Som försäkringskund hos Mehiläinen
Som försäkringskund är det enkelt för dig att uträtta ärenden hos Mehiläinen. Boka tid för mottagning, kom direkt till akuten eller använd Digikliniken och ansök om ersättning från ditt försäkringsbolag senare.
Som försäkringskund kan du uträtta ärenden på flera olika sätt
Tidsbokning på nätet: Du kan enkelt boka tid till den expert du vill genom vår tidsbokning på nätet.
Jour: Att besöka olycksfallsjouren är enkelt för kunder hos alla försäkringsbolag.
Digikliniken 24/7: Du får hjälp snabbt utan tidsbokning genom Digikliniken som finns i MinMehiläinen-tjänsten.
Kundtjänst: Du kan också boka tid dygnet runt genom att ringa Mehiläinens kundtjänst på 010 414 00 (lna/msa) .
Snabb vård med frivillig försäkring
- Kom till mottagningen, akuten eller kontakta Digikliniken
- Betala för besöket
- Ansök om ersättning från ditt försäkringsbolag
Genom att använda direktfakturering behöver du inte själv betala för läkarbesöket. Kontrollera listan nedan för att se om ditt försäkringsbolag omfattas av direktfakturering och hur du enkelt ansöker om direktfaktureringsbehörighet via Mehiläinen.
Fråga försäkringsbolaget om din försäkring eller tidsbokning
Om du har en sjukvårdsförsäkring hos If betalar du endast en eventuell självrisk för läkarbesöket, och Mehiläinen ansöker om ersättning direkt från If för din räkning.
- Om du har en sjukvårdsförsäkring hos If betalar du endast en eventuell självrisk för läkarbesöket, och Mehiläinen ansöker om ersättning direkt från If för din räkning när du uträttar dina ärenden vid kassan efter mottagningen.
- Du kan även ansöka om If Direktersättning för besök på Digikliniken.
- Om mottagningen är en telefonmottagning eller videomottagning är det inte möjligt att lämna en ansökan om If Direktersättning. Läs mer om tjänsten If Direktersättning.
Som kund hos LokalTapiola kan du ansöka om direktfaktureringsrättighet innan du bokar en tid.
Om du har en hälsoförsäkring hos LokalTapiola och blir sjuk eller överraskas av en olycka, kan du ansöka om direktfaktureringsrättighet innan du bokar en tid via tidsbokningen eller när du besöker Digikliniken. När du har fått direktfaktureringsrättigheten behöver du inte använda dina egna pengar. Det är möjligt att få direktfaktureringsrättighet efter att självrisken för försäkringen har debiterats.
Om fakturan skickas direkt till försäkringsbolaget kommer även besökets diagnosinformation att vidarebefordras till försäkringsbolaget i samband med fakturan.
Övriga försäkringsbolag
Som kund hos Fennia har du tillgång till FenniaVårdaren. Om du bokar en tid via tjänsten FenniaVårdaren kan du få ett direktfaktureringstillstånd. I detta fall betalar du bara den eventuella självrisken för din behandling själv och resten av kostnaderna fakturerar vi direkt till försäkringen.
Personkunder hos Pohjantähti har tillgång till tjänsten Oma Pohjantähti.
Som personförsäkringskund hos Pohjola Försäkring har du tillgång till Hälsomästare-tjänsten. När du börjar din vård via Pohjola Hälsomästare-tjänsten kan du få ett ersättningsbeslut direkt. Ingen separat skadeanmälan krävs och du betalar bara den eventuella självriskandelen för ditt läkarbesök.
Som sjukvårdsförsäkringskund hos Turva har du tillgång till tjänsten TaskuTurva. Om du redan har betalat självrisken för försäkringsperioden tar Mehiläinen hand om ansökan om ersättning direkt från Turva för din räkning, när du uträttar dina ärenden vid kassan efter mottagningen och visar TaskuTurva-appen.
Som kund hos andra försäkringsbolag kan du begära ersättning för de utgifter du har betalat från ditt försäkringsbolag.
Om fakturan skickas direkt till försäkringsbolaget kommer även besökets diagnosinformation att vidarebefordras till försäkringsbolaget i samband med fakturan.
Serviceinstruktioner för andra försäkringskunder
- Kontrollera. Kontrollera i försäkringsvillkoren eller med ditt försäkringsbolag vilka ingrepp och läkartjänster din försäkring ersätter.
- Direktfakturering. Vissa försäkringsbolag använder en direktfaktureringstjänst. Kontrollera om mottagningsbesöken och ingreppen kan faktureras direkt från ditt försäkringsbolag eller om du först ska betala besöken själv och ansöka om ersättning av försäkringsbolaget i efterskott.
- För en frivillig försäkring (privata olycksfalls-, sjukkostnads-, rese- och licensförsäkringar) betalar du först själv för ditt besök och ansöker om ersättning av försäkringsbolaget i efterskott. Om du använder försäkringsbolagets direktersättningstjänst eller använder en betalningsförbindelse eller ett direktfaktureringstillstånd som har utfärdats av försäkringsbolaget, kan vi fakturera tjänsten direkt från försäkringsbolaget.
- För lagstadgade försäkringar (arbetsolyckor, trafikolyckor) kan vi fakturera ditt försäkringsbolag direkt för dina mottagningsbesök.
- Vid frivilliga personförsäkringar tecknade av din arbetsgivare (sjukkostnads- eller olycksfallsförsäkringar) kan vi som regel fakturera mottagningsbesöken direkt från försäkringsbolaget.
- För en frivillig försäkring (privata olycksfalls-, rese- och licensförsäkringar) betalar du först själv för ditt besök och ansöker om ersättning av försäkringsbolaget i efterskott. Om du använder försäkringsbolagets direktersättningstjänst eller använder en betalningsförbindelse eller ett direktfaktureringstillstånd som har utfärdats av försäkringsbolaget, kan vi fakturera tjänsten direkt från försäkringsbolaget.
- Olycksfall i arbetet: Vid ett arbetsolycksfall ska du utan dröjsmål meddela din närmaste chef om olycksfallet. Din chef ger dig anvisningar om hur företagets lagstadgade försäkring fungerar.
Vid arbetsolycksfall ska arbetsgivaren eller den närmaste chefen göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget och förklara vad som har hänt. Varje försäkringsbolag har en egen skadeanmälningsblankett som vanligtvis kan fyllas i online. - Vid trafikolyckor kan vi fakturera ditt försäkringsbolag direkt för dina mottagningsbesök. Vid en trafikolycka kan du själv göra anmälan till ditt försäkringsbolag.
- Vid frivilliga personförsäkringar tecknade av din arbetsgivare (sjukkostnads- eller olycksfallsförsäkringar) kan vi som regel fakturera mottagningsbesöken direkt från försäkringsbolaget. Gör också alltid en skadeanmälan om olycksfallet till försäkringsbolaget.
- För de dyraste behandlingarna eller undersökningarna (t.ex. operativ behandling) ber läkaren försäkringsbolaget om en betalningsförbindelse.
- När försäkringsbolaget beviljar en betalningsförbindelse kan vi fakturera ditt försäkringsbolag för de dyraste behandlingarna och undersökningarna.
- Vad gäller frivilliga försäkringar kan du även själv be ditt försäkringsbolag om en betalningsförbindelse för en undersökning eller ett ingrepp som din läkare har ordinerat.