

Stöd för chefen
Information och råd som stöd för ett mer effektivt chefsarbete
Vi vill stödja våra kunders framgång i ledningen av arbetsförmåga och där spelar chefsarbetet en central roll. På den här webbplatsen har vi sammanställt allmännyttig information och råd för chefer som stöd för chefsarbetet.
Chefen har både skyldighet och rätt att börja reda ut situationen om det uppstår oro över om arbetet går som det ska. Modellen för tidigt stöd vägleder chefen att i god tid ta upp sina bekymmer med den anställda.
Tidigt stöd är vardagligt arbete:
Skapa en fungerande interaktionssituation
Regelbundna frågor: Hur det går för dig och ditt arbete, på ett sätt att du vill lyssna på svaret
Uppmärksamma små signaler och fråga vad de betyder
Ställ frågor
Inled samtal innan arbetsförmågan är hotad
Ändra vid behov arbetsförhållandena så att den anställda kan fortsätta i arbetet
Se ansvariga företagspsykolog Marianne Oksanens råd om chefsarbete och inledande diskussion (videon är på finska):
Roller och ansvar i stödet för arbetsförmågan
- Följer kontinuerligt med personalens ork i arbetet, arbetsförmåga och frånvaro som en del av det normala chefsarbetet
- Chefens uppgift är att reagera på situationen om denne lägger märke till utmaningar/problem i de anställdas dagliga arbete
- Chefen för ett samtal enligt modellen om tidigt stöd med den anställda när oro för den anställdas arbetsförmåga uppstår, deltar i planeringen av nödvändiga åtgärder, följer upp genomförandet av de överenskomna åtgärderna och dokumenterar samtalet i en för ändamålet avsedd promemoria
- Chefen gör nödvändiga ändringar i arbetsförhållandena eller i arbetets innehåll
- Chefen kontaktar vid behov företagshälsovården eller hänvisar den anställda till företagshälsovården i hälsofrågor
- Den anställda sörjer för sitt eget välbefinnande, sin hälsa och sin arbetsförmåga.
- Den anställda ska i sitt arbete följa arbetsgivarens föreskrifter och anvisningar samt överenskommen praxis på arbetsplatsen.
- Den anställda har rätt att få hjälp av arbetsgivaren, chefen och företagshälsovården i frågor som gäller arbetsförmågan.
- Hjälper och stöder cheferna i ledningen av arbetsförmågan
- Följer med personalens frånvaro
- Samarbetar med chefer, arbetarskydd, företagshälsovård och externa samarbetspartner
- Deltar vid behov i gemensamma möten enligt modellen om tidigt stöd
- Planerar och utvecklar frågor som gäller främjandet av välbefinnande på arbetsplatsen
- Samordnar genomförandet av en eventuell omplacering tillsammans med cheferna
- Leder och samordnar kontakter med eventuella externa parter (rehabiliteringsinrättningar, pensionsförsäkringsbolag, etc.)
- Följer upp sjukfrånvaro och personalens arbetsförmåga.
- Samarbetar kontinuerligt med den anställda, chefen och HR och ger experthjälp när förändringar i arbetet ska göras.
- Gör vid behov en bedömning av arbetsförmågan i förhållande till arbetsuppgiften och avger ett skriftligt utlåtande om denna.
- Gör en bedömning av behovet av behandling och/eller rehabilitering, inleder den och ordnar uppföljning.
- Deltar i företagshälsovårdsförhandlingar.
Chefsarbetets krav och den egna orken
Chefens eget välbefinnande och ork
Chefsarbetets betydelse i olika skeden av arbetskarriären
I chefsarbetet ingår ofta även att leda anställda som befinner sig i olika skeden av karriären och/eller livet. Som chef är det viktigt att ta hänsyn till dessa faktorer och stödja de anställda enligt deras behov. Läs mer om de olika stegen i arbetskarriären.
Ordlista för chefsarbetet
Inledande diskussion är en metod som används när man vill diskutera ett problem eller en oro med en anställd. Målet är att skapa en öppen och konfidentiell samtalssituation där man tillsammans kan fundera över lösningar eller följande steg.
Principerna för inledande diskussion är:
- Öppenhet och ärlighet: Samtalet ska vara rakt och ärligt.
- Lyssnande: Det är viktigt att lyssna på den andra partens synpunkter och känslor.
- Samarbete: Att hitta lösningar tillsammans, inte bara ge anvisningar.
- Respekt: Att respektera den andra partens känslor och perspektiv.
Inledande diskussion kan till exempel handla om orken i arbetet eller andra utmaningar i livet.
Syftet med en företagshälsovårdsförhandling (trepartsförhandling, möte om arbetsförmåga, nätverksförhandling) är att tillsammans finna lösningar på problem i arbetet, arbetsmiljön eller arbetsgemenskapen som har en koppling till den anställdes arbetsförmåga och hälsa. Målet med förhandlingen är inte att behandla detaljerade uppgifter om den anställdas hälsotillstånd. Fokus i diskussionen ligger på att klara arbetet och saker som anknyter till det.
Företagshälsovårdsförhandlingen kan sammankallas av den anställde, chefen eller företagshälsovården. Den anställde har rätt att besluta vem som ska närvara vid förhandlingen. Vanligtvis deltar den anställde, den närmaste chefen och en eller flera representanter för företagshälsovården i förhandlingen. Dessutom är det möjligt att man bjuder in företagets arbetarskyddsfullmäktige.
Läs mer om företagshälsovårdsförhandling.
En yrkesperson inom företagshälsovården och den anställda utarbetar tillsammans en plan för arbetsförmågan. Detta säkerställer att alla parter är engagerade i processen.
En plan för arbetsförmågan är något som utarbetas när man har upptäckt en risk för den anställdas arbetsförmåga, t.ex.
- vid kontakt i samband med ett kompasslarm,
- vid hälsoundersökningen som följde av larmet eller
- under ett möte för uppföljning av arbetsförmågan.
Dessutom uppdateras planen för arbetsförmåga när den anställdas situation förändras tydligt, dock minst var tredje månad.
I planen för arbetsförmåga beaktas:
- ett omfattande perspektiv på arbetsförmågan
- personens funktionsförmåga
- möjligheter till att fortsätta arbeta och arbetsarrangemang
- aktiv motivation och engagemang för rehabiliteringsåtgärder