
Fysios Mehiläisen laatumittarit
Fysios Mehiläinen tuottaa monipuolisia fysioterapiapalveluja ympäri Suomen. Palveluvalikoimaan kuuluu mm. tuki- ja liikuntaelinvaivojen ehkäisyä, erilaisten vammojen ja leikkausten jälkeistä hoitoa sekä Kelan vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta.
Suositteluindeksi (NPS)
Net Promoter Score -suositteluindeksillä (NPS) mitataan asiakkaan halukkuutta suositella Mehiläistä tai lääkäriä/asiantuntijaa saadun palvelun perusteella asteikolla 0-10 (0-6: arvostelijat, 7-8: passiiviset, 9-10: suosittelijat). Tässä mittarissa näkyvät NPS-luvut perustuvat Fysios Mehiläisessä asioineiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin.
NPS -kysely toteutetaan tekstiviestitse asiakkaalle lähtevällä kysymyksellä. NPS-suositteluindeksi lasketaan vähentämällä arvostelijoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta. Tuloksena saadaan suositteluindeksi asteikolla -100 (kaikki asiakkaat ovat arvostelijoita) – 100 (kaikki asiakkaat ovat suosittelijoita). Yleisesti yli 50:n olevaa arvoa pidetään erinomaisena.
7 pv = viimeiset 7 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Pärjäämisen tunne vastaanoton jälkeen (PEI)
Tieteelliseen tutkimukseen perustuvalla PEI-mittarilla (patient enablement instrument) selvitetään asiakkaan omaa kokemusta siitä, miten lääkärin ja muiden asiantuntijoiden vastaanotto vaikuttaa oireen tai sairauden kanssa pärjäämiseen. Kyselyssä asiakas arvioi sitä, kokeeko hän pärjäävänsä oireen tai sairauden kanssa paljon paremmin, paremmin, entiseen tapaan tai huonommin. Tässä mittarissa näkyvät PEI-luvut perustuvat Fysios Mehiläisessä asioineiden yksityishenkilöiden antamiin vastauksiin.
7 pv = viimeiset 7 vuorokautta
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa)
Kipu pahimmillaan viimeisen seitsemän (7) päivän aikana
Arviointi pohjautuu asiakkaan subjektiiviseen kokemukseen muutoksesta fysioterapiajakson aikana. Arviointitulos ilmoittaa numeraalisen eron päättyneen fysioterapiajakson ensimmäisen ja viimeisen mittauskerran välillä. Seurannassa käytettävät mittarit ovat PROM-mittareita (PROM= Patient Reported Outcome Measure). Ne ovat standardoituja kyselyitä, joilla kerätään asiakkaan itsensä raportoimaa laatu- ja vaikuttavuustietoa. PROM-mittarin alustava suomennos on vointimittari.
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa, mukana päättyneet fysioterapiajaksot)
Toimintakyvyn haitta pahimmillaan viimeisen seitsemän (7) päivän aikana
Arviointi pohjautuu asiakkaan subjektiiviseen kokemukseen muutoksesta fysioterapiajakson aikana. Arviointitulos ilmoittaa numeraalisen eron päättyneen fysioterapiajakson ensimmäisen ja viimeisen mittauskerran välillä. Seurannassa käytettävät mittarit ovat PROM-mittareita (PROM= Patient Reported Outcome Measure). Ne ovat standardoituja kyselyitä, joilla kerätään asiakkaan itsensä raportoimaa laatu- ja vaikuttavuustietoa. PROM-mittarin alustava suomennos on vointimittari.
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa, mukana päättyneet fysioterapiajaksot)
Työkyvyn haitta pahimmillaan viimeisen seitsemän (7) päivän aikana
Arviointi pohjautuu asiakkaan subjektiiviseen kokemukseen muutoksesta fysioterapiajakson aikana. Arviointitulos ilmoittaa numeraalisen eron päättyneen fysioterapiajakson ensimmäisen ja viimeisen mittauskerran välillä. Seurannassa käytettävät mittarit ovat PROM-mittareita (PROM= Patient Reported Outcome Measure). Ne ovat standardoituja kyselyitä, joilla kerätään asiakkaan itsensä raportoimaa laatu- ja vaikuttavuustietoa. PROM-mittarin alustava suomennos on vointimittari.
12 kk = viimeiset 12 täyttä kalenterikuukautta (arvo päivittyy kerran kuussa, mukana päättyneet fysioterapiajaksot)
Mehiläisen laatumittarit
Tutustu alla olevista linkeistä kaikkiin laatumittareihimme osa-alueittain.