Tietoa asiakkaalle

Näille sivuille on koottu tietoa siitä, miten voit toimia, kun tarvitset aikaa lääkärille tai muulle asiantuntijalle. Kerromme myös ohjeita tilanteisiin, kun olet tulossa vastaanotolle, työterveyshuoltoon, laboratorioon tai leikkaukseen. Lisäksi voit tutustua potilasturvallisuutta ja palautteen antoa koskeviin käytäntöihimme.

Lääkäriin
Työterveyslääkäriin
Laboratorioon
Reseptin uusinta
Soittoaika lääkärille Päivystykseen
Lääkäriin lapsen kanssa
Tulossa sairaalaan
Onko käytössäsi palveluseteli?
Maksaako vakuutuksesi käynnin?
Tapaturmat
Omaisen sairastaessa
Ulkomailla asuva lääkäriin
Palvelunumerot asiakkaille
Asiakaspalvelu somekanavissamme
Potilastiedot Kanta-arkistossa
Potilastietojen tilaaminen itselle
OmaMehiläinen-verkkopalvelu – usein kysyttyä
Usein kysytyt kysymykset

Potilasturvallisuus on yhteinen asia

Mehiläinen kehittää jatkuvasti potilasturvallisuutta. Hygieniatyö ja sairaalainfektioiden ennaltaehkäisy on pitkään ollut keskeisiä kehittämiskohteitamme kaikissa yksiköissä. Panostamme myös lääkitysturvallisuuteen useilla kehityshankkeilla. Eri toimintaprosessimme on analysoitu potilasturvallisuuden näkökulmasta, ja laiteturvallisuutta seurataan viranomaisten ja laitevalmistajien ohjeiden mukaisesti.

Kehitämme edelleen jo olemassa olevia hyviä toimintamalleja. Olemme ottaneet oppia turvallisuuskriittisiltä aloilta, kuten ilmailusta, kehittäessämme potilasturvallisuutta parantavia käytäntöjä.

Hoidon aikana tapahtuneet haitta- ja läheltä piti –tilanteet

Mehiläisessä on vuodesta 2010 lähtien ollut käytössä potilasturvallisuuteen liittyvä haitta- ja läheltä piti -tilanteiden ilmoitusjärjestelmä HaiPro. Mehiläisessä työskentelevien terveydenhuollon ammattilasten järjestelmään tekemien tapahtumakuvauksien avulla olemme tunnistaneet potilasturvallisuutta heikentäviä tai läheltä piti -tilanteita.

Saadun tiedon pohjalta olemme kehittäneet potilasturvallisuutta. Kehittääksemme toimintaamme edelleen, haluamme myös asiakkaiden ilmoittavan turvallisuutta vaarantavista tapahtumista.

Näin teet ilmoituksen potilasturvallisuuteen liittyvästä haitta- tai läheltä piti -tilanteesta:

Mikäli koet, että omassa tai omaisesi hoidossa on tapahtunut tai oli lähellä tapahtua vaaratilanne

  • Anna palaute nimelläsi tai nimettömänä verkkopalvelussamme .
  • Kun jätät yhteystietosi, saat tiedon asian etenemisestä.

Lisäksi voit antaa palautetta seuraavien kanavien kautta

1. NPS-suositteluindeksi

  • Kysymme palautetta tekstiviestillä välittömästi lääkärikäyntisi jälkeen.
  • Reaaliaikainen NPS-mittari (Net Promoter Score) kertoo, kuinka suuri osa asiakkaistamme suosittelee Mehiläistä.

Lue lisää: asiakaskokemuksen mittaamisesta Mehiläisessä

2. Yleinen palautekanava

  • Mehiläisen yleisessä palautekanavassa voit antaa henkilökohtaista palautetta asioinnista, palveluista tai mahdollisista parantamisen paikoista.

3. Potilasasiamies – Potilaan oikeuksiin ja potilasvahinkolakiin perustuvat ilmoitukset

Jokaisessa Mehiläisen toimipisteessä on potilasasiamies, jonka tehtävänä on opastaa ja neuvoa potilaita potilasvahinkoepäilyissä. Jos epäilet, että hoidossasi on tapahtunut virhe tai hoitovahinko, auttaa potilasasiamies asian selvittämisessä.

Potilasasiamiesten yhteystiedot löydät täältä tai soittamalla vaihteeseemme, puh. 010 4140 112.*

Vaihde on auki seuraavasti:

ma-pe klo 8-16
la suljettu
su suljettu

Vaihteen ollessa suljettuna puhelut siirtyvät automaattisesti ajanvaraukseen numeroon 010 414 00*.

Potilasasiamiehen tehtävänä on:

  1. Neuvoa potilaita tämän lain soveltamiseen liittyvissä asioissa;
  2. Avustaa potilasta 10 §:n 1 ja 3 momentissa tarkoitetuissa asioissa;
  3. Tiedottaa potilaan oikeuksista; sekä
  4. Toimia muutenkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Lue lisää: potilasasiamiestoiminnasta ja oikeuksistasi potilasvahinkotapauksissa.

Lisätietoa potilaan oikeuksista Valviran sivuilta

Jos olet tyytymätön omaan tai omaisesi hoitoon, sinulla on mahdollisuus toimia eri tavoin asian selvittämiseksi. Lue lisää Valviran sivuilta .