Mehiläinen deltar i Arbetshälsoinstitutets program för psykisk hälsa i arbetslivet
Förebyggande av psykisk ohälsa är mer lönsamt än att reagera på problem som redan har uppstått.
Problem i arbetsgemenskapen och arbetsförhållandena märks ofta som symtom hos individen. Det är mycket viktigt att stödja medarbetare som är utbrända eller som kämpar med psykisk ohälsa, men det behövs allt mer hjälp på gemenskapsnivå och styrka för att lösa problem där välbefinnande i arbetet eller ohälsa i arbetet uppstår, dvs. på arbetsplatsen. Mycket gott kan åstadkommas i arbetsplatsernas vardag och i arbetsgemenskaper genom systematisk utveckling av arbetsförhållanden, chefsarbete och psykologisk säkerhet.
Arbetshälsoinstitutet och MIELI Suomen Mielenterveys ry:s verksamhetsmodell ”Mielenterveyttä tukeva työterveysyhteistyö” fördjupar samarbetet mellan företagen och företagshälsovården, främjar utveckling och införande av effektiva metoder samt lyfter fram betydelsen av påverkan på organisationsnivå och gemenskap som stöd för psykisk hälsa. Många problem som försämrar arbetshälsan kan lösas utan krävande och mirakulösa åtgärder, ofta räcker det med en gemensam diskussion, en önskan att utveckla och engagera sig i att bygga en kultur som bryr sig om människor. Läs mer om verksamhetsmodellenExtern länk.
Mehiläinen har utvecklat en företagshälsovårdsförhandling för arbetsgemenskapen som fördjupar företagshälsovårdssamarbetet
På Mehiläinen har vi utvecklat en företagshälsovårdsförhandling för arbetsgemenskapen för att fördjupa företagshälsovårdssamarbetet, vilket gör det möjligt för oss att tillsammans med organisationen skapa en gemensam bild av situationen, stödja ett framgångsrikt chefsarbete och hitta sätt att hantera risker för arbetsförmågan i gemenskapen på ett sätt som tjänar både anställda och arbetsplatsen. Detta har redan lett till utmärkta resultat när det gäller att minska sjukfrånvaron på grund av psykisk ohälsa och stärka chefsarbetet.
– Respons från arbetsplatserna har visat att arbetsplatsen har blivit bättre på att lösa sina egna utmaningar. Både välbefinnande på arbetsplatsen och ohälsa i arbetet uppstår på jobbet, så det spelar naturligtvis en stor roll hur arbetet löper, säger Jouki Ratilainen, specialistläkare inom företagshälsovården.
Modellen har använts på Mehiläinen och har utvecklats av företagshälsovården och Mehiläinens HR-chef. I konkreta förhandlingssituationer deltar chefen och hans eller hennes chef, en HR-representant, representanter för företagshälsovården och vid behov arbetarskyddet. Den nya modellen har minskat kostnaderna för företagshälsovården, minskat antalet sjukskrivningar och det allmänna intrycket har varit att alla mår bättre på arbetsplatsen.
– Det bästa sättet att stödja arbetsgemenskapens välbefinnande är att ge arbetsgemenskapen möjlighet att påverka. De anställda blir sedda med sina egna problem och kan delta i utvecklingen av sitt eget välbefinnande, säger Jaana Lamberg, direktör för Mehiläinens centraliserade HR-tjänster.
Cheferna upplever att den nya förhandlingsmodellen på ett heltäckande sätt stöder chefsarbetet och arbetsgemenskapen. Det bästa med modellen är att samarbetet ökar och att svåra frågor inte behöver lösas på egen hand. Förhandlingarna sker på distans via Teams, och cheferna har funnit det smidigt att flera aktörer har samlats i samma möte för att lösa ett problem som tidigare lösts med varje aktör separat. Allt detta har en förebyggande effekt på hela arbetsgemenskapens välbefinnande.
– När modellen följs i arbetsgemenskapen återspeglas detta i ökat välbefinnande och uthållighet i arbetet, och i medarbetarnas ökade delaktighet i förhållande till sitt eget arbete. Medarbetarna känner en starkare anknytning till teamet och som chef får jag frågan vad jag behöver för att leda arbetsgemenskapen så bra som möjligt, säger Kirsi Lamminaho, tjänstechef för Mehiläinens Familar Avopalvelut i mellersta Finland.
Se video över samarbetet:
Vill du veta mer om Mehiläinens arbetslivstjänster? Lämna dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig, eller kontakta vår försäljning direkt.