MinMehiläinen-mobilapplikationen – FAQ

Hur tar jag MinMehiläinen-mobilapplikationen i bruk?

Du kan ladda ned MinMehiläinen-mobilapplikationen till din iPhone-telefon från App Store. Applikationen förutsätter iOS-versionen 9.0. eller nyare. Du kan ta en titt på tjänsten utan att identifiera dig, men största nyttan får du genom att registrera dig som användare genom att godkänna användningsvillkoren och identifiera dig med nätbankskoderna. Nätbanksidentifieringen behöver bara göras en gång. I fortsättningen kan du logga in i applikationen antingen med fingeravtrycksidentifiering eller en 4-siffrig pin-kod som du skapat.

Jag har ingen iPhone-telefon. Kan jag ladda ned MinMehiläinen-mobilapplikationen?

MinMehiläinen-mobilapplikationen kan tillsvidare enbart laddas ned i iPhone-telefoner (iOS 9.0. eller nyare). Vi publicerar en version som laddas ned från MinMehiläinen-mobilapplikationen till Android-telefoner ännu under detta år.

Jag har använt MinMehiläinen-nättjänsten tidigare. Identifierar mobilapplikationen mig och mina familjemedlemmar som jag har tillagt i min familjeprofil?

Du måste godkänna MinMehiläinen-mobilapplikationens användningsvillkor, och när du har laddat ned applikationen måste du identifiera dig med dina nätbankskoder när du loggar in i applikationen för första gången, även om du har använt MinMehiläinen-nättjänsten tidigare. Om du har anslutit ditt barn eller någon annan familjemedlem i din familjeprofil i MinMehiläinen-nättjänsten, visas deras uppgifter också i MinMehiläien-mobilapplikationen. Du kan lägga till familjemedlemmar i punkten ’Mina uppgifter’>’Personuppgifter’ i mobilapplikationen genom att skriva in personbeteckningen för den person som ska anslutas.

Hur anmäler jag mig till mottagningen med MinMehiläinen-mobilapplikationen?

Din bokning visas i de kommande händelserna i applikationens vy ‘Hem’. ‘Anmäl dig’-knappen aktiveras en halv timme före bokad tid, då du kan anmäla dig genom att välja ‘Anmäl dig’. Applikationen anger också rätt rum och våning.

Jag vill inte få notifikationer om de tider som jag bokat eller färdiga undersökningsresultat m.m. direkt på skärmen på min telefon. Hur kan jag förhindra dessa?

Applikationen ber särskilt om lov att skicka meddelanden direkt på telefonskärmen. Detta kan man förbjuda senare genom ‘Inställningar’ på telefonen.

Hur ofta kan jag förnya mina recept via MinMehiläinen-applikationen?

Du kan förnya recept som ordinerats på Mehiläinen via ‘recept’ i vyn ‘hem’ genom att klicka på ‘ny’-knappen vid önskat recept. Du kan förnya flera recept på en gång. Förnyelse av recept kostar 17,30 €. I priset ingår alla recept som du förnyat på en gång per person. För förnyelse av recept ska du skriva in uppgifterna om ditt FPA-kort och betalkort på sidan ‘Mina uppgifter’. Även e-postadress krävs för kvitto. Läkaren förnyar dina recept inom 24 timmar. Vänligen beakta att alla recept inte kan förnyas utan att träffa patienten.

Vad är Digikliniken och i vilka situationer kan den användas?

Digikliniken är en tjänst där du kan prata med en yrkesperson inom hälso- och sjukvården dygnet runt. Våra läkare och skötare svarar dig inom en timme. På Digikliniken kan du vara i kontakt med en yrkesperson i vilket ärende som helst. Vi tar hand om dig och anvisar dig vid behov till rätt vårdväg om vi inte kan hjälpa dig på Digikliniken. För att kunna använda Digikliniken ska du skriva in uppgifterna om ditt FPA-kort och betalkort på sidan ‘Mina uppgifter’. Även e-postadress krävs för kvitto. Läkarens mottagning på Digikliniken kostar 29 € (efter FPA-avdrag) och skötarens mottagning 9 €. Om vi inte kan hjälpa dig, debiterar vi inte för tjänsten.

Flera svar på frågor om MinMehiläinen-tjänsten hittar du på nättjänsten MinMehiläinen