Hyvät ihmissuhdetaidot – mitä ne ovat?

Ihmissuhdetaitojen perusta rakentuu lapsuudessa. Vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa kehittyvät itsetunto, vuorovaikutus- ja tunnetaidot.

Hyvä itsetunto ihmissuhdetaitojen perustana

Jos sinulla on riittävän hyvä itsetunto, on myös ihmissuhdetaitojesi perusta kunnossa. Hyvä itsetunto tarkoittaa sitä, että tunnet itsesi ja sinulla on tietoisuus siitä, mitkä ovat omat puutteesi ilman, että tieto vähentää luottamusta itseesi tai huonontaa käsitystä itsestäsi.

Myötätuntoinen suhtautuminen toisiin ihmisiin auttaa suhtautumaan myötätuntoisesti myös omaan itseesi. Itsemyötätunto on tärkeä taito, jota voit harjoitella.

Vuorovaikutustaitojen ydin on siinä, että osaamme ja haluamme ilmaista itseämme. On tärkeää, että osaat tuoda esiin omia ajatuksiasi ja toiveitasi. Yhtä tärkeää on osata kuunnella toisia ja olla aidosti kiinnostunut ihmisistä ympärilläsi. Vuorovaikutukseen kuuluu myös taito odottaa ennen kuin reagoit. Lisäksi hyvään vuorovaikutukseen kuuluu taito antaa ja vastaanottaa palautetta – sekä positiivista että negatiivista.

Mitä tunnetaidot ovat?

Osaatko säädellä tunteitasi? On tärkeää, että ymmärrät ja hyväksyt tunnekokemuksesi. Kun pystyt säätelemään tunteidesi ilmaisua ja niihin liittyviä toimintoja, ovat tunnetaitosi hyvät.

Tunnetaidoilla tarkoitetaan yleisesti kykyä:

  • tunnistaa omia tunteitaan
  • kykyä osoittaa tunteita ja puhua niistä
  • erottaa omat tunteet toisen tunteista.

Tunteiden säätelyyn kuuluu myös se, että sinulla on mahdollisuus tuottaa itsellesi hyödyllisiä tunteita ja voimistaa hyviä tunteita. Kun pystyt säätelemään tunteitasi, on toimintasi sosiaalisesti sujuvaa ja tavoitteiden mukaista.

Tunnetaitoihin kuuluu myös suora ja epäsuora tunteiden ilmaisu. Epäsuora tunteiden ilmaisu ilmenee tiuskimisella, tavaroiden paiskomisella, mykkäkouluna, nalkuttamisena tai ärtyisyytenä. Suora tunteiden ilmaisu sen sijaan tarkoittaa sitä, että kerrot suoraan, miltä sinusta tuntuu ja miksi.

Punnitse ihmissuhteitasi ja hoida niitä

Parhaimmillaan ihmissuhteet tukevat hyvinvointiasi, kun taas pahimmillaan huonot ihmissuhteet horjuttavat sekä psyykkistä että fyysistä terveyttäsi. Jos sinulla on jokin huono ihmissuhde, voi se oireilla samaan tapaan kuin masennus tai stressi. Muista kuitenkin, ettei kaikki paha olo välttämättä johdu kenestäkään toisesta henkilöstä eikä parisuhteesta eroaminen tai työpaikanvaihdos välttämättä ratkaise pahaa oloasi. Omat henkilökohtaiset kriisit saattavat myös aiheuttaa pahaa oloa ja heijastua ihmissuhteisiin.

Ihmissuhteita voi punnita esimerkiksi seuraavien kysymysten valossa:

  • Onko sinun enimmäkseen hyvä olla tässä suhteessa?
  • Auttaako ihmissuhde sinua saavuttamaan asioita, joita elämässä haluat, vai estääkö se toteuttamasta unelmiasi?
  • Koetko suhteen oikeudenmukaiseksi ja tasa-arvoiseksi?
  • Antaako ihmissuhde sinulle energiaa vai syö sitä?
  • Tunnetko olevasi turvassa?
  • Parantaako vai heikentääkö suhde itsetuntoasi?
  • Voitko olla oma itsesi tässä suhteessa ja tuoda esille parhaita puoliasi?

Ihmissuhteen hoitaminen kannattaa aloittaa vuorovaikutuksen parantamisella. Hyvässä vuorovaikutuksessa puhutaan ja kuunnellaan.

  • Opettele puhumaan minäviestein sen sijaan, että sanoisit ”sinä aina tai sinä et koskaan, sanokin ”toivoisin että sinä”
  • Opettele antamaan hyvää palautetta ja kiitosta, sekä ottamaan sitä vastaan.
  • Opettele puhumaan omista tunteista, ei toisen tunteista.

Ajanvaraus ja asiantuntijan valinta

Varaa aika mielenterveyden ammattilaiselle tai kysy neuvoa asiantuntijan valintaan verkkoajanvarauksesta , soittamalla ajanvaraukseemme 010 414 00 (avoinna 24/7) tai laita kysymyksesi verkkoajanvarauksemme chatissa .

Asiakaspalvelumme terveydenhuollon ammattilaiset tavoitat myös WhatsAppin tai Facebookin ja Twitterin kautta. Kaikki vastaanottoajat ovat saatavina myös etäaikoina. Voit aluksi kysyä neuvoa myös yleislääkäriltä, omalta työterveyslääkäriltäsi tai kätevästi Mehiläisen Digiklinikan Huoli-chatissa ja puhelinpalvelussa.