

Mielen hyvinvoinnin palvelut työterveysasiakkaille
Hyvinvoiva mieli auttaa sopeutumaan uusiin elämäntilanteisiin sekä parantaa henkistä sietokykyä. Erityisesti työelämässä mielellä on tärkeä tehtävä: se saa meidät toimimaan kuten pitää.
Mielen hyvinvoinnin palveluiden osa-alueet
Mielen suorituskykyä vahvistava
Mielen suorituskykyä vahvistava palvelu tunnistaa ja kehittää ihmisen voimavaroja ja vahvoja puolia.
Mielen hyvinvointia ylläpitävä
Mielen hyvinvointia ylläpitävä palvelu auttaa mieltä vastaanottamaan elämässä eteen tulevia muutoksia.
Mielen pahoinvointia hoitava
Mielen pahoinvointia hoitavaa palvelua tarvitaan silloin, kun mieli ei voi hyvin.
Yksilönä arjessa ja työssä
Arjen ja työn mielekkyys on pitkälti riippuvaista siitä, miten mieli voi. Työ- ja yksityiselämän haasteet vaikuttavat toisiinsa, ja siksi niitä ei voi erottaa toisistaan. Välillä elämässä tulee haastavia vaiheita eikä vaikeassa tilanteessa kannata jäädä yksin.
OmaMehiläisen 24/7 avoinna oleva chat tarjoaa nopean keskustelutuen ajasta ja paikasta riippumatta, jos sinulla on huoli omasta tai läheisesi hyvinvoinnista. Palvelu kuuluu työterveyden sopimussisältöön (KL1).
Työterveyspsykologi toimii työntekijöiden tukena, kun työntekijä tarvitsee tukea työstä aiheutuviin psykososiaalisiin kuormitustekijöihin. Näitä voivat olla stressi, työuupumus tai työnhallinnan tunteen menettäminen. Työterveyspsykologin vastaanotolle tarvitaan lähete. Vastaanotot kuuluvat työterveyden sopimussisältöön (KL1).
Coaching on henkilökohtaista valmennusta, joka mahdollistaa omien vahvuuksien tunnistamisen ja kehittämisen. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Sparrin tavoitteena on tarjota työntekijöille tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja sujuvasti tilanteissa, joissa yksilö kaipaa voisi hyötyä ulkopuolisesta keskustelukumppanista. Sparri mahdollistaa 1–5 tapaamista työterveyspsykologin kanssa ilman lähetettä. Palvelun käyttöönotosta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Mielen vuosihuolto on kuin terveystarkastus, mutta mielelle. Se tarjoaa työntekijöille mahdollisuuden pysähtyä oman mielen hyvinvoinnin äärelle matalalla kynnyksellä. Mielen vuosihuoltoon (1 krt/ vuosi) voi mennä ilman lähetettä. Palvelun käyttöönotosta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Lisätietoja saat yrityksenne työterveyden yhteyshenkilöltä.
Ennaltaehkäisevät työntekijän työkykyä tukevat ohjelmat ovat mahdollista toteuttaa joustavasti etänä OmaMehiläisen kautta. Aiheita ovat mm. Hengähdä, Nuku paremmin, Voi hyvin työssä sekä Voi paremmin. Työterveyden asiantuntija arvioi ohjelman soveltuvuuden työntekijälle ja käynnistää ohjelman työntekijälle. Ohjelma sisältää videosisältöjä ja harjoituksia sekä työterveyden asiantuntijan etätuen. Palvelut kuuluvat työterveyden sopimussisältöön (KL1).
Työnohjauksessa työntekijä saa ammattilaisen tukea omaan työssä kehittymiseen ja arkipäivän haasteisiin. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Työterveyden kautta on saatavilla 10–20 käyntikertaa sisältävä vaikuttava hoitomuoto mielenterveyden haasteisiin. Terapiaan hakeudutaan muun muassa mieliala- ja ahdistusoireiden sekä työn ja elämänhallinnan ongelmien vuoksi. Vastaanotolle tarvitaan lähete työterveydestä. Palvelun käyttöönotosta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Työntekijöiden on mahdollista hyödyntää lisäkoulutetun työterveyshoitajan tarjoama matalan kynnyksen keskustelutuki mielen eri haasteisiin. Vastaanotolle voi mennä ilman lähetettä. Palvelu kuuluu työterveyden sopimussisältöön (KL1).
Unettomuus ja erilaiset uniongelmat vaikuttavat jaksamiseen ja työkykyyn. Työntekijät voivat hyödyntää lisäkoulutetun työterveyshoitajan tarjoaman lääkkeettömän tuen uniongelmiin ja unen laadun parantamiseksi. Vastaanotolle voi mennä ilman lähetettä. Palvelu kuuluu työterveyden sopimussisältöön (KL1).
Kipu on henkilökohtainen kokemus, joka vaikuttaa elämään ja työkykyyn moninaisesti. Työntekijät voivat hyödyntää lisäkoulutetun työterveyshoitajan tarjoaman lääkkeettömän avun kivun lievitykseen ja hoitoon. Vastaanotolle voi mennä ilman lähetettä. Palvelu kuuluu työterveyden sopimussisältöön (KL1).
OmaMehiläisen videosta löydät veloituksetta videoita ja valmennuksia oman hyvinvointisi tueksi. Sisältöjä löytyy mm. stressin hallintaan, masennukseen ja sen hoitoon, omaan psyykkiseen hyvinvointiin työelämässä, työuupumukseen ja ahdistukseen. Työterveyden asiakkaille veloitukseton palvelukokonaisuus.
Esihenkilötyö ja johtaminen
Hyvä esihenkilötyö ja johtaminen ovat kriittisiä osa-alueita työntekijöiden suoriutumisen ja viihtymien kannalta. Esihenkilöltä saatu tuki on yksi isoimmista yksittäisistä tekijöistä, jotka vaikuttavat henkilöstön työtyytyväisyyteen. Myös esihenkilöt tarvitsevat tukea työhönsä ja mahdollisiin haastetilanteisiin, jotteivat he jää niiden kanssa yksin.
Coaching mahdollistaa esihenkilönä kehittymisen ja kasvamiseen. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Erilaiset valmennuskokonaisuudet tarjoavat mahdollisuuden kasvattaa esihenkilötyön osaamista ja taitoja. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Johtoryhmille suunnatut palvelut, jotka räätälöidään aina tarpeen mukaan. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Matalan kynnyksen tukea ja vastauksia OmaMehiläisessä esihenkilötyöhön liittyen arkisin klo 7–19 välisenä aikana. Palvelu kuuluu työterveyden sopimussisältöön (KL1).
1-5 tapaamista työterveyspsykologin kanssa esihenkilötyön haastetilanteen tueksi. Palvelun käyttöönotosta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Tukea esihenkilöryhmälle haastavissa tilanteissa tai muutoksissa. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
OmaMehiläisestä löydät esihenkilöille suunnatun valmennuksen työyhteisön hyvinvoinnin tukemiseen sekä videoita hyvän johtamisen ja toimivan työyhteisön merkityksestä hyvinvoinnille. Kuuluu työterveyden sopimussisältöön (KL1).
Palvelun käyttöönotosta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Lisätietoja saat yrityksenne työterveyden yhteyshenkilöltä.
Työyhteisönä toimiminen
Hyvinvoiva työyhteisö vahvistaa mielen suorituskykyä yksilö- ja tiimitasolla ja toimiva yhteistyö on kriittinen voimavara. Työyhteisön pahoinvointi vaikuttaa kaikkeen, erityisesti yhteistyön toimivuuteen, mutta nämä haasteet on usein mahdollista ratkaista ammattilaisen avulla.
Vaikuttava ja monipuolinen prosessi, joka koostuu useasta elementistä. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Ryhmän dynamiikan ja yhteistyötaitojen kehittäminen. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Ryhmätyönohjaus
Ryhmän hyvinvoinnin tukeminen työnohjauksella. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Valmennusprosessi, luennot ja webinaarit
Vaikuttava ja monipuolinen prosessi, joka koostuu useasta elementistä. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Mehiläisen työyhteisökysely perustuu tutkittuun tietoon ja organisaatiokäyttäytymisen teorioihin. Kysely on kattava ja sisältää keskeiset yhteisön hyvinvointiin ja suoriutumiseen liittyvät osa-alueet. Lisäksi kysely tarjoaa tietoa sekä työyhteisön kehittämiskohteista että vahvuuksista. Tulosten hyödyntämisen tukena toimii organisaatiokäyttäytymiseen perehtynyt työterveyspsykologi. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3)
Työyhteisön hyvinvoinnin tilan diagnosointi/kartoitus. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Ryhmän hyvinvoinnin tukeminen työnohjauksella. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Tuki työyhteisölle äkillisessä kriisissä, kuten esimerkiksi tapaturma tai väkivalta. Palvelu kuuluu työterveyden sopimussisältöön (KL1).
Lisätietoja saat yrityksenne työterveyden yhteyshenkilöltä.
Tuki yhteistoimintaneuvotteluissa tai muissa vaikeissa muutostilanteissa. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Lisätietoja saat yrityksenne työterveyden yhteyshenkilöltä.
Konfliktitilanteen selvittely, ratkaisu ja sovittelu. Palvelun sisällöstä ja toteutustavasta sovitaan erikseen yrityksen kanssa (KL3).
Lisätietoja saat yrityksenne työterveyden yhteyshenkilöltä.
