Vanliga frågor

Här hittar du svaren på vanliga frågor.

Vilken specialistläkare skulle vara rätt för mina besvär?

Du kan se lämpliga experter på vår webbplats  genom att begränsa din sökning enligt expertis och ort. Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller genom att skicka ett meddelande via vår online tidsbokningschatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Hur bokar jag en tid för att bli uppringd?

Om det är mindre än 60 dagar sedan mottagningsbesöket kan en ny begäran om att bli uppringd skickas till en expert Mehiläinens startsida under "Skicka en begäran om uppringning” . I MinMehiläinen kan du också lämna en begäran om uppringning och skicka meddelanden till den som har vårdat dig. Företagshälsovårdskunder kan vid behov skicka ett meddelande eller lämna en begäran om uppringning till sitt eget företagshälsovårdsteam i OmaMehiläinen. Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via via vår online tidsbokningschatt .

När är nästa lediga tid?

Du hittar lediga tider i tidsbokningen online.  På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information. Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via Mehiläinens kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via chatten. 

Hur avbokar jag en tid?

Du kan enkelt avboka din tid 24 timmar före mottagningsbesöket via tjänsten MinMehiläinen . Du kan avboka din tid via avbokningslänken i e-postbekräftelsen. Du kan också avboka en tid genom att kontakta kundtjänsten genom att ringa 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller servicenumret 020 33 4400 (mån-sön 6-22). Du kan boka tid till tandläkare på numret 010 273 8000 (0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min) (öppet dygnet runt). Kundtjänstchatten kan  också hjälpa dig med detta. Vi förbehåller oss rätten att fakturera de tjänster som har avbokats för sent eller inte alls.

Hur förnyar jag ett recept?

Om ditt recept är giltigt kan du göra en begäran om förnyelse av recept via tjänsten MinMehiläinen . Om du vill fråga om förnyelse av recept per telefon kan du ringa den specialist som skrev receptet på vår webbplats eller lämna en begäran om uppringning via MinMehiläinen . Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via vår online tidsbokningschatt . Om du vill kan du också boka en tid till mottagningen för att förnya ett recept. Tänk på att till exempel HCI-läkemedel, läkemedel som påverkar det centrala nervsystemet, inte kan förnyas per telefon utan en vårdrelation.

På vilket verksamhetsställe hittar jag den snabbaste tiden till en läkare?

När du bokar online  ser du lediga tider enligt stad och verksamhetsställe. Om du med dina sökvillkor inte kan hitta en tid för den dag du önskar, föreslår programmet på vilket verksamhetsställe nära dig de följande lediga tiderna finns.

Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Hur mycket tid ska jag boka?

​​​​​​Du kan boka en längre tid om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online  via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt).

Hur bokar jag tid till en företagshälsoundersökning?

​​​​​​Du kan boka till en hälsoundersökning genom att logga in på företagshälsovårdens tidsbokning  genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information. Bokningsprogrammet föreslår tider till din egen företagshälsovårdare. Du kan se tiderna för hälsoundersökningar genom att klicka på rullgardinsmenyn ”Mottagning” ovanför tiderna och välja så lång tid hur har instruerats göra. Du kan också fråga om tider från vår kundtjänst på numret 010 414 0666 (0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min) (öppet dygnet runt) eller via vår tidsbokningschatt. .

Hur kan jag boka en dubbeltid?

Du kan boka en längre tid genom att boka två tider efter varandra, om du har blivit instruerad att göra det. Om du bokar tid hos en företagshälsovårdare för en hälsoundersökning loggar du in på tidsbokning online  via länken ”Företagshälsovård” högst upp på tidsbokningssidan. Välj din egen företagshälsovårdare och den tid du har instruerats boka i punkten ”Mottagning/Hälsoundersökning”. Om du behöver mer tid hos sjukskötare lönar det sig att ringa kundtjänsten på numret 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller boka tid via tidsbokningschatten. 

Kan jag gå till mottagningen utan tidsbokning?

​​​​​​Det beror på vilken typ av besök det är frågan om. Vissa av Mehiläinens verksamhetsställen har allmänläkar- och olycksfallsjourer, som du kan komma till utan tidsbokning. Du kan kontrollera om du kan hitta jourtid på ett visst verksamhetsställe genom att gå till tidsbokning online  och i fältet "Person och Tjänst” skriva allmänläkar- eller olycksfallsjour samt i fältet ”Verksamhetsställe och Område” skriva önskat verksamhetsställe. Om du vill kan du också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via vår tidsbokningschatt .

På vilket sätt och hur lång tid ska jag boka för ingreppet?

​​​​​​Tiderna för ingrepp bokas via kundtjänsten eller verksamhetsstället. Du kan fråga om tider genom att ringa numret 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt).

Hur bokar jag tid för en person som inte har en finsk personbeteckning?

Om du inte har en finsk personbeteckning eller om programmet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via tidsbokningschatten .

Var kan jag boka tid till en mottagning?

​​​​​​Du kan boka tid via vår tidsbokning online . På sidan väljer du den person eller tjänst, stad eller det område och datum du vill ha, så visar sidan dig lediga tider. Företagshälsovårdskunder kan logga in på företagshälsovårdens tidsbokning genom att välja ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och fylla i nödvändig information. Alla tider kan inte bokas online, så du kan också fråga efter tider via vår tidsbokning. Det allmänna tidsbokningsnumret är 010 414 00 (0,084 €/min) och numret till tidsbokning inom företagshälsovården är 010 414 0666 (0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min) (öppet dygnet runt).

Var kan jag boka tid till en undersökning?

​​​​​​Du kan boka tid till vissa undersökningar via vår tidsbokning online . Kontrollera undersökningens namn på remissen och skriv detta i fältet ”Tjänster”. Välj dessutom stad eller område för att se lediga tider. För övriga tidsbokningar till undersökningar kan du kontakta oss på numret 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt).

Var kan jag boka tid till ett ingrepp?

​​​​​Den centraliserade tidsbokningen till ingrepp betjänar på numret 010 414 0300 (0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min) vardagar (mån-tors kl. 8.00–18.00 och fre 8.00-16).

Hur annullerar jag en begäran om uppringning?

​​​​​​Du kan annullera en begäran om uppringning via tjänsten MinMehiläinen , vår kundtjänst på numret 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller tidsbokningschatten. 

Vilka betalningssätt används i Mehiläinen?

Om du själv betalar för ditt besök, kan du använda kontanter samt debit- och creditkort som betalningsmedel i Mehiläinen. Vi godkänner Visa, MasterCard, American Express, Diners Club, Visa Electron. Läs mer om våra betalningssätt.

Hur mycket kostar ett besök?

​​​​​​Priset för besöket består av läkararvode, eventuella undersökningar, remisser och en poliklinikavgift. Om du vill kan du läsa våra vanligaste prislistor. Du kan också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 010 414 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller vår tidsbokningschatt . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Jag har några frågor om räkningen jag fick. Vad ska jag göra?

Som privatkund kan du ställa frågor om din räkning på numret 010 414 0505 (0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min) (mån–fre kl. 9–16) eller skicka ett meddelande per e-post till laskutus.info@mehilainen.fi..

Om fakturan är adresserad till ett företag kan du kontakta faktureringen för företagshälsovård på numret 010 414 4244 (0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min) (kl. 9-13) eller per e-post laskutus.työterveys@mehilainen.fi

Om det är frågan om försäkringsbolagens reklamationer gällande fakturering kan du kontakta oss på numret 010 414 4545 (0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min) (öppet dygnet runt) eller skicka ett meddelande till vakuutus.laskutus@mehilainen.fi.

Måste jag fasta före laboratorieprovet?

Om inte annat överenskommits med din läkare kan du äta och dricka lätt och ta alla mediciner du behöver före provet. Vid behov kan du kontrollera de undersökningar där fasta är nödvändigt.

Kan jag först besöka laboratoriet för provtagning och därefter boka tid till mottagningen?

​​​​​​Om du betalar undersökningen själv, behöver du nödvändigtvis inte en läkarremiss. Kom dock ihåg att du inte får FPA-ersättning utan remiss och att försäkringsbolagen inte ersätter kostnaderna. När du kommer till laboratoriet ska du berätta vilka undersökningar du vill att vi ska göra.

Var kan jag se mina laboratorieresultat?

​​​​​​En del av svaren visas i tjänsten MinMehiläinen . För att tolka resultaten är det bra att kontakta den remitterande mottagaren via en begäran om uppringning  eller genom att boka en tid  till mottagningen.

Hur länge gäller remissen?

Remisser till laboratorium, röntgen och fysioterapi gäller ett år. Företagshälsovårdens remisser till specialistläkare och företagsfysioterapeut gäller tre månader.

Vad innehåller mitt avtal om företagshälsovård?

Du kan be vår kundtjänst, din företagshälsovårdare eller din arbetsgivare om mer information om innehållet i ditt avtal om företagshälsovård. Om du vill kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via chatten .

Tidsbokningen till företagshälsovården känner inte igen min personbeteckning, varför?

Om inloggningen misslyckas och programmet inte känner igen dig som en kund inom företagshälsovården bör du kontakta din arbetsgivare. Om du vill kan du även kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 0666 (0,0835 €/samtal + 0,1669 €/min) (öppet dygnet runt eller via chatten .

Jag har tappat bort mitt sjukledighetsintyg – vad ska jag göra?

Mikäli vastaanottokäynnistäsi on alle 60 päivää, voit jättää soittopyynnön poissaolotodistuksen kirjoittaneelle vastaanottajalle OmaMehiläinen-palvelussa  tai verkossa . Myös asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa soittopyynnön jättämisessä puhelimitse numerossa 010 414 00 (0,084 €/min) (avoinna 24/7) tai chatissamme .

Jag behöver mina röntgenbilder, varifrån får jag dem?

I tjänsten MinMehiläinen  kan du se uppgifter om dina besök, undersökningsresultat samt röntgen- och magnetundersökningsbilder. I MinMehiläinen visas nästan alla uppgifter för ditt besök. Du kan även skriva ut journaltexter och undersökningsresultat via MinMehiläinen. Om du vill ha patientjournalen eller undersökningsbilderna i pappersformat, hittar du mer detaljerade instruktioner här.

Hur kan jag kontrollera att en begäran om betalningsförbindelse som rör mig har skickats till försäkringsbolaget?

​​​​​​Du kan kontrollera detta direkt med ditt försäkringsbolag eller med mottagaren som har lovat att skicka begäran till försäkringsbolaget. Om det är mindre än 60 dagar sedan ditt besök på mottagningen kan du lämna en begäran om uppringning till mottagaren via tjänsten MinMehiläinen eller på webben . Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon att lämna en begäran om uppringning på numret 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via vår chatt. 

Hur kontaktar jag min läkare om jag har några frågor om min behandling? Kostar det?

Du kan lämna en begäran om uppringning till läkaren. Om det är mindre än 60 dagar sedan ditt besök på mottagningen kan du lämna en begäran om uppringning till mottagaren via tjänsten MinMehiläinen eller på webben . Vid behov hjälper vår kundtjänst dig även per telefon att lämna en begäran om uppringning på numret 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via vår chatt.  Beroende på ärendet kan experten debitera dig för hanteringen av ärendet.

Var ser jag Mehiläinens servicenummer?

​​​​​​Du hittar Mehiläinens servicenummer på vår webbplats.

Var ser jag Mehiläinens jourer och jourpraxis?
Vad ska jag göra när det är fel i tidsbokningen online?

​​​​​​Du kan prova om det hjälper att uppdatera eller byta webbläsaren. Om problemet kvarstår kan du skicka respons till oss eller kontakta kundtjänsten (telefonnummer 010 414 00 (0,084 €/min), öppet dygnet runt, eller i chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Var kan jag se mottagarens priser?

Du kan hitta mottagarens priser genom att söka efter önskad läkare eller i tidsbokningen online  genom att klicka på läkarens namn vid en ledig tid. Mer information finns på sidan Prislista. Du kan också fråga om priser från vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Prisuppgifterna för de vanligaste tandvårdsbehandlingarna finns i prislistan för tandvård. Tandläkaren kan ge priset för hela behandlingsperioden i samband med tandundersökningen.

Var kan jag se mina egna uppgifter?

Du kan se dina egna uppgifter genom att logga in på MinMehiläinen  eller via MinMehiläinen-appen. Där ser du till exempel din besökshistorik, bokade tider, öppna remisser, undersökningssvar och läkemedelsordinationer.

Var kan jag se mina öppna remisser?

​​​​​Du hittar dina öppna remisser genom att logga in på MinMehiläinen  eller via MinMehiläinen-appen.

Var loggar jag in för en tidsbokning till företagshälsovården?

Du kan logga in på tidsbokningen till företagshälsovården i vår tidsbokning online . Klicka på länken ”Företagshälsovård” högst upp på sidan och ange din egen information. Om inloggningen misslyckas och programmet inte känner igen dig som en kund inom företagshälsovården bör du kontakta din arbetsgivare. Du kan också kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via chatten .

Var finns Mehiläinens närmaste verksamhetsställe?

​​​​​​Du hittar information om alla Mehiläinens verksamhetsställen på vår webbplats. Om du behöver hjälp med att hitta det närmaste verksamhetsstället kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via chatten . Du kan även kontakta yrkespersoner inom hälso- och sjukvård i vår kundtjänst via WhatsApp eller Facebook och Twitter. Vi har jour på de sociala medierna varje dag kl. 8–16.

Tidsbokningen godkänner inte min personbeteckning fastän jag har angett den korrekt. Varför?

Ange din personbeteckning i formatet DDMMÅÅNNNK (DD=födelsedatum, MM=födelsemånad, ÅÅ=födelseårets två sista siffror, N=symbol för århundrade (född på 1900-talet (-) och född på 2000-talet (A), NNN=individuellt nummer och T=kontrolltecken). Kontrollera att du har skrivit namnet rätt. Om du inte tidigare har besökt Mehiläinen, du inte har en finsk personbeteckning eller om programmet inte känner igen dina uppgifter kan du kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min)(öppet dygnet runt) eller via chatten. 

Visas uppgifterna om mitt besök hos Mehiläinen på Mina Kanta-sidorna?

​​​​​​Alla patientuppgifter lagras i Mehiläinens patientdatasystem och i Patientdataarkivet, som är en del av det nationella hälsoarkivet, dvs. Kanta-tjänsterna. När du har gett ditt samtycke på dina Mina Kanta-sidor finns din information inom både den allmänna och den privata hälso- och sjukvården.

Var kan jag ge respons?

​​​​​​Du kan ge respons via responsblanketten på vår webbplats.

Om du vill skicka en anmärkning enligt 10 § i patientlagen till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården på en vårdenhet, kan du kontakta verksamhetsställets patientombudsman eller den ansvariga läkaren. Du hittar information om de ansvarspersonerna på varje verksamhetsställes webbplats via sökning av verksamhetsställe.

Behöver jag anmäla mig före min tid till mottagningen, undersökningen eller ingreppet?

​​​​​Du kan enkelt anmäla dig via Mehiläinens MinMehiläinen-app, vid servicedisken eller med hjälp av anmälningsautomaten genom att visa upp ditt FPA-kort. Anmäl dig vid servicedisken första gången du kommer till Mehiläinen. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.

Var hittar jag blanketten med förhandsuppgifter för en hälsoundersökning?
Jag har en chefsbefattning. Var hittar jag en blankett för betalningsförbindelse inför en anställds mottagningsbesök?

Blanketten för betalningsförbindelse finns på vår webbplats.

Jag har inte en giltig e-postadress. Hur bokar jag en tid online?

​​​​​​Om du inte har en giltig e-postadress ska du boka tid via vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via chatten .

Jag fick inget bekräftelsemeddelande om tidsbokningen. Var kan jag kontrollera vilken tid som har bokats för mig?

​​​​​​Du kan kontrollera dina bokningar genom att logga in på MinMehiläinen  eller via MinMehiläinen-appen. Du kan också fråga vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via chatten .

Hur kan jag förnya min laboratorieremiss?

​​​​​​Förnyelse av remisser görs säkrast via den behandlande läkaren, men vid behov kan du också boka tid hos en annan mottagare eller kontakta läkaren via Digikliniken.

Finns det ett specifikt vaccin tillgängligt på verksamhetsstället?

​​​​​​För de vanligaste vaccinationerna (influensa, hepatit A, hepatit A och B, stelkramp-difteri, fästing-, fästingburen encefalit, pneumokock- och TBE-vaccinationer) kan du boka tid direkt via Mehiläinens tidsbokning . Om du inte hittar en tid som passar dig kan du alltid kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via chatten .

Jag hittar ingen tid som passar mig. Vad kan jag göra?

​​​​​​Om du inte hittar en tid som passar dig kan du alltid be vår kundtjänst om råd. Vi försöker alltid hitta den bästa lösningen för din situation. Du kan kontakta vår kundtjänst per telefon 010 414 00 (0,084 €/min) (öppet dygnet runt) eller via via vår chatt .