Nuori nainen, näin syöt oikein

Moni nainen miettii, miten syödä oikein? Ei ole olemassa yhtä ainoaa tapaa. Kaikkea voi syödä kohtuudella, eikä itselleen pidä olla liian ankara.

Kaikkein paras, turvallisin ja pitkäaikaisesti toimivin tapa syödä on monipuolinen terveellinen ruokavalio, johon eivät kuulu ehdottomat kiellot tai rajoitukset. Ole itsellesi armollinen ja tähtää pikavoittojen sijaan elämäntapamuutoksiin.

Toimiiko pikadieetti?

Olet varmaan lukenut pH-dieetistä, laihdutuspillereistä, veriryhmädieetistä, kaalisoppakuurista ja miljoonasta muusta vastaavasta? Joka kevät ja uusi vuosi on tarjolla erilaisia ja mitä kummallisimpia dieettejä, joilla päästä kesäkuntoon tai hävitää joulukinkut. Näille kuureille yhteistä ovat nopeat tulokset. Tosielämässä pätee valitettavasti sääntö: jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se on sitä.

Joskus syöminen alkaa hallita elämää. Ruokavalio viedään äärimmäisyyksiin, joko jättämällä jokin tärkeä ravintoaine pois tai syödään "liian terveellisesti". Pahimmillaan tämä voi johtaa syömishäiriöihin.

Elämäntapamuutokset

Se, mikä oikeasti toimii, ovat fiksut elämäntapamuutokset. On kiinnitettävä huomiota uneen, liikuntaan, stressinhallintaan, tapaansa käsitellä tunteita ja tietysti myös ruokavalioon. Tämä on pitkä prosessi. Voisi sanoa, että hyvinvointia, terveyttä ja pysyvää painonhallintaa edistävien tapojen oppiminen ei ole sprintti, vaan maraton – oikeastaan ultrajuoksu. Oikotietä onneen ei ole. Jos elämäntavoissa on muutettavaa, se kannatta tehdä hitaasti ja pienin askelin. Silloin sekä mielelle, että keholle jää aikaa sopeutua muutoksiin.

Liian tiukka ruokavalio

Liian tiukkaa ruokavaliota noudattava rajoittaa syömistään esimerkiksi poistamalla ruokavaliosta tiettyjä ruokia tai ruoka-aineryhmiä. Sen avulla pyritään laihtumaan, saavuttamaan huippuunsa trimmattu keho tai optimaalinen terveys. Ruoka ja syöminen ei enää ole mukavia asioita vaan siitä tulee rasite, koska koko ajan on mietittävä, mitä voi syödä.

Tiukan ruokavalion noudattaminen ei välttämättä ole haitallista, jos on hyvin perehtynyt ravitsemusasioihin ja onnistuu koostamaan syömisensä monipuolisiksi ja riittäviksi rajoituksista huolimatta.

Terveellisen ravinnon peruspilarit, TOP 5

  1. Syö säännöllisesti ja riittävästi. Nälkä saa tulla, muttei liian kovana. Aterian jälkeen olisi hyvä olla mukavan kylläinen.
  2. Rauhoita syömishetki. Pureskele kunnolla ja keskity nauttimaan ruoan mauista ja tuoksuista.
  3. Kasvikset, hedelmät ja/tai marjat kuuluvat jokaiselle aterialle.
  4. Suosi fiksuja energianlähteitä, esimerkiksi öljyjä, siemeniä, pähkinöitä, kalaa, kanaa, maitotuotteita, palkokasveja, juureksia, perunaa, bataattia ja täysjyväviljoja.
  5. Ole salliva ja joustava – mikään ruoka ei ole kiellettyä, hyvään ruokavalioon mahtuu myös kohtuudella herkkuja ja muita ravitsemuksellisesti vähemmän laadukkaita ruoka-aineita.

Katso ravintoterapeutin vinkit armolliseen ruokavalioon!

Nuoren naisen lääkärit ja asiantuntijat Mehiläisellä

Olemme valinneet Mehiläisen asiantuntijoista juuri nuorelle naiselle sopivia ravitsemusterapeutteja ja yleislääkäreitä. Pääset tutustumaan heihin verkkoajanvarauksessa, josta näet vapaat ajat ja vastaanottokäynnin hinta-arvion. Lääkärin nimestä pääset tutustumaan lääkärin esittelyyn

Apunasi on chat-palvelu, jossa vastamme kysymyksiisi, autamme löytämään sinulle sopivimman lääkärin tai asiantuntijan sekä paikan tai ajan.

Haluatko kysyä asiantuntijaltamme?

Nuorten chat palvelee sinua sivun oikeassa alakulmassa. Siellä voit kysyä asiantuntijan neuvoa sinua askarruttavista kysymyksistä. Kysy rohkeasti, me autamme!

Katso, mitä nuoret ovat aiemmin kysyneet!

Tutustu myös muihin artikkeleihimme: