Endometrioosi ja naisen terveys

Lantionpohjan lihasten heikkous, yliaktiivisuus tai kireys voivat aiheuttaa monenlaisia ongelmia lantionpohjan toiminnalle. Lihasten heikkous merkitsee usein virtsaamiseen ja ulostamiseen liittyvää pidätyskyvyttömyyttä. 

Urheilu ja lantion lihastoiminta

Lantionpohjan yliaktiivisuus ja kireys voi johtua monesta syystä, kuten väärästä suoritustekniikasta kovissa urheilusuorituksissa. Kun lantionpohjan lihakset ovat kireitä ja yliaktiivisia, lihasten rentoutus-supistus -sykli ei toimi normaalisti.  

Lantionpohjan kireys voi olla rakenteellista

Lantionpohjan kireys voi olla myös rakenteellista. Leikkausten tai synnytykseen liittyvien repeämien jälkeen muodostuu arpikudosta, joka aiheuttaa lihasten ja lihaskalvojen kireyttä. Se vaikuttaa lantionpohjalihasten tuntoaistimukseen ja toimintaan. Tällöin arpia, lihasten ja sidekudosrakenteiden kireyttä voi hoidattaa manuaalisesti lantionpohjan fysioterapiassa. 

Lihasheikkous ja virtsankarkailu

Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset ovat tärkeät kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta kaiken ikäisille naisille. Naisten yleisiä vaivoja ovat kovaan ponnistukseen, usein urheilusuoritukseen liittyvä virtsankarkailu.Virtsankarkailu fyysisen ponnistelun aikana on tyypillinen vaiva kaiken ikäisillä naisilla.

Toimintahäiriön taustalla voi olla lantionpohjan yliaktiivisuus, joka voi aiheuttaa lantionpohjan kiputiloja ja ongelmia seksielämässä. Lantionpohjan lihasten ja lantion alueen hahmottaminen, rentoutus- ja aktivaatiokyky ovat tärkeitä oman naiseuden löytämiseen liittyviä seikkoja.   

Lihakset ja hengitys tukevat alaselkää

Lantionpohjan lihakset yhdessä syvien vatsalihasten, pallean ja selkälihasten ja sidekudosrakenteiden kanssa pitävät yllä optimaalista painetta vatsaontelon sisällä. Yhdessä oikean hengitystekniikan kanssa ne säätelevät vatsaontelon sisäistä painetta ja tukevat näin alaselkää.

Jatkuva pinnallinen hengitys vaikuttaa laajasti kehon toimintaan aiheuttamalla esimerkiksi kaulan ja hartiaseudun lihasten epätasapainoa. Tämä voi ahtauttaa yläraajaan kulkevia hermoja ja aiheuttaa esimerkiksi käsivarren puutumista. Tällöin on tärkeä hoitaa taustalla olevaa lantionpohjan toimintahäiriötä mahdollisten muiden tukielinten vaivojen lisäksi ja normalisoida hengitys. 

Iän ja synnytysten vaikutus lantionpohjaan

Useita raskauksia ja synnytyksiä kokeneilla naisilla voi olla takanaan hoitamattomia lantionpohjan toimintahäiriöitä. Vaihdevuosien jälkeen virtsankarkailu voi yleistyä ja sisäelinten laskeumien riski kasvaa. Lisäksi vuosikymmenten raskas fyysinen työ tai toisaalta liikkumattomuus voivat olla lantionpohjan toimintahäiriöiden taustalla.

Keski-ikäisillä ja iäkkäillä naisilla lantionpohjalihasten harjoittelu on tärkeä monen vaivan hoidossa ja ennaltaehkäisyssä, sillä vaihdevuosien aiheuttamat hormonaaliset muutokset vaikuttavat sidekudosrakenteisiin.

Tunnekokemuksilla yhteys lantionpohjaan 

Lantionpohjan kireyteen voivat vaikuttaa myös psykososiaaliset tekijät. Kokemukset seksuaalielämästä, oman kehon tuntemuksen puute ja erilaiset tunnetilat voivat vaikuttaa lantionpohjan yliaktiivisuuteen tiedostamattomalla tasolla. Tällöin kehoa ja mieltä yhdistävät harjoitukset auttavat työstämään kehoon kertyneitä tunnelukkoja.

Teksti: Fysioterapeutti Jaana Kyllönen, Mehiläinen

Katso myös:

Raskaus ja lantionpohjan lihakset

Lantionpohjan lihakset ja liikunta

Lantionpohjan lihasten treeni