimpiin onnettomuuksiin

Kesäkausi saa suomalaiset sankoin joukoin lenkkipoluille metsän siimekseen tai suunnistamaan luonnon helmaan. Urheilu Mehiläisen ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Timo Järvelä Tampereelta kertaa yleisimmät maastossa juoksijalle sattuvat onnettomuudet sekä niihin sopivat ensiapuohjeet.

Nilkan nyrjähdykset ja polven vääntövammat

Yleisimpiä metsässä juoksevan vammoja ovat nilkan nyrjähdykset, jotka voivat aiheuttaa nivelsidevaurion tai jopa murtuman nilkkaan. Myös polven vääntövammat ovat yleisiä. Ne voivat aiheuttaa polveen nivelkierukan repeämän tai nivelsidevamman, joita on eri asteisia alkaen lievästä venähdysvammasta aina jopa leikkausta vaativiin eturistisiderepeämiin.

Ensiapu: Nilkan ja polven vääntövammoissa kylmähoito mahdollisimman nopeasti vamma-alueelle on tärkeää, koska se estää vammautuneen alueen turvotuksen. Vaurioituneen raajan osan kohoasento ja kompressioside auttavat myös ehkäisemään turvotusta.

Rannemurtumat

Kivikkoisella tai kallioisella alustalla tapahtuvan kaatumisen seurauksena voi tulla myös yläraajaan vammoja, esimerkiksi rannemurtumia tai kämmenselän luiden murtumia.

Ensiapu: Rannemurtuma kannattaa tukea lastalla mahdollisimman pian jo ennen varsinaiseen hoitopaikkaan pääsyä. Näin toimien kipu murtuma-alueella saadaan helpottumaan ainakin hieman. Murtuneen ranteen kanssa esimerkiksi suunnistuskilpailussa ojien yli hyppiminen ilman ranteen lastoitusta on hyvin kivuliasta.

Naarmut, haavat ja ruhjeet

Erilaiset naarmut ja haavat ovat myös yleisiä maastossa juoksevalla. Maastossa saattaa esimerkiksi olla vanhoja piikkilanka-aitoja metsästä pellolle mentäessä, ja kovaa vauhtia juostessa näitä ei aina ehdi huomata, jolloin saattaa juosta suoraan piikkilanka-aitaan.

Ensiapu: Ihon naarmut ja haavat täytyy pestä ja puhdistaa juoksevalla vedellä ja sitoa haavat. Kaatumisen seurauksena aiheutuneita ruhjeita voi hoitaa antamalla kylmähoitoa ruhjealueelle esimerkiksi käyttämällä kylmäpussia 15- 20 minuuttia. Kylmäpussia ei ole hyvä laittaa suoraan paljaalle iholle.

Juoksuvauhti alustan mukaan

Ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri Timo Järvelä nostaa esiin myös muutamia maastojuoksijalle tärkeitä urheiluvammoja ennaltaehkäiseviä seikkoja. Erityishuomio kannattaa kiinnittää nilkkoihin. Myös valaistusolosuhteet ovat tärkeät: hämärässä tai pimeällä sekä kosteilla pinnoilla juostessa tapaturmien riski kasvaa.

- Nilkkojen täytyisi olla vahvat jo ennestään, jotta vammoilta säästyttäisiin. Juoksuvauhti on tärkeää asettaa maastokohdan ja alustan mukaisesti. Hyvällä alustalla voi juosta lujempaa kuin huonolla alustalla, hän painottaa lopuksi.