Arkipäivien vilskeessä ruokailu jää helposti muiden askareitten jalkoihin. Vaikka kyllähän jokainen
tietää, miten tärkeää on pysähtyä ja rauhoittua hetkeksi hyvän ruuan ääreen. Ja aina ei voi syyttää
edes kiirettä, vaan yksinkertaisesti ei vaan tee mieli syödä – silti säännöllisestä ruokailusta on
hyvä pitää kiinni.

Iän myötä paino ei välttämättä nousekaan vaan laskee. Useimmiten syynä tähän on liian yksipuolinen ja
riittämätön ruokavalio. Huono ruokailu paitsi heikentää fysiikka ja jaksamista se myös aiheuttaa masennusta
ja alakuloa. Nyt siis katse lautaselle ja tuttuun ruokaympyrään: näyttävätkö ne toistensa kaltaisilta?

Lautaselle aivoruokaa

Kyllä, ruuasta voi saada energian lisäksi myös viisautta. Helli siis aivoja kuten sydäntäsi terveellisellä
ruualla ja nauti kaksi kunnollista ateriaa päivässä. Tietenkin niin, että lautasellasi on runsaasti kasviksia ja
hyviä rasvoja, joita saa muun muassa kalasta. Tärkeää on, että verensokeri pysyy tasaisena koko päivän.
Toisin sanoen syö säännöllisesti myös välipaloja kuten ruisleipää, kasviksia, pähkinöitä ja manteleita.

Aivosumua?

Joskus olo voi tuntua tunkkaiselta ja mieli matalalta. Hyvä ruoka, parempi mieli – kuten sanotaan. Hyviä
rasvoja ja antioksidantteja sisältävä ruoka huoltaa myös aivoja. Nappaa antioksidantteja luonnosta: vaikkapa
kaalista, omenasta, mustikasta. Eikä kahvi ja lasillinen punaviiniäkään ole pahasta, kunhan muistaa
kohtuullisuuden. Hyvän mielen herkuttelu on siis sallittua, jopa toivottavaa.

Lue lisää

Jaa