HomeHome
Ajanvaraus
FI

Ajanvaraus

Haku

Valikko

OmaMehiläinen-mobiilisovellus – usein kysyttyä?

Miten otan OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen käyttööni?

Voit ladata OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen iPhone-puhelimeesi App Storesta ja Android-puhelimeesi Google Play Storesta. Sovellus edellyttää iOS-versiota 9.0. tai uudempaa ja Android-versiota 4.2 tai uudempaa. Voit tutustua palveluun tunnistautumatta, mutta suurimman hyödyn saat rekisteröitymällä käyttäjäksi hyväksymällä palvelun käyttöehdot ja tunnistautumalla verkkopankkitunnuksillasi. Verkkopankkitunnistautuminen tarvitsee tehdä vain kerran. Jatkossa voit kirjautua sovellukseen joko sormenjälkitunnistautumisella tai luomallasi 4-numeroisella pin-koodilla.

Minulla on Windows-puhelin. Voinko ladata OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen?

OmaMehiläinen-mobiilisovellus on toistaiseksi ladattavissa ainoastaan iPhone- ja Android-puhelimiin.

Olen käyttänyt aiemmin OmaMehiläinen-verkkopalvelua. Tunnistaako mobiilisovellus minut ja perheprofiiliini lisäämäni perheenjäseneni?

Sinun pitää hyväksyä OmaMehiläinen-mobiilisovelluksen käyttöehdot ja tunnistautua ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksilla ladattuasi sovellukseen, vaikka olisit käyttänyt aiemmin OmaMehiläinen-verkkopalvelua. Jos olet liittänyt lapsesi tai muun perheenjäsenen perheprofiiliisi OmaMehiläinen-verkkopalvelussa, heidän tietonsa näkyvät myös OmaMehiläinen-mobiilisovelluksessa. Voit lisätä perheenjäseniä perheprofiiliisi mobiilisovelluksen ’Omat tiedot’>’Henkilötiedot’ kohdasta syöttämällä liitettävän henkilön henkilötunnuksen.

Minkä ikäisen lapsen voi lisätä perheprofiiliiliitoksen avulla? Miksi lapsen tietoja ei näy OmaMehiläisessä, vaikka olen lisännyt lapsen profiiliini?

Perheprofiililiitoksessa huoltaja voi itse lisätä alle 12-vuotiaat lapsensa omaan OmaMehiläinen-profiiliinsa. Huomioithan, että perheprofiiliin voi lisätä vain lapsen, jolla on nimi ja joka on rekisteröity Väestörekisteriin. Väestörekisterin tiedot päivittyvät hitaasti, joten aivan vastasyntynyttä lasta ei saa lisättyä.

12-17-vuotiaiden huollettavien osalta tulee täyttää perheprofiililiitoksen suostumuslomake Mehiläisen toimipisteessä. 12-17-vuotiaiden kertomustekstejä ei kuitenkaan näytetä henkilölle itselleen eikä perheprofiilissa, ellei lääkäri ole sitä erikseen sallinut. Lomake tulee uusia lapsen täyttäessä 15 vuotta. Suostumus on voimassa siihen saakka, kunnes lapsi täyttää 18 vuotta. Tämän jälkeen vanhemman katseluoikeus lapsensa tietoihin automaattisesti päättyy.

Miten ilmoittaudun vastaanotolle OmaMehiläinen-mobiilisovelluksella?

Ajanvarauksesi näkyy sovelluksen ’Koti’-näkymän tulevissa tapahtumissa. ’Ilmoittaudu’-painike aktivoituu puoli tuntia ennen varattua aikaa, jolloin voit ilmoittautua vastaanotolle valitsemalla ’Ilmoittaudu’. Sovellus kertoo sinulle myös oikean vastaanottohuoneen ja kerroksen.

En halua notifikaatioita (ilmoituksia) mm. varaamistani ajoista tai valmistuneista tutkimustuloksista suoraan puhelimeni näytölle. Kuinka voin estää nämä?

Sovellus pyytää erikseen lupaa lähettää ilmoituksia suoraan puhelimen näytölle. Jos olet antanut sovellukselle luvan lähettää ilmoituksia ja haluat kieltää ne myöhemmin, voit hallinnoida lupia puhelimen ’Asetukset’ kautta.

Onko OmaMehiläinen-mobiilisovellusta turvallista käyttää?

Asiakkaan terveystietoja ei tallenneta laitteen muistiin vaan ne haetaan aina sovelluksen käytön yhteydessä Mehiläisen potilastietojärjestelmästä. Käyttäjään liittyvä tunnistetieto, jonka perusteella tietoja haetaan, on suojattu järjestelmäalustan kehittäjän tarjoamalla tekniikalla. Käyttäjän on huolehdittava, että laite on aina päivitetty viimeisimpään järjestelmäversioon sekä laitteen asianmukaisesta suojaamisesta ulkopuolisilta käyttäjiltä.

Kuinka voin uusia reseptini OmaMehiläinen-sovelluksen kautta?

Voit uusia Mehiläisessä määrättyjä reseptejä "koti"-valikon "reseptit"-osion kautta klikkaamalla haluamasi reseptin "uusi"-painiketta. Reseptin uusinta maksaa 28 €. Yksi reseptin uusintamaksu sisältää 1-2 lääkettä. Voit tehdä pyynnön useammasta lääkkeestä kerralla. Veloitamme määrän mukaan. Reseptin uusimista varten sinun tulee syöttää ’Omat tiedot’-sivulla Kela-korttisi sekä maksukorttisi tiedot. Myös sähköpostiosoite vaaditaan kuittia varten. Lääkäri uusi reseptisi 24 tunnin sisällä. Huomioithan, että kaikkia reseptejä ei voida uusia näkemättä potilasta.

Mikä on Digiklinikka ja missä tilanteissa voin käyttää sitä?

Digiklinikka on palvelu, jossa voit keskustella terveydenhuollon ammattilaisen kanssa ympäri vuorokauden. Lääkärimme ja hoitajamme vastaavat sinulle tunnin kuluessa. Digiklinikalla voit olla yhteydessä ammattilaiseen asiassa kuin asiassa. Me huolehdimme sinusta ja ohjaamme tarvittaessa oikeaan hoitopolkuun, mikäli emme voi auttaa sinua Digiklinikalla. Digiklinikan käyttöä varten sinun tulee syöttää ’Omat tiedot’-sivulla Kela-korttisi sekä maksukorttisi tiedot. Myös sähköpostiosoite vaaditaan kuittia varten. Digiklinikalla lääkärin vastaanotto maksaa 39,90 € ja hoitajan vastaanotto 12 €. Mikäli emme pysty auttamaan sinua, emme veloita palvelusta. Varaamme kuitenkin oikeuden veloittaa käynnistä, mikäli asiasi vaatii lääkärin laajempaa perehtymistä.

Lue myös: OmaMehiläinen-verkkopalvelu – usein kysyttyä