HomeHome
Tidsbokning
SV

Tidsbokning

Sök

Meny

När du kommer till mottagningen

Vi har samlat information om hur du kan förbereda dig när du kommer till läkarmottagningen eller sjukhuset.

Anvisningar för kunder som kommer till mottagningen under coronavirusepidemin – så här undviker vi smitta på våra verksamhetsställen

  • När du kommer till mottagningen, kom i tid, men inte ”i alltför god tid” för att tillbringa tiden i väntsalarna.
  • Anmäl dig i första hand till mottagningen via MinMehiläinen-appen, om du använder den. Du kan även använda anmälningsautomaten.
  • Håll, om det är möjligt, ett säkerhetsavstånd till andra kunder i väntsalen.
  • Observera att vi inte tar i hand. Vi sköter alla för vår egen del om god handhygien genom att regelbundet och omsorgsfullt tvätta händerna.
  • Vi kommer alla ihåg rätt hostteknik, det vill säga att vi hostar i ärmen eller i en engångsnäsduk – inte direkt i händerna.

Åtgärder på våra verksamhetsställen – vad har vi gjort för att förebygga smitta?

  • Alla i vår personal är medvetna om de senaste anvisningarna gällande coronavirusepidemin
  • Vi har inrättat kliniker för luftvägsinfektioner på våra verksamhetsställen runtom i Finland. När patienter med luftvägssymtom på detta sätt har koncentrerats till separata lokaler, kan också kunder som behöver annan vård sköta sina ärenden hos oss på ett säkert sätt.
  • Vi har lagt till flera handdesinfektionspunkter på våra verksamhetsställen. Dessutom har vi för våra kunder reserverat rena engångsnäsdukar.
  • På alla våra enheter använder vår personal kirurgiska mun- och nässkydd.
  • På klinikerna för luftvägsinfektioner skyddar vår personal sig mot coronavirussmitta med skyddsutrustning för att öka både patient- och arbetarsäkerheten. På klinikerna för luftvägsinfektioner ska även patienterna använda kirurgiska mun- och nässkydd.
  • Vi ser till att säkerhetsavstånden är tillräckliga bland annat genom att placera stolarna i väntrummen glesare och förlänga tiderna mellan mottagningsbesöken.
  • I mottagningsrummen gör vi en mellanstädning mellan patienterna.
  • Av hygienskäl har vi tagit bort alla överflödiga lösa föremål från väntsalarna, till exempel leksaker och tidskrifter.
  • Vi arbetar endast som helt friska.
  • Vi hanterar inte kontanter. Vi avstod från kontanter som betalningssätt på Mehiläinen från och med 13.3.2020.

Observera att nästan alla våra mottagningstider kan ändras till ärenden som sköts via telefon i form av distansmottagning, och på distansmottagningen är det möjligt att sköta många olika hälsoärenden. Under pandemin ska personer över 70 år och personer som på grund av grundsjukdomar riskerar att bli allvarligt sjuka av coronaviruset undvika onödiga närkontakter, och därför ordnas icke-brådskande vård för dem på distansmottagningen.

För närvarande vårdar vi patienter med luftvägsinfektioner endast på Digikliniken och på separata kliniker för luftvägsinfektioner. Vi har också lagt till en symtomförfrågan i vår tidsbokning via nätet, vilket också hjälper oss att hänvisa patienter med luftvägsinfektioner till rum och servicekanaler som är avskilda från våra övriga kunder.

Så här bokar du tid

  • Du kan boka läkar- och laboratorietid via nätet eller genom att ringa vår kundtjänst. Vårt kundtjänstnummer svarar varje dag, dygnet runt.
  • Om du använder tidsbokning via nätet ser du de lediga tiderna i ditt närområde och kan välja den tid som passar dig bäst. Genom att klicka på läkarens eller expertens namn får du mer information om våra läkare och experter.
  • När du har valt en tid kan du be om bekräftelse per e-post eller sms.
  • Alla mottagningstider kan för närvarande även bokas som telefontider.

Sjukhusets tidsbokning för operationspatienter görs i samband med läkarbesöket eller så ringer vi dig från sjukhuset för att komma överens om en operationstid.

Så här avbokar du en tid

  • Om du är förhindrad att komma vid den tidpunkt du har bokat ska du avboka din tid senast dagen innan.
  • Om du har bokat tid via nätet kan du avboka tiden via länken för avbokning eller via MinMehiläinen.
  • Om du vill kan du även avboka tiden genom att ringa vår kundtjänst.

Vi förbehåller oss rätten att fakturera tjänster som har avbokats för sent eller inte alls avbokats. Samtidigt debiterar vi en serviceavgift på 15 euro, som täcker kostnaderna för utredning av tidsbokningen och faktureringen.

Begäran om återuppringning av läkare

Hos Mehiläinen kan du be att en läkare eller vårdpersonalen ringer upp dig. Du kan också komma överens med en läkare eller en expert att han eller hon ringer dig för att till exempel berätta om undersökningsresultaten.

När vi ringer dig från Mehiläinen visas verksamhetsställets nummer som uppringarens telefonnummer. Om vi inte når dig ringer vi upp dig på nytt. Vi försöker nå dig två gånger. Om vi inte heller kan nå dig andra gången vi ringer kan du boka en ny telefontid via bokningen online eller genom att ringa vår kundtjänst.

Att anmäla sig till mottagningen

  • Kom till mottagningen cirka tio minuter före bokad tid.
  • Du kan enkelt anmäla dig via Mehiläinens mobilapp, vid servicedisken eller med hjälp av anmälningsautomaten genom att visa upp ditt FPA-kort.
  • När du kommer till Mehiläinen första gången ska du anmäla dig vid servicedisken. Där får du bland annat ett formulär för samanvändning av patientregistret. Det kan du fylla i medan du väntar.

Betalning

I de flesta fall preciseras det slutliga priset för läkarbesöket efter att alla undersökningar och behandlingar har genomförts. I prislistan hittar du läkararvodenas genomsnittspriser. När du kommer till läkaren avdras FPA-ersättningen från slutsumman före betalning om du har ditt FPA-kort med dig.

När du betalar besöket själv kan du betala läkarbesöket

  • med chipförsett betalkort, antingen från ditt bankkonto eller med kredit, det vill säga som debit- eller creditbetalning. Ett gammaldags bankkort med magnetremsa kan inte längre användas.
  • som delbetalningar om det är frågan om ett större belopp. Du kan läsa mer om Svea-delbetalningar här eller fråga i kassan.

Vi hanterar inte kontanter. Vi avstod från kontanter som betalningssätt i Mehiläinen från och med 13.3.2020.

Öppettider och kontaktuppgifter

De läkarcentraler som betjänar dig och deras öppettider hittar du på verksamhetsställenas sidor och tidsbokningen online. I tjänsten hittar du även läkarcentralernas adressuppgifter, vägbeskrivningar och karta.

Du kan se dina hälsouppgifter i MinMehiläinen

Efter besöket ser du via MinMehiläinen tidigare läkarbesök, undersökningsinformation och till exempel uppgifter om läkemedelsordinationer. Dessutom är det enkelt att hålla till exempel dina och barnens vaccinationsuppgifter aktuella i MinMehiläinen.

Enkelt att sköta läkarärenden via mobilen

Men mobilappen MinMehiläinen kan du snabbt och enkelt sköta dina läkarärenden. Via appen kan du

  • boka tid åt dig själv eller en familjemedlem
  • se dina egna hälsouppgifter, till exempel laboratorieresultat
  • anmäla dig till mottagningen.

Ladda ner mobilappen i iPhone
Ladda ner mobilappen i Android-mobil