
Työelämäpalveluiden laatumittarit
Mehiläinen Työelämäpalvelut tarjoaa modernit työterveyden ja työhyvinvoinnin palvelut johtamisen tueksi, työyhteisöille sekä yksilöille. Työelämäpalveluja tuotetaan myös digitaalisesti.
Suositteluindeksi (NPS)
Net Promoter Score -suositteluindeksillä (NPS) mitataan työterveyden henkilöasiakkaan halukkuutta suositella Mehiläistä tai lääkäriä/asiantuntijaa saadun palvelun perusteella asteikolla 0-10 (0-6: arvostelijat, 7-8: passiiviset, 9-10: suosittelijat). Tässä mittarissa näkyvät NPS-luvut perustuvat Mehiläisen työelämäpalveluissa asioineiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin. Mittari sisältää kivijalan vastaanottokäyntien lisäksi käynnit digiklinikan työterveysasemalla.
NPS -kysely toteutetaan tekstiviestitse asiakkaalle lähtevällä kysymyksellä. NPS-suositteluindeksi lasketaan vähentämällä arvostelijoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta. Tuloksena saadaan suositteluindeksi asteikolla -100 (kaikki asiakkaat ovat arvostelijoita) – 100 (kaikki asiakkaat ovat suosittelijoita). Yleisesti yli 50:n olevaa arvoa pidetään erinomaisena.
7 pv = viimeiset 7 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Pärjäämisen tunne vastaanoton jälkeen (PEI)
Tieteelliseen tutkimukseen perustuvalla PEI-mittarilla (patient enablement instrument) selvitetään työterveyden henkilöasiakkaan omaa kokemusta siitä, miten lääkärin ja muiden asiantuntijoiden vastaanotto vaikuttaa oireen tai sairauden kanssa pärjäämiseen. Kyselyssä asiakas arvioi sitä, kokeeko hän pärjäävänsä oireen tai sairauden kanssa paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan tai huonommin. Tässä mittarissa näkyvät PEI-luvut perustuvat Mehiläisen työelämäpalveluissa asioineiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin.
7 pv = viimeiset 7 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Ennaltaehkäisevän työn osuus
Lakisääteinen työterveyshuolto tarkoittaa työstä ja työoloista aiheutuvien terveysvaarojen ja haittojen ennaltaehkäisyä. Tavoitteena on edistää ja ylläpitää työntekijöiden terveyttä, työkykyä ja työolosuhteiden turvallisuutta. Kelan korvausluokkaan I kuuluvat ehkäisevän toiminnan ja työkykyä ylläpitävän toiminnan kustannukset. Mittari kertoo, kuinka monta prosenttia Kela I -kustannukset olivat kaikista Kela-kustannuksista.
Yritysasiakkaiden suositteluindeksi (NPS)
Yritysasiakkaillemme lähetetään asiakastyytyväisyyskysely kerran vuodessa. Keräämme yritysasiakkailtamme palautetta arvosanoilla 0-10 (0-6: arvostelijat, 7-8: passiiviset, 9-10: suosittelijat). NPS-suositteluindeksi lasketaan vähentämällä arvostelijoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta: NPS = (%-osuus suosittelijoista) – (%-osuus arvostelijoista). Tuloksena saadaan suositteluindeksi asteikolla -100 (kaikki asiakkaat ovat arvostelijoita) – 100 (kaikki asiakkaat ovat suosittelijoita).
Yritysten terveysprosentti
Työterveyshuollon tavoitteena on tukea ja edistää asiakasyritysten työntekijöiden terveyttä ja työkykyä. Yritysten terveysprosentti kertoo, kuinka suurella osalla yritysten työntekijöistä ei ole ollut lainkaan sairauspoissaoloja.
Mehiläisen laatumittarit
Tutustu alla olevista linkeistä kaikkiin laatumittareihimme osa-alueittain.