Salaatti, ravitsemus, ravitsemusterapeutti

Ravitsemusterapeutti ratkoo ravitsemuspulmia ja auttaa ruokaan ja syömiseen liittyvissä ongelmissa sekä niihin liittyvissä elämäntapamuutoksissa. Ravitsemusterapeutti suunnittelee asiakkailleen ruokavalion ja seuraa sen toteutumista. Vastaanotolle voi hakeutua aina, kun oma ruokavalio ja suhde ruokaan mietityttää tai on esimerkiksi ongelmia vatsan kanssa. 

RAVITSEMUSTERAPIA TÄRKEÄ OSA SAIRAUKSIEN HOITOA

Ravitsemusterapia on tärkeä osa pitkäaikaissairauksien kuten diabeteksen, keliakian, ruoka-allergioiden ja sydän- ja verisuonitautien hoitoa. Myös ärtyneen suolen oireyhtymä, suolistosairaudet ja ruoansulatusongelmat sekä syömishäiriöt tai erityisruokavaliot sekä yli-tai alipaino ovat hyviä syitä hakeutua ravitsemusterapeutin vastaanotolle. 

ENNALTAEHKÄISEVÄÄ, YKSILÖLLISTÄ JA ARKEA TUKEVAA RAVITSEMUSNEUVONTAA 

Ravitsemusohjaus voi liittyä sairauden ennaltaehkäisyyn tai hoitoon, elämäntapamuutokseen tai vaikkapa urheilusuorituksen parantamiseen. Ravitsemusterapeutin ohjauksen perustana on aina ravitsemustiede ja lääketieteellinen tutkimustieto. 

Ravitsemusterapeutin ohjaus on aina yksilöllistä ja uudet ruokailutottumukset rakennetaan yhdessä asiakkaan hyvinvointia ja arkea tukeviksi. Kaikenikäiset asiakkaat voivat kääntyä ravitsemusterapeutin puoleen ravitsemusasioissa. 

RAVITSEMUSTERAPEUTIN VASTAANOTOLLA

Ensimmäisellä ravitsemusterapeutin käynnillä kartoitetaan asiakkaan nykyinen ruokavalio, sen vahvuudet ja parantamisen paikat. Lisäksi ravintoterapeutti selvittää mahdolliset sairaudet ja sukurasitteet sairauksien osalta. Ravintoterapeutin tekemässä ravintoanamneesissa selvitetään perusteellisesti asiakkaan ruokailutottumukset ja ruokavalion laatu. Kyselyä käytetään työkaluna, kun ravitsemusterapeutti suunnittelee uutta ruokavaliota. Lopuksi luodaan yhdessä realistiset tavoitteet uuden ruokavalion noudattamiselle ja sovitaan seurannasta.

RAVITSEMUSTERAPEUTIN VINKIT VATSAN HYVINVOINTIIN

  • Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä ja ruokaile 3–4 tunnin välein.
  • Pysähdy ja rauhoita ruokailutauot pöydän ääreen.
  • Pureskele ruoka huolellisesti, älä hotki.
  • Syö riittävästi ja monipuolisesti.
  • Käänny ongelmissa rohkeasti ravitsemusalan ammattilaisen puoleen.
 
Asiantuntijana artikkelissa Soile Ruottinen, ravitsemusterapeutti, Mehiläinen

 

Jaa