Mehiläinen satsar på personalens välbefinnande och fysiska aktivitet på ett mångsidigt sätt
Inspirerat av Wärtsilä utmanar Mehiläinens arbetslivstjänster sina kundföretag att delta i motions- och interaktionsutmaningen, som republikens president Sauli Niinistö gav till Finlands befolkning.
Syftet med utmaningen är att uppmuntra finländare att röra sig och samtala. Brist på fysisk aktivitet bland personer i arbetsför ålder och de kostnader som uppstår till följd av detta, liksom ökat distansarbete, är en allvarlig fråga ur både individens välbefinnande och samhällets synvinkel. Motionsutmaningen föranledde ytterligare reflektion över Mehiläinens åtgärder och roll för att stödja anställdas fysiska aktivitet. Enskilda kampanjer och utmaningar är viktiga – de tillåter att stanna upp och se närmare på saken.
Mehiläinen uppmuntrar personalen att motionera oavsett ort och arbetsuppgift
Hos Mehiläinen känner man till betydelsen av motion. År 2020 stärktes den fysiska aktivitetens roll som en del av välbefinnandet på arbetsplatsen, när en helt ny arbetsuppgift, chef för arbetshälsa och idrott, etablerades på Mehiläinen. I rollen började idrotts- och motionsproffset Johanna Tokola och huvudmålet var att utveckla välbefinnandet på arbetsplatsen genom motion. Mehiläinen motionerar-helheten började först byggas upp kring ett pilotprojekt om stödtjänster och expanderade senare till ett gemensamt ärende för koncernen.
Mehiläinen har nästan 30 000 anställda över hela Finland i en mängd olika arbetsuppgifter, allt från skiftarbete till kontorsarbete och från fysiskt krävande jobb till expertuppgifter. I en så stor grupp människor finns det också människor som rör sig på mycket olika sätt i sin vardag.
– På grund av arbetsuppgifternas skiftande karaktär organiserar vi till exempel hela koncernens motionstimmar som distanstimmar, som sparas. På så sätt har så många som möjligt möjlighet att ta del av timmarna och pausgymnastiken. Vi har också veckotimmar för dem som utför kontorsarbetare i stödtjänsterna och många enheter har motionsgrupper som organiserats av de anställda själv. Vi uppmuntrar starkt personalen att motionera under pauser, arbetsdagen och efter arbetsdagen. Aktiv kommunikation till personalen om de tillgängliga möjligheterna är verkligen viktigt. Tyvärr hamnar ofta de tjänster som företaget erbjuder under all annan information i vardagens brådska, säger Johanna.
Införandet av nya motionstimmar och föreläsningar om välbefinnande tar också tid från personalen. Det viktigaste är dock regelbunden aktivitet, att hålla frågan på agendan genom kommunikation, samt en påminnelse efter påminnelse. Och å andra sidan också acceptera att inte alla idéer fungerar i praktiken.
– Jag började mitt arbete i mitten av coronapandemin. Pandemin ändrade planerna många gånger, men timmarna tog inte slut helt vid något tillfälle. När det gällde instruerade timmar var jag tvungen att prova mig fram. Anställda var allmänt taget mycket intresserade och tagna av de nya möjligheterna, men ändå kunde jag ibland vara ensam på timmen eller med en person. När jag bestämde mig för att avsluta en timme fick jag många meddelanden där man hoppades att de skulle fortsätta. I den stunden förstod jag att viljan är mycket större än att den förverkligas konkret, skrattar Johanna.
En del av Tokolas roll är att hålla olika föreläsningar om vikten av näring, återhämtning och till exempel sömn. Även olika hälsokampanjer och teamutmaningar finns också på hennes planeringsbord. I november lanserades en motionskampanj för hela Mehiläinens personal. Kampanjen pågår i ett år och förverkligas tillsammans med HeiaHeia.
– Vår erfarenhet är att kampanjer som genomförs via HeiaHeia ofta når och aktiverar även de som annars kanske inte är särskilt aktiva. Kampanjerna ökar också lagandan, och att uppmuntra andra spelar en stor roll i kampanjer. Målet med årets kampanj är att lyfta fram vardagsmotion och små motionsstunder under dagen, säger Johanna.
I Mehiläinen motionerar-kampanjen fyller personalen i ett elektroniskt konditionskort i HeiaHeia-appen och målet är att röra sig i genomsnitt 20 minuter om dagen under hela året. Dessutom ger appen information om hälsoeffekterna av motion, konkreta träningstips och vägledning till olika tjänster som erbjuds av företagshälsovården, till exempel digitalt stödd coachning. Genom appen kan anställda också själva se om motionsrekommendationerna uppfylls under veckan och om motionen är tillräckligt mångsidig.
Det kommande årets Mehiläinen motionerar-kampanj är ett av Mehiläinens sätt att utmana personalen att röra på sig. Tokola anser att arbetsgivaren ur arbetsförmågas perspektiv har rätt att kräva att människan håller sig själv och därmed sin arbetsförmåga i skick. Enligt hennes uppfattning innebär detta också att arbetsgivaren ska möjliggöra och stödja personalens fysiska välbefinnande. Enligt Tokola skulle det vara viktigt att tänka på vem som är ansvarig för personalens fysiska aktivitet och välbefinnande. Är någon på arbetsgivarens sida verkligen ansvarig för helheten eller har ansvaret lagts på de anställda själva?
Vad har ert företag gjort för att öka personalens fysiska aktivitet? Dela era tips på sociala medier med hashtaggarna #mehilänen #liikkumishaaste