Etätyön ergonomia

Etätyö tuo mukanaan paljon ergonomiaan liittyviä haasteita, joiden myötä tuki- ja liikuntaelimistön oireet saattavat alkaa tai pahentua. Kotitoimistolla ergonomian kanssa täytyy joskus olla luova. Työfysioterapeutin ohjauksella ja neuvonnalla ongelmiin löytyy usein ratkaisu pienillä mutta tehokkailla ergonomian ja työn tauotuksen keinoilla.

Ota yhteyttä oman tiimisi työfysioterapeuttiin tai työterveyshoitajaan ergonomiaohjauksen järjestämiseksi. Ergonomiaohjaus voidaan toteuttaa myös etänä videon välityksellä.

Varmista että istut tuolin perälle asti, jotta saat selän tuettua suoraksi.

Voit myös laittaa selän taakse ristiselkää tukevan tyynyn.

Istu selkä suorassa

Vaihtele työasentoja usein. Asennon vaihtelu tekee hyvää kehollesi.

Makuuasento sohva

Pyri rajoittamaan pitkää työskentelyä pää eteenpäin taipuneena.

Selkä pyöreänä, pää eteenpäin taipuneena

Käytä apuvälineitä, joilla saat säädettyä työasentosi paremmaksi.

Usein ergonomiaan pystyy vaikuttamaan halvoilla ja luovilla kotikosteilla.

Läppäriteline

Pidä riittävästi taukoja, kehosi on tehty liikkumaan eikä se kestä liian pitkäaikaista paikallaan oloa.

Tutustu myös taukojumppaohjeisiimme!

Hartioiden nosto