Mehiläinen panostaa henkilöstön hyvinvointiin ja liikunta-aktiivisuuteen monipuolisesti
Mehiläisen Työelämäpalvelut lähti haastamaan asiakasyrityksensä Wärtsilän innoittamana mukaan liikkumis- ja vuorovaikutushaasteeseen, jonka tasavallan presidentti Sauli Niinistö antoi Suomen kansalle.
Haasteen tarkoitus on kannustaa suomalaisia liikkumaan ja keskustelemaan. Työikäisten liikkumattomuus ja siitä aiheutuneet kustannukset sekä lisääntynyt etätyö ovat vakava asia niin yksilön hyvinvoinnin kuin yhteiskunnan kannalta. Liikkumishaaste herätti miettimään tarkemmin Mehiläisen toimia ja roolia työntekijöiden liikunta-aktiivisuuden tukemisessa. Yksittäiset kampanjat ja haasteet ovat tärkeitä – ne mahdollistavat asian äärelle pysähtymisen ja tarkemman tarkastelun.
Mehiläinen liikuttaa henkilöstöä paikkakunnasta ja työtehtävästä riippumatta
Mehiläisellä liikunnan tärkeys tunnistetaan. Vuonna 2020 liikunnan rooli osana työhyvinvointia vahvistui, kun Mehiläisellä perustettiin täysin uusi työtehtävä, työhyvinvointi- ja liikuntapäällikkö. Roolissa aloitti liikunnan ammattilainen Johanna Tokola ja päätavoitteena oli työhyvinvoinnin kehittäminen liikunnan keinoin. Mehiläinen liikkuu -kokonaisuus alkoi rakentua ensin tukipalveluita koskevan pilottiprojektin ympärille ja myöhemmin se laajeni koko konsernia koskevaksi asiaksi.
Mehiläisellä on työntekijöitä lähes 30 000 eri puolella Suomea hyvin erilaisissa työtehtävissä aina vuorotyöstä toimistotöihin sekä fyysisesti vaativista töistä asiantuntijatehtäviin. Näin suuresta joukosta ihmisiä löytyy myös hyvin eri tavalla arjessaan liikkuvia ihmisiä.
- Työtehtävien erilaisen luonteen takia järjestämme esimerkiksi koko konsernin liikuntatunnit etätunteina, jotka tallennetaan. Näin mahdollisimman monella on mahdollisuus hyödyntää tunteja ja taukojumppia. Meillä pyörii myös viikkotunteja toimistotyötä tekeville tukipalveluiden työntekijöille ja monissa yksiköissä on henkilökunnan itse organisoimia liikuntaporukoita. Kannustamme vahvasti henkilöstöä liikkeelle niin tauoilla, työpäivän aikana kuin työpäivän jälkeenkin. On todella tärkeää viestiä aktiivisesti henkilöstölle saatavilla olevista mahdollisuuksista. Harmittavan usein yrityksen tarjoamat palvelut jäävät arjen kiireessä kaiken muun informaation alle, sanoo Johanna.
Uusien liikuntatuntien ja hyvinvointiluentojen omaksuminen vie myös henkilöstöltä aikaa. Tärkeintä on kuitenkin säännöllinen tekeminen, asian esillä pitäminen viestinnän avulla sekä muistutus muistutuksen perään. Ja toisaalta myös sen hyväksyminen, että kaikki ideat eivät käytännössä toimi.
- Aloitin työni koronapandemian keskellä. Pandemia muutti suunnitelmia moneen kertaan, mutta tunnit eivät loppuneet kokonaan missään vaiheessa. Ohjattujen tuntien osalta oli pakko kokeilla, mikä toimii ja mikä ei. Työntekijät olivat lähtökohtaisesti todella kiinnostuneita ja otettuja uusista mahdollisuuksista, mutta silti saatoin välillä olla tunnilla yksin tai yhden ihmisen kanssa. Kun päätin lopettaa jonkun tunnin, sain paljon viestejä, joissa toivottiin tuntien jatkumista. Siinä jotenkin ymmärsi sen, että tahtotila on paljon suurempi kuin konkretiassa sen toteutuminen, naurahtaa Johanna.
Yhtenä osana Tokolan roolia on erilaisten luentojen pitäminen ravinnon, palautumisen ja esimerkiksi unen merkityksestä. Myös erilaiset hyvinvointikampanjat ja tiimihaasteet ovat hänen suunnittelupöydällään. Marraskuussa Mehiläisen koko henkilöstölle lanseerattiin vuoden kestävä liikuntakampanja, joka toteutetaan yhdessä HeiaHeian kanssa.
- Kokemuksemme mukaan HeiaHeian kautta toteutetut kampanjat tavoittavat ja aktivoivat usein myös niitä, jotka eivät välttämättä muuten ole kovin aktiivisia. Kampanjat kohottavat myös tiimihenkeä ja toisten kannustaminen on kampanjoissa suuressa roolissa. Tulevan vuoden kampanjan tavoitteena on korostaa arkiliikuntaa ja pieniä liikkumishetkiä päivän aikana, sanoo Johanna.
Mehiläinen liikkuu -kampanjassa henkilöstö täyttää sähköistä kuntokorttia HeiaHeia-sovelluksessa ja tavoitteena on liikkua keskimäärin 20 minuuttia päivässä koko vuoden ajan. Tämän lisäksi sovelluksen kautta jaetaan tietoutta liikunnan terveysvaikutuksista, annetaan konkreettisia liikuntavinkkejä, ja ohjataan työterveyden tarjoamien erilaisten palveluiden, kuten digituettujen valmennusten pariin. Sovelluksen kautta voidaan tuoda myös työntekijälle itselleen näkyväksi se, täyttyvätkö liikuntasuositukset viikon aikana ja onko liikunta riittävän monipuolista.
Tulevan vuoden Mehiläinen liikkuu -kampanja on yksi Mehiläisen tavoista haastaa henkilöstö liikkumaan. Tokola uskoo, että työkykykyisyyden näkökulmasta työnantajalla on oikeus vaatia, että ihminen pitää itsensä kunnossa ja tämän myötä työkykyisenä. Tämä tarkoittaa hänen mielestään myös sitä, että työnantajan tulisi mahdollistaa ja tukea henkilöstön fyysistä hyvinvointia. Johannan mielestä olisikin tärkeää miettiä, kenen vastuulla henkilöstön liikunta-aktiivisuus ja hyvinvointi ovat. Onko työnantajan puolelta joku oikeasti vastuussa kokonaisuudesta vai onko vastuu heitetty työntekijöille itselleen.