
Sairaalan laatumittarit
Mehiläinen tarjoaa sairaalapalveluita 15 paikkakunnalla ympäri Suomen. Sairaalojen laatumittareissa korostuu hoidon turvallisuuden ja potilaskokemuksen monitorointi.
Suositteluindeksi (NPS)
Net Promoter Score -suositteluindeksillä (NPS) mitataan asiakkaan halukkuutta suositella Mehiläistä tai lääkäriä/asiantuntijaa saadun palvelun perusteella asteikolla 0-10 (0-6: arvostelijat, 7-8: passiiviset, 9-10: suosittelijat). Tässä mittarissa näkyvät NPS-luvut perustuvat Mehiläisen sairaaloissa leikkaushoitoa saaneiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin.
NPS -kysely toteutetaan tekstiviestitse asiakkaalle lähtevällä kysymyksellä. NPS-suositteluindeksi lasketaan vähentämällä arvostelijoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta. Tuloksena saadaan suositteluindeksi asteikolla -100 (kaikki asiakkaat ovat arvostelijoita) – 100 (kaikki asiakkaat ovat suosittelijoita). Yleisesti yli 50:n olevaa arvoa pidetään erinomaisena.
30 pv = viimeiset 30 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Pärjäämisen tunne vastaanoton jälkeen (PEI)
Tieteelliseen tutkimukseen perustuvalla PEI-mittarilla (patient enablement instrument) selvitetään asiakkaan omaa kokemusta siitä, miten lääkärin ja muiden asiantuntijoiden vastaanotto vaikuttaa oireen tai sairauden kanssa pärjäämiseen. Kyselyssä asiakas arvioi sitä, kokeeko hän pärjäävänsä oireen tai sairauden kanssa paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan tai huonommin. Tässä mittarissa näkyvät PEI-luvut perustuvat Mehiläisen sairaaloissa leikkaushoitoa saaneiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin.
30 pv = viimeiset 30 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Leikkaustiimin tarkistuslistan käyttö
Leikkauksissa käytettävät tarkistuslistat auttavat osaltaan parantamaan potilasturvallisuutta ja niiden käyttö on THL:n suosittelemaa sekä Valviran valvomaa. Tarkistuslistan tarkoituksena on varmistaa kriittiset tiedot (esim. oikea potilas, oikea operoitava kohde) ennen leikkausta, leikkauksen aikana ja sen jälkeen. Tarkistuslistat ovat käytössä kaikissa Mehiläisen sairaaloissa. Mittarissa seurataan leikkaustiimien tarkistuslistojen käyttöä kuukausitasolla, minkä lisäksi mittarissa näkyy kunkin kuukauden kohdalla aina edellisen 12 kk:n keskiarvo. Tavoitteena on 100 % käyttöaste eli tarkistuslistojen käyttö kaikissa leikkauksissa.
Hoitoon liittyvät sairaalan haavainfektiot
Hoitoon liittyvät sairaaloiden haavainfektiot ilmoitetaan prosentteina suhteessa leikkausmääriin ja ne rekisteröidään ompeleiden poiston yhteydessä potilaskertomuksiin tehtyjen infektiota kuvaavien merkintöjen perusteella. Infektiot jaotellaan ns. pinnallisiin ja syviin infektioihin. Tässä esitettävä mittari sisältää syvät infektiot.
Leikkauspäivänä kirjoitetun sairausloman pituus
Leikkauspäivänä kirjoitetun sairauspoissaolon pituus
Tavoite on, että leikkauksen yhteydessä kirjoitetun sairauspoissaolon pituus on alle 14 vrk. Leikkauksen jälkeen asiakkaan, työnantajan ja työterveyshuollon kanssa arvioidaan työkyky yksilöllisesti ja tarvittaessa työkyvyn palautumista tuetaan alkuvaiheessa muokatulla työnkuvalla. Mittari ilmoittaa, kuinka suuri osuus leikkauksen yhteydessä kirjoitetuista sairauspoissaoloista on tavoitteen mukainen.
Tyytyväisyys hoitoon 6 kk kuluttua leikkauksesta
Mehiläisen sairaaloissa leikatuilta potilailta kartoitetaan tyytyväisyyttä leikkaushoitoon puolen vuoden kohdalla leikkauksesta. OmaMehiläisen -applikaation kautta lähetettyyn kysymykseen "Oliko hoidon lopputulos tavoitteesi mukainen?" voi vastata "kyllä", "osittain" tai "ei".
Poikkeamailmoitusten määrä suhteessa toimenpiteisiin
Ammattilaisten laatimien poikkeamailmoitusten määrä suhteessa potilastapahtumiin. Poikkeamien raportointi, selvittäminen ja niistä oppiminen on olennainen osa turvallisuuskulttuuriamme ja potilas- ja työturvallisuuden parantamista.
Mehiläisen laatumittarit
Tutustu alla olevista linkeistä kaikkiin laatumittareihimme osa-alueittain.