
SuomiSote-alustan avulla säästetään ammattilaisille aikaa ja vähennetään kuormitusta
17.12.2024

Valjastimme Mehiläisen Julkisissa terveyspalveluissa Vaikuttavuusseura Ry:n tunnetuksi tekemän hukkajahdin oman digikehityksemme ja toimintatapojen uudistamisen työkaluksi. Kysyimme Mehiläiselle ulkoistettujen terveyskeskusten ammattilaisilta, miten digin avulla voitaisiin tehokkaimmin vähentää hukkatyötä ja parantaa hoidon laatua.
Eroon paperilapuista ja -lomakkeista
Saimme kymmenittäin vastauksia, joista piirtyi kärkikaarti terveyskeskustyön digillä helpotettavissa olevista hukista. TOP 3 hukat liittyivät paperidokumenttien lähettämiseen ja vastaanottamiseen sekä ammattilaisen käyttämään aikaan siirtäessä papereille kirjoitettuja tietoja potilastietojärjestelmään:
1. Erilaiset paperiset omaseurannat
2. Paperiset oirekyselyt ja lomakkeet
3. PEF-omaseurantatulokset ja niiden käsittely
SuomiSoten työkalut avuksi
Digikehitystiimimme hykerteli tyytyväisenä: kahteen ensimmäiseen hukkaan pystyisimme vastaamaan välittömästi jo olemassa olevilla SuomiSote-alustan toiminnallisuuksilla. Niinpä lähdimme rakentamaan pilottia Mehiläisen ja Päijät-Hämeen hyvinvointialueen yhteisyrityksen, Harjun Terveyden ammattilaisten kanssa.
Ratkaisimme omaseurannan ongelman luomalla SuomiSoten hoitopolku –toiminnallisuuden avulla ns. omamittauspolun, jossa potilas voi merkata digisovellukseen kotona tehtäviä mittauksia (kuten verenpaine) hoitavan ammattilaisen ohjeen mukaan. Kyselylomakkeista irtautumiseksi loimme puolestaan SuomiSoten lomaketyökalulla alustalle joukon terveydenhuollon käytetyimpiä lomakkeita ja kyselyitä.
Toimiva digi on ensiaskel, uuden toimintatavan luominen puolestaan tie menestykseen
Pelkästään vanhojen prosessien ”digitointi” ei kuitenkaan takaa sitä, että asiakkaat tai ammattilaiset käyttäisivät tai edes haluaisivat kokeilla uusia työkaluja. Digiratkaisun on tuotava merkittäviä tehokkuus- tai laatuparannuksia vanhaan prosessiin verrattuna ja toimintamallin muutosta täytyy johtaa aktiivisesti. Myös asiakkaan näkökulmasta hoidon saatavuuden tai sujuvuuden on parannuttava ja digiratkaisun on oltava arjessa helposti käytettävissä. “Digityökalujen avulla potilaan on mahdollista ottaa aiempaa suurempi rooli oman hoitonsa seurannasta. Esimerkiksi mittaustulosten kirjaaminen on konkreettinen ja nopea arjen toimi, jolla potilas voi vaikuttaa hoitonsa onnistumiseen.” kertoo Harjun terveyden terveyspalveluiden johtaja, Minna Honkanen.
Uudet toiminnot vietiin asiakkaan SuomiSote-sovellukseen helposti löydettäviksi, jolloin asiakkaita on helppo avustaa sovelluksen käytössä. Asiakasta kannustetaan lisäksi digipalveluiden käyttöön sopimalla yhdessä, että mittausten tuloksia tarkastellaan jatkossa sovelluksen kautta. Päijät-Hämeen-digialustalla potilaat voivat myös seurata omia terveystietojaan, asioida nopean vasteajan digiklinikalla tai kiireettömästi oman hoitotiimin kanssa sekä tehdä ajanvarauksia mm. rokotuksiin. Laajat digipalvelut kannustavat entisestään ottamaan sovelluksen käyttöön ja mahdollistavat hoitokontaktien siirtymisen kevyempiin kanaviin.
Lupaava alku
Mittaushoitopolku ja digilomakkeet on otettu hienosti käyttöön sekä ammattilaisten että potilaiden toimesta ja polkuja on käynnistetty muutamassa kuukaudessa jo tuhansia. Saamamme palaute ammattilaisilta on ollut rohkaisevaa: “Digipolut ovat selkeästi helpottaneet tiimiläisten työntekoa. Olemme pyytäneet asiakkaita lähettämään esim. omamittaustuloksia palvelun kautta. Digilomakkeiden täyttö on helppoa asiakkaille ja meille purkaa. Yhä useamman asiakkaan kohdalla pystytään jo kokonaan välttämään paperien käyttöä”, kuvailee Harjun terveyden johtava hoitaja Tiina Halonen.
Vaikka digitaaliset sote-palvelut eivät sovellukaan koko väestölle, uskomme pystyvämme helpottamaan suurten potilasmassojen asiointia. Näin resurssia vapautuu niiden asiakkaiden avuksi, jotka tarvitsevat eniten tukea. Tätä näkemystä tukevat myös arjen havainnot asiakkailta, joilta SuomiSoten käyttö sujuu joko tietokoneen tai älypuhelimen kautta. ”Asiakkaat kokevat palvelun hyödylliseksi. Lomakkeet eivät huku matkalla omalle hoitajalle”, Halonen jatkaa.
Tehdään yhdessä
Harjun Terveyteen luotu mittaushoitopolku sekä digilomakkeet ovat kaikkien SuomiSotea käyttävien hyvinvointialueiden hyödynnettävissä. Jos haluat kuulla lisää, miten SuomiSotella voidaan luoda vaikuttavia ja tehokkaita palvelumalleja, ota yhteyttä ja muotoillaan porukalla juuri teidän alueellenne parhaiten istuvat ratkaisut. Annetaan yhdessä hukille kyytiä!
Blogin kirjoittajana Mehiläinen Etälääketieteen keskuksen johtava lääkäri Taavi Kaartinen, taavi.kaartinen@mehilainen.fi.