Stöd till välbefinnande i förändringssituationer och hybridarbetets vardag
Arbetslivet och arbetsformerna har förändrats snabbt under de senaste åren, och utvecklingen påskyndades ytterligare av coronapandemin. Arbetslivets förändringstrender påverkar på många sätt arbetet av anställda, chefer och hela arbetsgemenskapen. Utöver coronapandemin har kriget i Ukraina och den aktuella energikrisen påverkat vårt välbefinnande och belastat våra dagliga liv. Som chef är det viktigt att beakta dessa frågor utanför arbetet som påverkar orken.
Arbetslivets förändringstrender
Arbetet och arbetssätten förändras och diversifieras. Ledarskaps- och organisationsstrukturer förnyas, och våra färdigheter och kompetenser står inför en ny utmaning, eftersom vi kommer att behöva en helt ny typ av kompetenser och tag i framtiden, när gamla yrken försvinner och nya uppkommer. Teknologin och informationsflödet förändrar vårt tänkande och våra möjligheter, och anpassningen till en ny, snabbare värld är en utmaning för oss alla.
Dessa olika förändringar kräver att individen och organisationen har resiliens eller anpassningsförmåga. På individnivå innebär det att kunna anpassa sig till förändringar och trivas i nya verksamhetsmiljöer.
På samma sätt bibehåller en resilient organisation sin funktionsförmåga i överraskande situationer, och huvuduppgifterna kan slutföras utan betydande avbrott och nyckelfunktionerna kan återställas snabbt. En resilient arbetsplats investerar i ledarskap och kultur som uppskattar människor, i samarbete på arbetsplatsen och med hela nätverket, i beredskap mot hot samt kontinuitet.
Att vara chef vid förändringar i arbetslivet
Nya arbetssätt och olika former av arbete är förändringssituationer, och förändring åtföljs alltid av känslor. Människor reagerar på och hanterar saker på mycket olika sätt, och som chef är det viktigt att säkerställa tillräcklig kommunikation och tänka på vad som är bra för mig, dig, oss och vårt arbete.
Det är viktigt att säkerställa tydliga strukturer och mål för arbetet. Olika uppgifter, projekt och branscher kräver olika arbetssätt. Alla behöver inte vara på kontoret för att göra sitt jobb, medan vissa saker inte kan främjas effektivt på distans. Arbetsmetoderna kan därför delas in i fyra olika kategorier. Arbeta tillsammans på kontoret, arbeta tillsammans men separat på kontoret, arbeta tillsammans fysiskt separat eller arbeta på distans självständigt. Det skulle vara viktigt att under ledning av chefen beakta dessa olika situationer på arbetsplatsen och tänka på vad olika arbetsmetoder kräver.
De olika arbetsformerna kan delas in enligt följande:
Kontoret är för samarbete – på kontoret gör man tillsammans saker som inte är naturliga eller möjliga att göra digitalt. Samvaro stöder också gemenskapen.
Arbete som görs hemifrån ger energi – arbete som görs hemifrån gör det lättare att kombinera privatlivet och arbetslivet på ett flexibelt sätt, och man sparar tid när man inte reser till och från arbetet.
Asynkront arbete stödjer koncentration – det finns många uppgifter i expertarbete som kräver självständigt arbete. Det behöver inte ske samtidigt, utan alla kan söka en lämplig tid och plats för sitt arbete.
Synkront arbete stödjer samordning – när vi träffas tar det tid att samordna arbetet så att allas arbete är i rytm i förhållande till andra och ansvar och åtgärder är gemensamt överenskomna och i linje med gemensamma mål.
Förnya arbetet tillsammans
Det är värt att ta tid och utrymme och investera i att diskutera arbetet och hur det utförs. Organisationerna med de högsta produktivitetsvinsterna under pandemin har stöttat och uppmuntrat sina anställda att delta i olika små, inkluderande stunder, såsom brainstormingmöten eller mentorskap.
På motsvarande sätt har cheferna fått stöd med att ta hänsyn till, reflektera över, ompröva och utveckla arbetet och olika processer. Det har varit viktigt att främja saker genom experiment och lärande.
Beakta vikten av förtroende och psykologisk säkerhet
Förtroende och psykologisk säkerhet är av stor betydelse för anställdas och arbetsgemenskapernas välbefinnande. Psykologisk säkerhet är upplevelsen av att föra fram idéer, frågor, bekymmer eller misstag inte leder till isolering, bestraffning eller förlägenhet på arbetsplatsen. Upplevelsen sträcker sig till de anställdas möjligheter att utveckla verksamheten, belysa missförhållanden och presentera id éer till förändring.
På dessa sätt kan du skapa psykologisk säkerhet i arbetsgemenskaper:
-
Var intresserad i och nyfiken på den andra personens syner och ställ preciserande frågor
-
Tacka också för motsatta åsikter
-
Ge också exempel på gånger då något har gått fel för dig
-
Be om hjälp
-
Sök konstruktiv respons på din egen verksamhet
-
Ha medkänsla för misstag som begåtts av någon annan
Kom ihåg att som chef ta tillräckligt med tid för dig själv och chefsarbetet. Chefsarbetet är chefens viktigaste arbetsuppgift och bör prioriteras framför andra frågor. Kom ihåg att också själv be om hjälp och stöd från kollegor, din chef eller företagshälsovården. Chefen behöver inte heller klara sig på egen hand.
Artikeln är skriven på grundval av ett webbinarium av företagspsykologen Marianne Kirjalainen.
Källor: Työn tuuli (1/2021). Tillgängligt: https://www.henry.fi/media/ajankohtaista/tyon-tuuli/tyontuuli_012021_a4_20210602_.pdfExtern länk