
Mielen hyvinvoinnin palveluiden laatumittarit
Mielen hyvinvoinnin palveluja tarjotaan sekä työterveys- että yksityisasiakkaille. Näitä palveluita ovat mm. erilaiset psykoterapiat.
Masennuksen oireet
PHQ-9-mittari kartoittaa asiakkaan kokemien masennusoireiden määrää ja vakavuusastetta. Asiakas täyttää mittarin hoidon alkaessa ja hoidon päättyessä. Pistemäärän ollessa alle 5 ei merkittäviä masennusoireita esiinny, vaan mieliala on normaali.
Terapeuttisen hoidon tuloksellisuus
Core-OM-mittari kartoittaa asiakkaan kokeman psyykkisen kärsimyksen määrää ja oireiden vakavuusastetta neljällä eri osa-alueella. Mittaria käytetään arvioidessa terapeuttisen hoidon tuloksellisuutta. Asiakas täyttää mittarin hoidon alkaessa ja hoidon päättyessä. Kliinisen pistemäärän 10 on todettu suomalaisessa aineistossa erottelevan hoidossa olevat verrokkiväestöstä. Merkittävän ja luotettavan muutoksen raja on 4 pisteen muutos kliinisessä pistemäärässä.
Lyhytpsykoterapian suositteluindeksi
Kysymys “Suosittelisitko palvelua henkilölle, joka olisi sinun tilannettasi vastaavassa tilanteessa? kartoittaa asiakkaan halukkuutta suositella lyhytpsykoterapiapalvelua. Tässä mittarissa näkyvät luvut perustuvat Mehiläisen lyhytpsykoterapiassa käyneiden asiakkaiden antamiin vastauksiin. Kysely toteutetaan viimeisen lyhytpsykoterapian kerran jälkeen lähetettävällä kyselylomakkeella. Tässä mittarissa näkyy niiden vastanneiden prosentuaalinen osuus, jotka ovat vastanneet kysymykseen kyllä (vaihtoehdot kyllä, en, en osaa sanoa). Mittarin vaihteluväli on 0-100%.
Terapeuttisen yhteistyösuhteen toimivuus
Kysymys “Koitko yhteistyösuhteen sinut vastaanottaneen ammattilaisen kanssa toimivaksi?” kartoittaa asiakkaan kokemusta terapeuttisesta yhteistyösuhteesta psykoterapeutin kanssa. Hyväksi koettu psykoterapeuttinen yhteistyösuhde on yhteydessä psykoterapeuttisen hoidon tuloksellisuuteen. Tässä mittarissa näkyvät luvut perustuvat Mehiläisen lyhytpsykoterapiassa käyneiden asiakkaiden antamiin vastauksiin. Kysely toteutetaan viimeisen lyhytpsykoterapian kerran jälkeen lähetettävällä kyselylomakkeella. Tässä mittarissa näkyy niiden vastanneiden prosentuaalinen osuus, jotka ovat vastanneet kysymykseen kyllä (vaihtoehdot kyllä, en, en osaa sanoa). Mittarin vaihteluväli on 0-100%.
Lyhytpsykoterapiasta hyötyminen
Kysymys “Koitko hyötyväsi palvelusta?” kartoittaa asiakkaan kokemusta lyhytpsykoterapiasta hyötymisestä. Tässä mittarissa näkyvät luvut perustuvat Mehiläisen lyhytpsykoterapiassa käyneiden asiakkaiden antamiin vastauksiin. Kysely toteutetaan viimeisen lyhytpsykoterapiakerran jälkeen lähetettävällä kyselylomakkeella. Tässä mittarissa näkyy niiden vastanneiden prosentuaalinen osuus, jotka ovat vastanneet kysymykseen kyllä (vaihtoehdot kyllä, en, en osaa sanoa). Mittarin vaihteluväli on 0-100%.
Mehiläisen laatumittarit
Tutustu alla olevista linkeistä kaikkiin laatumittareihimme osa-alueittain.