Vakuutusasiakkaana Mehiläisessä

Vakuutusasiakkaana sinun on helppo asioida Mehiläisessä. Voit varata ajan tai tulla suoraan vastaanotolle. Tarkista omista vakuutusehdoistasi tai vakuutysyhtiöltäsi, miten voit saada käynnille suoralaskutusluvan ja tulisiko sinun varata aika silloin vakuutusyhtiösi kautta. Kannattaa myös tarkistaa etukäteen, mitä palveluita vakuutuksesti korvaa ja missä tilanteissa.

Jos olet hakeutumassa hoitoon työnantajasi ottaman vapaaehtoisen vakuutuksen puitteissa, tarkista oikea tapa toimia yrityksestä tai vakuutusyhtiöstä.

Asioiminen ja ajan varaaminen vakuutusasiakkaana

Kun sairastut tai sinulle sattuu tapaturma, voit aina hakeutua hoitoon esimerkiksi:

  • varaamalla ajan verkkoajanvarauksessa 
  • soittamalla ja varaamalla ajan Mehiläisen asiakaspalvelusta numerosta 010 414 00**
  • tulemalla päivystykseen
  • OmaMehiläinen-palvelussa toimivan Digiklinikan kautta.

*Soitto numeroon 010 414 00* maksaa 0,084 €/min.

Koronavirustestaus ja vakuutus

Sairaskulu- ja matkavakuutukset korvaavat myös koronavirustestejä. Yleisesti sairaskulu- ja matkavakuutukset korvaavat THL:n  kriteerien mukaisesti lääkärin lähetteellä suoritetut testit.

Tämän hetkisten suositusten mukaisesti testi tehdään vain oireelliselle henkilöille, mikä tarkoittaa sitä, että pääsääntöisesti oireettomilta otettuja testejä vakuutukset eivät korvaa. Myöskään vasta-ainetestejä vakuutukset eivät pääsääntöisesti korvaa.

Tarkistathan oman vakuutuksesi korvattavuuden aina omalta vakuutusyhtiöltäsi:

Lue myös: Epäiletkö koronavirusta? Lue toimintaohjeet

Kysy vakuutuksestasi tai ajanvarauksesta vakuutusyhtiöltäsi

Ajan voi varata myös vakuutusyhtiön kautta puhelimitse, esimerkiksi:

  • LähiTapiolan henkilövakuutusasiakkaana TerveysHelpin kautta numerosta 0206 1000.
  • Pohjantähden henkilövakuutusasiakkaana numerosta 020 763 4051.
  • Fennian asiakkaana voit olla yhteydessä FenniaHoitaja-palveluun soittamalla 010 503 5000*.

Yleiset toimintaperiaatteet vastaanottokäynnillä

  • Vapaaehtoisissa vakuutuksissa (yksityiset tapaturma-, sairauskulu-, matka- ja lisenssivakuutukset) maksat käynnit ensin itse ja haet korvauksia jälkikäteen vakuutusyhtiöltäsi ellei vakuutusyhtiösi ole antanut lupaa lähettää laskua suoraan vakuutusyhtiöön.
  • Lakisääteisissä vakuutuksissa (työtapaturma ja liikennevahinko) voimme laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöösi. Muistathan myös tehdä työtapaturmissa vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöösi esimiehesi kanssa. Liikennevahingoissa voit tehdä ilmoituksen itse vakuutusyhtiöösi.
  • Työnantajasi ottamissa vapaaehtoisissa henkilövakuutuksissa (sairauskulu- tai tapaturmavakuutukset) voimme pääsääntöisesti laskuttaa vastaanottokäynnit suoraan vakuutusyhtiöltä.
  • Jos lasku lähetetään suoraan vakuutusyhtiölle, laskun yhteydessä välittyy vakuutusyhtiölle myös käynnin diagnoositieto.

Yleiset toimintaperiaatteet hoitojen ja tutkimusten osalta

  • Kalliimpiin hoitoihin tai tutkimuksiin (esim. leikkaushoito, MRI-kuvaus) lääkäri voi pyytää maksusitoumuksen vakuutusyhtiöltä.
  • Kun vakuutusyhtiö myötää maksusitoumuksen, laskutamme hoidot ja tutkimukset vakuutusyhtiöltäsi maksusitoumuksen mukaisesti.
  • Vapaaehtoisissa vakuutuksissa voit myös itse pyytää maksusitoumusta vakuutusyhtiöltäsi tutkimukseen tai toimenpiteeseen, jonka lääkäri on määrännyt.

Teksti päivitetty koronavirustestauksen osalta viimeksi 20.08.2020.

Lisätietoa vakuutuslajeista ja niihin liittyvistä toimintamalleista

Työtapaturmat
Liikenteen henkilövahingot
Ammattiurheilijoiden tapaturmat
Vapaa-ajan tapaturmat
Matkatapaturmat ja -sairaudet
Urheilutapaturma

Lue lisää:

Lyhyesti tapaturmista
Yritysten työtapaturma- ja sairaskuluvakuutukset

Vakuutusyhtiöt: