
Mehiläinen Länsi-Pohjan laatumittarit
Mehiläinen Länsi-Pohja Oy tuottaa Meri-Lapin alueella julkisen perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon palveluita. Yrityksen palveluiden piirissä on 60 000 asukasta.
Suositteluindeksi (NPS)
Keräämme asiakkailtamme palautetta arvosanoilla 0-10 (0-6: arvostelijat, 7-8: passiiviset, 9-10: suosittelijat). NPS-suositteluindeksi lasketaan vähentämällä arvostelijoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta: NPS = (%-osuus suosittelijoista) – (%-osuus arvostelijoista). Tuloksena saadaan suositteluindeksi asteikolla -100 (kaikki asiakkaat ovat arvostelijoita) – 100 (kaikki asiakkaat ovat suosittelijoita). Mehiläinen Länsi-Pohjassa NPS-kysely on käytössä:
Länsi-Pohjan keskussairaalaan hammas ja suusairauksen, ihotautien, neurologian, keuhkosairauksien, syöpätautien, korva-, nenä ja kurkkutautien poliklinikoilla sekä silmätautien yksikössä ja
Kemin, Keminmaa ja Tornion terveyskeskusten perusterveyden ja suunterveydenhuollon vastaaotoilla.
7 pv = viimeiset 7 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Pärjä ämisen tunne vastaanoton jälkeen (PEI)
Tieteelliseen tutkimukseen perustuvalla PEI-mittarilla (patient enablement instrument) selvitetään asiakkaan omaa kokemusta siitä, miten lääkärin ja muiden asiantuntijoiden vastaanotto vaikuttaa oireen tai sairauden kanssa pärjäämiseen. Kyselyssä asiakas arvioi sitä, kokeeko hän pärjäävänsä oireen tai sairauden kanssa paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan tai huonommin.
Mehiläinen Länsi-Pohjassa PEI-mittari on käytössä:
Länsi-Pohjan keskussairaalaan hammas ja suusairauksien, ihotautien, neurologian, keuhkosairauksien, korva-, nenä ja kurkkutautien ja kuntoutuksen poliklinikoilla sekä silmätautien yksikössä ja Kemin, Keminmaa ja Tornion terveyskeskusten perusterveyden ja suunterveydenhuollon vastaanotoilla.
Erikoissairaanhoidon hoidon tarpeen arvioita odottavat erikoisaloittain
Hoitotakuulainsäädäntö edellyttää, että erikoissairaanhoidon hoidon tarpeen arvio on tehtävä kolmen kuukauden kuluessa lähetteen saapumisesta. Tilastossa on mukana ne erikoisalat, joiden tuottamisvastuu on kokonaan Mehiläinen Länsi-Pohjalla (silmätaudit, korva-, nenä- ja kurkkutaudit, ihotaudit, keuhkosairaudet, hammas-, suu- ja leukasairaudet, syöpätaudit, neurologia, lastenneurologia, neurokirurgia ja fysiatria)
Erikoissairaanhoidon hoitoa odottavat erikoisaloittain
Hoitotakuulainsäädännön mukaan hoito on aloitettava viimeistään kuuden kuukauden kuluessa hoidon tarpeen toteamisesta.
Tilastossa on mukana ne erikoisalat, joiden tuottamisvastuu on kokonaan Mehiläinen Länsi-Pohjalla (katso lista erikoisaloista hoidon tarpeen arvioinnin mittarista)
Hoitotakuun toteutuminen terveyskeskuksissa
Hoitotakuulainsäädäntöä kiristettiin vuonna 2024 siten, että hoitoon tulisi päästä 14 vrk sisään hoidontarpeen arviosta. Sittemmin STM löyhensi ohjeistusta vuonna 2025 siten, että yli 23-vuotiaiden osalta riittäisi, että hoitoon pääsisi 3kk sisään. Me Mehiläisessä seuraamme kuitenkin edelleen hoitoon pääsyä 14 vrk sisään kaikkien potilaidemme osalta, koska haluamme huolehtia potilaistamme hyvin. Luku on THL:n raportoimista luvuista laskettu keskiarvo. Mittarissa on mukana perusterveydenhuollon lääkäri ja hoitajavastaanotot Kemin, Keminmaan ja Tornion terveyskeskuksista (Keskiarvo. THL raportoi)
Potilasvakuutuskeskuksen toteamat potilasvahingot (terveysasemat)
Potilasvakuutuskeskus (PVK) tuottaa vuosittain koko Suomen kattavan tilaston potilasvahinkoilmoituksista. Mittarista näkyy kuinka paljon potilasvahinkoilmoituksia suhteessa potilaskontakteihin on ratkaistu per vuosi koskien MLP:n terveyskeskuksia Torniossa ja Kemissä sekä Keminmaalla(josta vastaa Mehiläinen Terveyspalvelut Oy) ja kuinka moni näistä on todettu korvattaviksi potilasvahingoiksi.
Huom! Mittari esittää luvut ratkaisuvuoden perusteella. PVK:n ratkaisut tulevat viiveellä eivätkä yleensä koske samana vuonna annettua hoitoa.
Potilasvakuutuskeskuksen toteamat potilasvahingot (suun terveydenhuolto)
Potilasvakuutuskeskus (PVK) tuottaa vuosittain koko Suomen kattavan tilaston potilasvahinkoilmoituksista. Mittarista näkyy kuinka paljon potilasvahinkoilmoituksia suhteessa potilaskontakteihin on ratkaistu per vuosi koskien MLP:n terveyskeskuksia Torniossa ja Kemissä sekä Keminmaalla(josta vastaa Mehiläinen Terveyspalvelut Oy) ja kuinka moni näistä on todettu korvattaviksi potilasvahingoiksi.
Huom! Mittari esittää luvut ratkaisuvuoden perusteella. PVK:n ratkaisut tulevat viiveellä eivätkä yleensä koske samana vuonna annettua hoitoa.
Potilasvakuutuskeskuksen toteamat potilasvahingot (erikoissairaanhoito)
Potilasvakuutuskeskus (PVK) tuottaa vuosittain koko Suomen kattavan tilaston potilasvahinkoilmoituksista. Mittarista näkyy kuinka paljon potilasvahinkoilmoituksia suhteessa potilaskontakteihin on ratkaistu per vuosi koskien MLP:n tuottamia toimintoja Länsi-Pohjan keskussairaalassa ja kuinka moni näistä on todettu korvattaviksi potilasvahingoiksi.
Huom! Mittari esittää luvut ratkaisuvuoden perusteella. PVK:n ratkaisut tulevat viiveellä eivätkä yleensä koske samana vuonna annettua hoitoa.
Mehiläisen laatumittarit
Tutustu alla olevista linkeistä kaikkiin laatumittareihimme osa-alueittain.