
Hammas Mehiläisen laatumittarit
Hammas Mehiläisessä tarjotaan kattavasti suun terveyden palveluja hammaslääkärien, hammashoitajien ja suuhygienistien kautta.
Suositteluindeksi (NPS)
Net Promoter Score -suositteluindeksillä (NPS) mitataan asiakkaan halukkuutta suositella Mehiläistä tai lääkäriä/asiantuntijaa saadun palvelun perusteella asteikolla 0-10 (0-6: arvostelijat, 7-8: passiiviset, 9-10: suosittelijat). Tässä mittarissa näkyvät NPS-luvut perustuvat Hammas Mehiläisessä asioineiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin.
NPS -kysely toteutetaan tekstiviestitse asiakkaalle lähtevällä kysymyksellä. NPS-suositteluindeksi lasketaan vähentämällä arvostelijoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta. Tuloksena saadaan suositteluindeksi asteikolla -100 (kaikki asiakkaat ovat arvostelijoita) – 100 (kaikki asiakkaat ovat suosittelijoita). Yleisesti yli 50:n olevaa arvoa pidetään erinomaisena.
7 pv = viimeiset 7 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Pärjäämisen tunne vastaanoton jälkeen (PEI)
Tieteelliseen tutkimukseen perustuvalla PEI-mittarilla (patient enablement instrument) selvitetään asiakkaan omaa kokemusta siitä, miten lääkärin ja muiden asiantuntijoiden vastaanotto vaikuttaa oireen tai sairauden kanssa pärjäämiseen. Kyselyssä asiakas arvioi sitä, kokeeko hän pärjäävänsä oireen tai sairauden kanssa paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan tai huonommin. Tässä mittarissa näkyvät PEI-luvut perustuvat Hammas Mehiläisessä asioineiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin.
7 pv = viimeiset 7 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Juurihoidon vaikuttavuus
Juurihoidon vaikuttavuutta seurataan hampaan juurentäyttökoodin ja kyseessä olevan hampaan mahdollisen poistokoodin välisellä ajallisella seurannalla. Onnistunut juurihoito tarkoittaa hampaan säilymistä yli viisi vuotta juurentäytön jälkeen. Tavoite on päästä yli 80 %:n tasolle, eli viisi vuotta juurentäytön jälkeen yli 80 % juurihoidetuista hampaista on vielä suussa.
Paikkojen pysyvyys
Olosuhteet hampaiden paikkausmateriaalien kestävyydelle ovat lähtökohtaisesti haastavat. Taulukossa prosenttiluku kuvaa kuinka suuri osuus tehdyistä paikkauksista on pysynyt suussa yli kaksi vuotta ilman korjaustarvetta. Korkea luku kuvaa paikkauksien hyvää onnistumista ja pysyvyyttä, alhainen luku tarkoittaa huonompaa onnistumista; tehtyjen paikkojen irtoamista, lohkeamista, tai uusintakorjauksien tarvetta.
Hampaiden kiinnityskudosten tutkiminen tarkastuskäynneillä
Hampaiden kiinnityskudossairaudet ovat erittäin yleisiä suomalaisella aikuisväestössä. Ne ovat yhteydessä useiden yleissairauksien syntymiseen ja hoidettavuuteen. Hampaiden kiinnityskudossairaudet ovat alidiagnosoituja ja alihoidettuja. Hoito onnistuu parhaiten, kun sairaus havaitaan varhain. Mittari kuvaa kuinka aktiivisesti hammaslääkärimme mittaavat ienverenvuotoindeksin tarkastuksen yhteydessä, eli taulukon luku ilmoittaa BOP mittausten prosenttiosuuden suhteessa tarkastuskäynteihin.
Poikkeamailmoitusten määrä suhteessa vastaanottoihin
Ammattilaisten laatimien poikkeamailmoitusten määrä suhteessa potilastapahtumiin. Poikkeamien raportointi, selvittäminen ja niistä oppiminen on olennainen osa turvallisuuskulttuuriamme ja potilas- ja työturvallisuuden parantamista.
Mehiläisen laatumittarit
Tutustu alla olevista linkeistä kaikkiin laatumittareihimme osa-alueittain.