
Siikalatvan lastensuojelussa kulut puolittuneet perhetyön ja varhaisen puuttumisen avulla
6.5.2025

Lastensuojelun kulujen kasvu sekä matalan kynnyksen palveluiden heikko saatavuus ovat olleet vakiohuolenaiheita ympäri Suomen viime vuosina. Siikalatvalla on onnistuttu vähentämään indeksoituja lastensuojelun kokonaiskustannuksia 50 % viimeisen kuuden vuoden aikana ja parannettu varhaisen tuen palveluita.
Säästöihin on päästy huolehtimalla, että lastensuojelunperustason palvelut ovat saatavilla nopeasti, laajasti ja laadukkaasti, ja tämän avulla on pystytty purkamaan muutamia sijoituksia ja ehkäisemään uusien syntymistä. Siikalatvalla on myös aktiivisesti pohdittu ja suunniteltu keinoja vaikuttaa lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin, ennaltaehkäisevään työhön sekä palveluiden oikea-aikaisuuteen. Tämä työ on tuottanut merkittäviä tuloksia niin kustannusten kuin asiakkaidenkin näkökulmasta.
Läheisyys ja saavutettavuus perhepalveluissa
Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointiin vaikuttavat monet tekijät. Kun Siikalatvalla asioita ryhdyttiin kehittämään, todettiin, että perhepalveluissa on kuunneltava tarkasti mitä ympärillä tapahtuu, on oltava läsnä kuntalaisille ja helposti tavoitettavissa, jotta voidaan vastata heidän tarpeisiinsa nopeasti ja tehokkaasti. Lisäksi tiedostettiin, että palveluihin hakeutuminen pelottaa edelleen monia. Pienellä paikkakunnalla työntekijöiden tutuksi tuleminen ja helppo lähestyttävyys madaltavat huomattavasti yhteydenoton kynnystä. Siikalatvan perhepalveluissa onkin parin viime vuoden aikana panostettu entistä enemmän siihen, että ”tullaan tutuksi kuntalaisille”. Kunnassa haluttiin lisätä tietoa ja ymmärrystä siitä, että ei ole niin pientä asiaa, mitä ei voisi kysyä ja, että haasteiden kasaantumista ei kannata jäädä odottelemaan.
Ennaltaehkäisevän työn ja yhteistyön merkitys
Siikalatvalla onnistuttiin vähentämään lastensuojelun kustannuksia myös keskittymällä ennaltaehkäisevään työhön sekä varhaiseen tuen ja avun saantiin. Lisäksi panostettiin eri toimijoiden välisen yhteistyön kehittämiseen, jotta lapset, nuoret ja perheet saavat tarvitsemansa tuen ajoissa. Ennaltaehkäisevää tukea lisättiin, ja esimerkiksi perheneuvolan toimintatapoja muutettiin helpommin saavutettaviksi. Siikalatvalla havaittiin, että perheneuvolan tarjoama tuki ja ohjaus olivat erityisen vaikuttavia, kun työntekijät jalkautuivat perheiden koteihin ja muihin arkiympäristöihin. Tämä toimintamalli on osoittautunut tehokkaaksi, sillä tuen saaminen ei esty, vaikka perhe ei pystyisi saapumaan perheneuvolaan. Silloin kun pitkät etäisyydet vievät aikaa ja aiheuttavat kustannuksia, peruspalveluihin panostaminen on pitkällä aikavälillä kuitenkin taloudellisempaa ja ennen kaikkea inhimillisempää.
Yhteistyön vahvistaminen sekä omien palveluiden sisällä että Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohteen) viranhaltijoiden kanssa on parantanut merkittävästi nykytilannetta. Tiedonkulku on tehostunut, ja verkostotyöskentelyä on lisätty, jotta perheiden kokonaistilanne voidaan hahmottaa paremmin.
Perhekeskus – moniammatillinen yhteistyöverkosto perheiden hyvinvoinnin edistämiseen
Siikalatvalla kehitettiin oma malli lapsiperheiden tukemiseksi, ja siellä toimii ns. seinätön perhekeskus, joka on moniammatillinen yhteistyöverkosto perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Perhekeskukseen on helppo ottaa yhteyttä: kuntalaisille on tarjolla yksi puhelinnumero, jonka kautta voi tavoittaa perhesuunnittelun, äitiys- ja lastenneuvolan, perheneuvolan sekä koulu- ja opiskelijaterveydenhuollon työntekijät. Palvelu toimii takaisinsoitto-periaatteella. Muihin lapsiperhepalveluihin, jotka vaativat viranhaltijoiden tekemiä palvelutarpeenarvioita ja palvelupäätöksiä, ohjaudutaan hyvinvointialueen palveluohjauksen kautta. Palvelutarpeisiin, kuten lapsiperheiden kotipalveluun, perhetyöhön ja tukihenkilötoimintaan, pystytään nyt vastaamaan nopeasti.
Merkittävät kustannussäästöt paremmilla palveluilla
Samaan aikaan kun lapsille ja perheille on tarjottu palveluita laadukkaasti ja helposti, Siikalatvalla on saavutettu merkittävät kustannussäästöt.

Kehitystyö kunnassa jatkuu. Viimeisimpänä kehityksen alla on ollut muun muassa äitiysneuvolan ja perhetyön tiiviimpi yhteistyö, jolloin esimerkiksi ensisynnyttäjille on tarjottu perhetyöntekijän käyntejä tukemaan perhettä uudessa elämänvaiheessa. – On inhimillistä ja taloudellisesti järkevää panostaa lapsiperhepalveluihin jo varhaisessa vaiheessa, ajoissa ja todelliseen tarpeeseen perustuen. Mitä kauemmin tuen ja avun saaminen kestää, sitä enemmän haasteet perheessä kasvavat, perheet väsyvät ja muutostyöskentely käy entistä haastavammaksi ja raskaammaksi.
Blogin kirjoittajana Siikalatvan sosiaali- ja perhepalveluiden palvelupäällikkö Sanna Ikola.