
Mehiläisen laatumittarit
Haluamme edistää laatutiedon avointa jakamista sosiaali- ja terveysalalla. Mehiläisen laatumittaristo koostuu noin 90 mittarista toiminnan eri sektoreilta sekä henkilöstöstä.
Laadun ja turvallisuuden varmistaminen
Mehiläisessä hoidon ja hoivan laatua ja turvallisuutta seurataan lukuisten mittareiden avulla. Mittareita hyödynnetään mm. tiedolla johtamisessa, toiminnan kehittämisessä sekä laadun ja turvallisuuden varmistamisessa. Tällä sivustolla julkaisemme poiminnan keskeisistä mittareistamme. Mittarit on valittu ammattilaisten asiantuntemuksen, sidosryhmien tarpeiden sekä asiakkaiden kiinnostuksen perusteella.
Ajankohtaiset nostot
- 90 %Sairaaloiden potilaista oli vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla tyytyväisiä hoitoonsa 6 kk leikkauksen jälkeen.
- 0,00281 % Korvatut potilasvahingot kaikista julkisten terveyspalveluiden lääkärikäynneistä vuonna 2024 käsitellyistä tapauksista.
- 96,0Mielenterveyskuntoutujien asumispalveluja tuottavien Ykköskotien turvallisuusindeksi vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla.
Mehiläisen laatumittarit
Tutustu alla olevista linkeistä kaikkiin laatumittareihimme osa-alueittain.
Poimintoja laatumittareistamme
Olemme poimineet alle muutaman keskeisen mittarin Mehiläisen toiminnan eri sektoreilta.
Terveyskeskus Mehiläisen toteutunut hoitotakuu
Hoitotakuulainsäädännön mukaan <14 vrk:ssa hoitoon päässeiden osuus niistä potilaista, joiden olisi pitänyt päästä hoitoon <14 vrk sisään yhteydenotosta. Luku on THL:n raportoimista luvuista laskettu keskiarvo. Kattaa perusterveydenhuollon toimipisteet paikkakunnilta: Helsinki, Espoo, Siuntio, Jyväskylä, Lohja, Siikalatva, Tampere ja Turku.
Pärjäämisen tunne vastaanoton jälkeen lääkärikeskuksissa
Tieteelliseen tutkimukseen perustuvalla PEI-mittarilla (patient enablement instrument) selvitetään asiakkaan omaa kokemusta siitä, miten lääkärin ja muiden asiantuntijoiden vastaanotto vaikuttaa oireen tai sairauden kanssa pärjäämiseen. Kyselyssä asiakas arvioi sitä, kokeeko hän pärjäävänsä oireen tai sairauden kanssa paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan tai huonommin. Tässä mittarissa näkyvät PEI-luvut perustuvat Mehiläisen lääkärikeskuksissa asioineiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin.
7 pv = viimeiset 7 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Henkilöstötutkimuksen kokonaisindeksi
Henkilöstötutkimuksen kokonaisindeksi on mittari, joka kokoaa yhteen eri osa-alueiden tulokset henkilöstötutkimuksesta, tarjoten kattavan kuvan työntekijöiden tyytyväisyydestä, sitoutumisesta ja kokemuksista työpaikalla. Tämä indeksi auttaa organisaation johtoa hahmottamaan työympäristön vahvuudet ja kehityskohteet, mahdollistaen kohdennetut toimenpiteet työhyvinvoinnin ja tehokkuuden parantamiseksi. Kokonaisindeksi on arvokas työkalu henkilöstöstrategian suunnittelussa ja seurannassa, edistäen organisaation pitkän aikavälin menestystä.
Yhteystiedot
Maiju Welling
Laatuylilääkäri
Sähköpostiosoite muodossa: etunimi.sukunimi@mehilainen.fi