tulevaisuuden pohdintaa

Koulupaikan valinta ja muut isot elämän risteyskohdat ovat usein vaikeita ja stressaavia paikkoja nuorille naisille. ”On normaalia tuntea stressiä tällaisessa tilanteessa – on suorastaan epärealistista ajatella, ettei tällaisia tunteita tulisi”, sanoo Mehiläisen psykoterapeutti Riina Suhonen. Miten tilanteeseen kannattaisi suhtautua?

Opiskelualan valinta ja opiskelupaikkaan hakeminen ovat yksi suuria ”henkisiä mankeleita”, jotka kuuluvat elämään. Psykoterapeutti Riina Suhonen haluaa kannustaa nuoria naisia kovan paikan edessä.

”Älä pelkää tehdä valintoja! Mieti sitä, mikä on sinulle hyväksi ja lähde tavoittelemaan sitä siitäkin huolimatta, että tavoittelemasi maali voi jäädä sellaisenaan saavuttamatta. Tärkeintä on yrittää!”

Suhonen kannustaa nuoria naisia miettimään ääneen omia vahvuuksiaan opiskelupaikan valintaa suunnitellessaan.

”Kannattaa miettiä ääneen sitä, mitä minä osaan, missä koen olevani hyvä, mikä kiinnostaa ja motivoi. Stressi helpottuu, kun asioista voi puhua tai voi ilmaista tuntemuksiaan muilla tavoilla.”

Uuden opiskelupaikan saamiseen voi liittyä sekavia tunteita

Uuden opiskelupaikan vastaanottamiseen voi myös liittyä monenlaisia fiiliksiä. ”On ihan tavallista, että samaan aikaan olo voi olla onnellinen, iloinen, innostunut ja motivoitunut, mutta myös haikea, epävarma, jännittynyt ja huolestunut”, kuvailee Suhonen. Hän kannustaa pitämään yhteyttä läheisiin ja tutustumaan muihin opiskelijoihin: ”Reach out to people!”

”Läheiset, kaverit ja muut ovat varmasti tukena vaikka Skypen kautta, mutta uudella paikkakunnalla kannattaa rohkeasti lähteä tutustumaan muihin opiskelijoihin. Älä sulkeudu yksin kämppääsi, vaan uskalla tutustua ja keskustella muiden kanssa”, hän sanoo.

Jos opiskelupaikka jää saamatta – pura tunteet ja mieti, mikä vie sinua eteenpäin

Niinkin voi käydä, että haluttu opiskelupaikka jää saamatta. Silloin on Suhosen mukaan tärkeää ensin purkaa ja ottaa vaikeat tunteet vastaan.

”Pettymyksen tunne, suru ja kiukku ovat luonnollisia reaktioita. Anna tunteiden ja itkun tulla. Puhu ja pura tuntemuksiasi ystäville ja vanhemmille”, sanoo Suhonen.

”Kun tunnekuohu laantuu, on hyvä lähteä vaikka läheisten kanssa miettimään, oliko tämä todella sitä, mitä haluat tehdä ja mihin motivaatio on kohdallaan? Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla? Tee rohkeasti valintoja omien vahvuuksiesi pohjalta.”

Välivuoden aikana kannattaa rakentaa elämä niin, että ohessa on tekemistä, joka hyödyttää sitä päämäärää, johon haluat olla menossa.

”Kannattaa miettiä, mitä vaikkapa pääsykokeisiin liittyen voisi tehdä eri tavalla. Tai mikä preppauskurssi tai työharjoittelu voisi viedä sinut lähemmäs päämäärääsi”, Suhonen toteaa.

Tutustu Riina Suhosen profiiliin ja varaa aika >>

Uusia näkökulmia asiantuntijan avulla

Ulkopuolinen osaa ehkä avata uusia näkökulmia, joita ei itse tai läheinen ole osannut ajatella. Hän myös auttaa jäsentelemään asioita paremmin kuin että miettisit asioita yksin. Jos tunnet kaipaavasi apua elämänhallintaan, käänny rohkeasti asiantuntijoidemme puoleen. Mielen hyvinvoinnin ja terveyden asioissa sinua auttaa yleislääkärit, psykoterapeutit ja psykologit. Pääset tutustumaan heihin verkkoajanvarauksessa, josta näet vapaat ajat ja vastaanottokäynnin hinta-arvion. Lääkärin nimestä pääset tutustumaan lääkärin esittelyyn.

Lue lisää mielen hyvinvoinnista:

Jaa