Alkoholin käytön riskirajat

Miten paljon on sopivasti ja milloin lipsahtaa liikakäytön puolelle? Alkoholin kohtuullinen käyttö on vaikeaa määritellä, sillä se, mikä on yhdelle alkoholin kohtuukäyttöä, voi olla toiselle jo ongelmakäyttöä. Alkoholismiin taipuvaisella pienikin määrä alkoholia voi laukaista riippuvuuden. Toiselle taas satunnaiset ylilyönnit alkoholin nauttimisessa eivät aiheuta ongelmaa.

Tunnetko alkoholin käytön riskirajat?

Alkoholiongelmaisen hoidon Käypä hoito -suosituksessa  on määritetty alkoholin käytölle suuren ja kohtalaisen riskin tasot. Suuren riskin taso on hälytysraja, jolloin alkoholin käyttöön tulisi viimeistään puuttua. Suuren riskitason annosmäärillä lisääntyy myös sairastavuus alkoholiin liittyviin sairauksiin ja kuolleisuusriski kasvaa merkittävästi.

Suuren riskin taso:

  • Miehet: 23–24 annosta/viikko
  • Naiset: 12–16 annosta/viikko

Kohtalaisen riskin taso:

  • Miehet: 14 annosta/viikko
  • Naiset: 7 annosta/viikko

Vähäisen riskin taso:

  • Naiset: 0–1 annosta/päivä
  • Miehet: 0–2 annosta/päivä

Vähäisen riskin tasolla tarkoitetaan alkoholinkäyttöä, josta ei todennäköisesti ole haittaa terveelle, työikäiselle henkilölle. Sitä ei kuitenkaan tule pitää turvarajana, sillä myös jo sitä pienempi alkoholinkäyttö voi kasvattaa alkoholin aiheuttamien terveyshaittojen riskiä.

Myös satunnainen alkoholin liikakäyttö saattaa olla vaarallista, koska voimakas humalatila voi johtaa esimerkiksi järjestyshäiriöihin tai tapaturmiin. Useammin toistuva liikakäyttö taas aiheuttaa valtaosan alkoholin käytön terveyshaitoista. Alkoholin haitat eivät kohdistu pelkästään siihen, joka juo, vaan välillisesti myös läheisiin, lähiympäristöön tai yhteiskuntaan. Esimerkiksi vanhempien alkoholinkäyttö vaikuttaa myös lasten terveyteen ja hyvinvointiin.

Milloin on hyvä hakea apua omaan alkoholinkäyttöön?

Voit huomata parhaiten eron alkoholin kohtuu- ja ongelmakäytön välillä, mahdolliset vaaran merkit sekä alkoholin riskikäytön tarkkailemalla omaa alkoholin käyttöäsi ja suhdettasi alkoholiin.

Tarkastele esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Montako annosta alkoholia kuluu kerralla?
  • Käytätkö lomalla enemmän alkoholia kuin arkena?
  • Ovatko puoliso, lapset, kaverit tai työkaverit kommentoineet alkoholinkäyttöäsi?
  • Kuinka paljon rahaa käytät alkoholiin kuukausittain?
  • Joudutko selittelemään alkoholin ostamista tai käyttöä muille?
  • Varmistatko etukäteen, että juhlissa tai muissa vapaa-ajan tapahtumissa on tarjolla alkoholia?
  • Tuntuuko, että kestät isompia määriä alkoholia kuin muut ilman humaltumista?
  • Seuraako alkoholinkäyttöä psyykkinen pahoinvointi tai “morkkis” eli moraalinen krapula?
  • Oletko joutunut olemaan poissa töistä esimerkiksi viikonlopun jälkeen juomisen takia?

Muista myös, että alkoholin liikakäyttö ei ole vain yksittäisen ihmisen asia vaan yhteisön, perheen ja työyhteisön ongelma. Jos oma tai läheisen alkoholin käyttö huolestuttaa, on hyvä hankkia apua.

Asiantuntijana artikkelissa työpsykologi ja psykoterapeutti Heikki Sironen.

Lähde: Käypä hoito -suositus 

Lisää aiheesta