Parempaa perusterveydenhuoltoa Päijät-Hämeeseen 

Vuosi sitten Päijät-Hämeessä oltiin perusterveydenhuollossa pohdinnan äärellä. Nähtävissä oli merkittäviä tarpeita parantaa palveluita, nopeuttaa lääkärille pääsyä sekä lisätä palveluiden aukioloaikoja.

Peruspalvelut olivat haasteellisemmassa tilassa, kuin alueella hyvin toimiva erikoissairaanhoito.

Haasteita lähdettiin ratkomaan Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän toimitusjohtaja Marina Erholan johdolla.

- Tulimme nopeasti siihen tulokseen, että asettamiemme tavoitteiden saavuttamiseen tarvitsemme perusterveydenhuollon tueksi vahvan kumppanin, jolla on osaaminen erityisesti digitaalisissa palveluissa, kertoo Erhola.

Hankintalain mukaisella menettelyllä kumppaniksi yhteisyritysmalliin valikoitui tiukassa tarjouskilpailussa Mehiläinen, jonka jättämä tarjous sai korkeimmat laatupisteet. Haltuunottoprojekti starttasi elokuussa 2020 vilkkaan julkisen keskustelun saattelemana.

Odotettavissa joustavuutta, saatavuutta, tiimityötä

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän ja Mehiläisen yhteisyritys, Harjun terveys, vastaa Lahden, Kärkölän ja Iitin sote-keskuspalveluista vuoden 2021 alusta alkaen. Odotukset yhteisyritykselle ovat korkealla: päämääränä on tuottaa asukkaille maan parhaat sosiaali- ja terveyskeskuspalvelut. Tavoitteeseen tähdätään tuomalla uutta sekä asiointiin että tapaan tuottaa palveluita.

- Odotukseni on, että uudet digitaaliset palvelut jollain tavalla mullistavat toimintamallin kokonaisuudessaan, sanoo Erhola.

Palveluja voidaan kohdistaa paremmin ja tehokkaammin. Lisäksi olemassa olevilla voimavaroilla saadaan parempaa laatua, saatavuutta ja joustavuutta. Tämä on digiratkaisujen ytimessä.

Hyödyt digitaalisista palveluista näkyvät ennen kaikkea alueen asukkaille, jotka saavat käyttöönsä uudentyyppisiä tapoja asioida terveyspalveluissa. Hoitoon pääsy helpottuu ja asiat voi hoitaa vaikka omalta kotisohvalta.

Digipalveluiden lisäksi kilpailutuksen keskiössä oli tiimityömalli, jolla halutaan tarttua perusterveydenhuollossa työskentelyn haasteisiin. Tiimimallissa eri alojen ammattilaiset, kuten lääkärit, hoitajat, suuhygienistit, fysioterapeutit ja sosiaaliohjaajat työskentelevät tiiminä. Asiakkaiden palvelutarpeen ratkaisu alkaa heti ensimmäisestä yhteydenotosta ilman palvelun turhaa jonouttamista.

- Jos työ on raskasta ja yksitoikkoista, heijastuu se työhyvinvointiin. Tiimityömalli tuo tähän joustoa ja mahdollisuuksia. Työhyvinvoinnin parantuminen heijastuu myös asukkaiden saamiin palveluihin parantavasti, Erhola arvioi.

Vahvaa kumppanuutta

Päijät-Hämeen yhteisyritysmallissa halutaan rakentaa yksityisen ja julkisen toimijan välistä parasta mahdollista kumppanuutta. Kumpikin osapuoli tuo parhaan osaamisen yhteiseen pyöreään pöytään.

- Yhtymällä on vahva osaaminen pitkäaikaisen jäntevän muutoksen tekemiseen, koko väestön palvelujen laaja-alaiseen järjestelmäosaamiseen, kansanterveystyöhön sekä yhtymän ja omistajakuntien vuorovaikutusosaamiseen. Mehiläinen tuo puolestaan yhteisyritykseen digitalisaation osaamisensa sekä siihen toimivat työkalut, ketteryyden akuutin muutoksen tekemiseen ja dynaamisen innovatiivisuuden, Erhola toteaa.

Pyöreän pöydän kumppanuuteen hyvinvointiyhtymän ja Mehiläisen välillä Erhola on hyvin tyytyväinen. Yksi joustavasti sujuneen yhteistyön kulmakivistä ovat olleet panostukset yhteiseen viestintään.

- Yhteistyö on ollut todella hyvää. Haltuunottovaihe on sujunut vankasti, vahvasti ja vakuuttavasti. Suhtaudun tulevaan luottavaisella, määrätietoisella ja samalla nöyrällä mielellä. Toivon yhtymässä tehtävien muutosten johtavan ripeästi siihen, että alueen väestö saa entistä paremmat palvelut, hän toteaa lopuksi.

Tutustu Harjun terveyden toimintaan verkkosivuilla!