
Taika-tekoälysovellus mullistaa terveydenhuollon kirjaamisen Suomessa ja ulkomailla
6.3.2025

Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatio on edennyt vauhdilla, mutta yksi merkittävä haaste on pysynyt: sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset käyttävät keskimäärin kolme tuntia työpäivästään kirjaamiseen. Tämä on arvokasta aikaa, joka voitaisiin käyttää potilaiden kohtaamiseen ja hoitamiseen.
Mehiläisessä kehitetty tekoälysovellus Taika tarjoaa uuden sukupolven ratkaisun tähän haasteeseen. Taika ei ole pelkkä kirjaustyökalu, vaan älykäs assistentti, joka auttaa lääkäreitä ja muita sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia vähentämään kirjaamiseen kuluvaa aikaa. Sovellus kuuntelee vastaanotolla käytävän keskustelun ja laatii siitä automaattisesti ammattilaisen tarkastettavaksi yhteenvedon potilasasiakirjaan, aina potilaan suostumuksella.
Erityisen vaikuttavaa Taikassa on sen monikäyttöisyys. Ensimmäisessä vaiheessa sovellusta ovat käyttäneet Mehiläisen yksityisten terveyspalveluiden lääkärit, ja pilotointivaiheessa mukana ovat myös hoitajat, fysioterapeutit, hammaslääkärit ja suuhygienistit sekä yksiköitä julkisista terveyspalveluista. Taika sovitetaan perustason terveyspalveluiden lisäksi sekä erikoissairaanhoitoon että sosiaalihuollon palveluihin, joissa kirjaamiseen käytetty aika voi olla vielä suurempaa kuin terveydenhuollossa.
Sovellus tukee jo suomen, ruotsin sekä englannin kieltä, ja parhaillaan käynnissä on pilotointi saksan, viron ja liettuan kielillä. Monikielinen tuki mahdollistaa Taikan nopean laajentumisen eri ammattiryhmille Suomessa ja kansainvälisesti.
Taika-tekoälysovelluksen kansainvälinen menestystarina on jo alkanut
Taikan menestystarina alkoi Mehiläisen yksityisistä terveyspalveluista Suomessa, ja nyt sovellus on ottamassa merkittäviä askeleita kansainvälisillä markkinoilla. Pilotointi on käynnissä Mehiläisen yksityisesti ja julkisesti rahoitetuissa terveyspalveluissa Virossa, Ruotsissa, Saksassa ja Liettuassa. BeeHealthy lisää Taikan osaksi digitaalista asiointialustaansa vuoden 2025 aikana, jolloin se tulee saataville SaaS-palveluna sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatioille niin Suomessa kuin kansainvälisesti.
Tällä hetkellä Taika tukee suomen, ruotsin ja englannin kieltä, ja kehitystyö jatkuu uusien kielten lisäämiseksi. Monikielinen kielimallikehitys avaa erinomaisia mahdollisuuksia laajentaa Taikan käyttöä eri markkinoilla ja tuoda se osaksi digialustaamme kansainvälisille asiakkaille.
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveydenhuollossa tekoäly ei ole uhka vaan mahdollistaja. Taika on tästä erinomainen esimerkki – se ei korvaa ammattilaisen harkintaa, vaan tukee sitä vapauttamalla aikaa rutiinitehtävistä merkitykselliseen potilastyöhön. Kun kirjaaminen helpottuu ja nopeutuu, jää enemmän aikaa siihen tärkeimpään: aitoon kohtaamiseen ja hoitotyöhön.
Blogin kirjoittajana BeeHealthyn Suomen julkisen sektorin asiakkuusjohtaja Tommi Uimonen.