
Mehiläinen – Hoitoa ja hoivaa 116 vuoden ajan
Mehiläisen historia ulottuu yli sadan vuoden päähän. Olemme olleet osa suomalaista yhteiskuntaa, kehittäneet hoitoa ja hoivaa sekä rakentaneet digitaalisia palveluja, joita viemme nyt myös maailmalle.
1909–1939
Sairaala O.Y. Mehiläinen syntyy ja kehittyy itsenäistyvän Suomen mukana.
![]()
1900-luku
Mehiläisen tarina on osa Suomen tarinaa. 1900-luvun taitteessa suomalainen yhteiskunta, tiede ja taide alkoivat suomalaistua. Suomenkielistä sairaalaa tai lääketieteen sanastoa ei kuitenkaan vielä ollut. Tähän tarkoitukseen perustettiin lääketieteellinen seura Duodecim, jonka tavoitteena oli suomen kielen vakiinnuttaminen terveydenhoitoon.
![]()
1909
Neljä seuran lääkäriä, Walter Sipilä, Reguel Löfqvist, K. F. Hirvisalo ja Akseli Koskimies, perustivat omalla riskillään ja rahallaan suomenkielisen sairaalan. Sairaala O.Y. Mehiläinen sai alkunsa 6. marraskuuta 1909. Se sai nimensä Kalevalan pyyteettömältä ja ahkeralta parantajalta, mehiläiseltä.
![]()
Hoidon vaikuttavuutta on seurattu alusta lähtien
Helsingin Huvilakadulle avatussa uudessa sairaalassa otettiin heti käyttöön vuosisadan alun modernit välineet sekä uudet hoitomenetelmät. Hoidon tuloksista on pidetty kirjaa jo Mehiläisen perustamisesta lähtien.
![]()
1932
Vuonna 1917 Suomi julistautui itsenäiseksi. Tunnelma uudessa valtiossa oli kuitenkin kaikkea muuta kuin yhtenäinen, ja seuraavana vuonna Suomi sukelsi sisällissotaan. Sodan aikana Mehiläisestä haki turvaa tuleva presidentti P. E. Svinhufvud, joka piileskeli sairaalasängyn alla potilaaksi tekeytyen. Rauhan tultua potilasmäärät kasvoivat ja Huvilakadun tilat muuttuivat ahtaiksi. Vuonna 1932 Mehiläinen muutti uusiin, yhä nykyisin käytössä oleviin tiloihin Töölöön.
1940–1969: Taloudelliset vaikeudet ja tärkeä rooli sotasairaalana
Toisen maailmansodan alkaessa Mehiläisen sairaala Töölössä muutettiin Punaisen Ristin sotasairaalaksi. Vuoden 1944 pommitusten jäljet näkyvät yhä Töölön Mehiläisen Pohjoisen Hesperiankadun ja Runeberginkadun kulmauksessa sijaitsevan sisäänkäynnin nurkkakivissä. Jälleenrakennusvuosina talous oli tiukka, ja vuosi 1952 oli Mehiläiselle yksi heikoimmista. Lopulta Töölön toimipisteen arvo pelasti yhtiön vararikolta.

1970–1999
Yhteistyö julkisen terveydenhuollon kanssa, työterveyshuollon käynnistäminen, ensimmäiset yritysostot ja laman aika.
![]()
1970-luku
Terveyskeskukset tulivat Suomeen 1970-luvulla ja siitä lähtien Mehiläinen on toiminut yhteistyössä julkisen terveydenhoidon kanssa. 1970-luvun lopulla Mehiläinen alkoi tarjota myös työterveyshuoltoa. Sairaanhoidon lisäksi kiinnitettiin yhä enemmän huomiota elintapojen vaikutuksiin.
![]()
Isät mukaan synnytyksiin
Synnytykset olivat alusta alkaen tärkeä osa Mehiläisen toimintaa, ja 1970-luvulla Mehiläinen oli tunnettu synnytyssairaala. Mehiläisessä isät pääsivät mukaan synnytykseen ensimmäisinä Suomessa, jonka vuoksi meille tultiin synnyttämään vähän kauempaakin. Monet isät kävivät vastaanotoilla vaimonsa kanssa raskauden alusta asti, ja samat lääkärit hoitivat usein kaikkien perheen lasten synnytykset.
![]()
Laajentumisesta lamaan – Mehiläinen 1980–1990-luvuilla
Mehiläinen teki ensimmäiset yritysostonsa 1980-luvun alkupuolella laajentuen Helsingissä Ympyrätalon ja Forumin toimipisteisiin sekä Vantaan Kielotielle. 1990-luvun lama iski raskaasti koko Suomeen ja vähensi terveyspalveluiden kysyntää. Mehiläinen oli osannut varautua vaikeisiin aikoihin ja pysyi pystyssä, vaikka toimintaa jouduttiinkin supistamaan. Auttamisen halu ei kuitenkaan kadonnut ja laman keskellä Mehiläisessä leikattiin lahjoitusvaroin yli 60 pientä sydänpotilasta.
Lääkäreiden arki muuttuu
Vielä 1980-luvulla lääkärin arki oli täysin tietokoneetonta. Potilastiedot kirjattiin käsin pahvikorteille, jotka haettiin päivittäin arkistosta. Todellinen mullistus koettiin 1990-luvulla ensimmäisten sähköisten potilastietojärjestelmien myötä. Taskukalentereiden ja paperipinojen sijaan tieto alkoi siirtyä digitaaliseen muotoon, mikä on sittemmin mullistanut vastaanottotoiminnan täysin.

2000–2009
Valtakunnallinen laajeneminen käynnistyy.
![]()
2001
Vuonna 2001 Mehiläinen yhdistyi turkulaisen Tohtoritalon kanssa. Samaan aikaan pääomasijoittajat Capman ja Sitra tulivat Mehiläisen omistajiksi. Myös valtakunnallinen laajeneminen jatkui vaasalaisen Remedin ja kuopiolaisen Säverin yhdistyessä Mehiläiseen. Toimitusjohtaja Antti Kasin johdolla yhtiötä kehitettiin määrätietoisesti ja pian toimipisteitä oli kaikilla yliopistopaikkakunnilla Suomessa. Panostuksia tehtiin esimerkiksi moderneihin tieto- ja laatujärjestelmiin.
![]()
2005
Mehiläisen toimintajärjestelmälle myönnettiin ISO 9001:2000-laatusertifikaatti vuonna 2005. Tuolloin luotiin myös pohja tulevien vuosien digikehitykselle ottamalla käyttöön yhtenäinen sähköinen potilastietojärjestelmä kaikissa yksiköissä. Vuonna 2005 uutena toimitusjohtajana aloitti Matti Bergendahl ja vuonna 2006 Mehiläisestä tuli osa pohjoismaista Ambea-konsernia pääomasijoittaja 3i:n omistuksessa.
Vuosikymmenen tärkeät teemat
![]()
Laadun ja vaikuttavuuden mittaaminen
Mehiläinen kehittää jatkuvasti laatua ja vaikuttavuuden mittaamista toimialan etulinjassa. Saavutuksiin kuuluvat muun muassa toimialan ensimmäinen työkykyriskejä ennustava algoritmi, kokonaisvaltainen sosiaalipalveluiden laatuindeksi sekä leikkaustoiminnan laadun ja vaikuttavuuden systemaattinen mittaaminen. Mehiläisen potilasturvallisuus, hoidon tuloksellisuus, hoitoon pääsyn nopeus ja asiakastyytyväisyys ovat toimialan parasta tasoa.
![]()
Digitalisaatio
Terveydenhoidon markkina on käymässä maailmanlaajuisesti läpi digitalisoitumisesta johtuvaa murrosta. Muutos on odotettu, sillä ala on ollut yksi hitaimmista digikehityksen suhteen. Mehiläinen on pitkään ollut digitaalisen terveydenhoidon edelläkävijä. Monidigitaalisista palveluista, joille nyt on suuri kysyntä maailmalla, on ollut Mehiläisessä Suomessa käytössä jo vuosia. Digitaalinen kehityksemme on tehty sisäisesti omilla resursseilla ja kyvykkyyksillä, ja meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus edistää digitaalista kehitystä Suomen ulkopuolella tarjoamalla valmiita ja testattuja ratkaisuja muille terveysalan toimijoille.
![]()
Kansainvälistyminen
Mehiläinen on kansainvälistynyt nopeasti. Kansainvälinen kasvu pohjaa yli satavuotiaaseen kokemukseen ja osaamiseen terveydenhuollon palveluista ja toimintamalleista sekä niiden kehittämisestä. Kehitystyössä hyödynnetään digitalisaation mahdollisuuksia. Mehiläinen toimii Suomen ulkopuolella Meliva-brändinimellä. Esimerkiksi Virossa Meliva on suurin yksityinen terveyspalveluiden tarjoaja ja Liettuaan laajentumisen myötä myös Baltian suurin yksityinen terveyspalveluiden tarjoaja.
2010–2025
Voimakas kasvu ja kehitys sekä panostukset digitalisaatioon ja laadun kehitykseen.
![]()
2015
Kuluneen kymmenen vuoden aikana Mehiläinen on tehnyt lukemattomia yritysostoja ja rakentanut kymmeniä uusia hoivakoteja ja lääkäriasemia. Samalla palvelut ovat laajentuneet lääkärikeskuksista myös hammashoitoon, julkisiin terveyspalveluihin, ikääntyneiden hoivaan, mielenterveyskuntoutukseen, vammaispalveluihin ja lastensuojeluun. Merkittävä virstanpylväs ja muutoksen moottori oli Mediverkko-konsernin ostaminen tammikuussa 2015. Kaupan myötä Mehiläisen toimitusjohtajana aloitti Janne-Olli Järvenpää.
![]()
2018
Yksityisten terveyspalveluiden ohella voimakasta kasvua ovat tuoneet Mehiläisen julkiset terveyspalvelut sekä sosiaalipalvelut. Vuonna 2018 Mehiläinen teki historiaa ottamalla hoitaakseen ensimmäisen julkisen keskussairaalan toiminnot Meri-Lapissa.
![]()
2010–2019
Vuodesta 2010 lähtien Mehiläinen on panostanut voimakkaasti digitaalisiin palveluihin. Mehiläisen kehittämä OmaMehiläinen-verkkopalvelu lanseerattiin vuonna 2012 ja sen mobiilisovellus neljä vuotta myöhemmin. Lääkäreille kehitettiin oma sovellus Mehidoc ja työterveysasiakkaille kokonainen Kompassi-sovellusperhe. Vuonna 2019 Mehiläinen aloitti tarinassaan uuden luvun palveluvientiyrityksenä yhtiön myytyä OmaMehiläinen-alustansa ensimmäiselle kansainväliselle asiakkaalle Kreikkaan.
![]()
2020: Koronapandemia iskee
Vuosi 2020 jäi historiaan poikkeuksellisena koronapandemian aikana. Mehiläinen vastasi pandemiaan nopeasti ja päättäväisesti kehittämällä sujuvan koronatestausmallin, varmistamalla laboratoriokapasiteetin, edistämällä turvallista digiasiointia ja osallistumalla aktiivisesti rokotustyöhön. Ensisijainen tavoitteemme oli kuitenkin turvata asiakkaidemme ja henkilöstömme turvallisuus.
![]()
2020: BeeHealthy perustetaan
Mehiläinen perusti BeeHealthy-tytäryhtiön vuonna 2020 vastaamaan digitaalisten ratkaisujen kysyntään kansainvälisesti. BeeHealthy tarjoaa asiakkailleen Mehiläisessä kehitettyä ja toimivaksi todettua digialustaa SaaS-palveluna (Software as a Service) ja on nousemassa johtavaksi digitaalisten terveydenhuollon ratkaisujen tarjoajaksi EMEA-alueella.
![]()
Mehiläinen laajenee Eurooppaan
Mehiläinen laajeni vuonna 2021 terveyspalveluissa kolmeen uuteen toimintamaahan: Viroon, Ruotsiin ja Saksaan. Kansainvälisen kasvun mahdollistaa Mehiläisen ainutlaatuinen osaaminen avoterveydenhuollon palveluiden tuottamisesta ja terveydenhuollon toimintamallien kehittämisestä. Tänä päivänä Mehiläinen toimii Meliva-brändinimellä Virossa, Ruotsissa, Saksassa ja Liettuassa.
Mehiläinen tänään ja huomenna
![]()
Mehiläinen toimialansa suunnannäyttäjä
Mehiläinen on noussut historiansa ja etenkin viimeisten kymmenen vuoden aikana toimialansa markkinajohtajaksi ja alansa suunnannäyttäjäksi. Yhtiö panostaa digitalisaation mahdollisuuksiin sekä hoidon vaikuttavuuteen ja laatuun kaikilla liiketoiminta-alueillaan. Mehiläisen liikevaihto oli vuonna 2024 2 063,5 miljoonaa euroa ja yhtiön palveluksessa työskenteli yli 37 000 ammattilaista. Mehiläisen asiantunteva ja ammattitaitoinen henkilökunta tekee joka päivä merkityksellistä työtä rakentaen parempaa terveyttä ja hyvinvointia yhteiskuntaan.
![]()
Vahva omistuspohja
Mehiläisen pääomistaja on CVC Capital Partnersin hallinnoimat rahastot. Mehiläisen omistajiin kuuluvat myös Varma, Valtion Eläkerahasto (VER), Ilmarinen, Apteekkien Eläkekassa, Valion Eläkekassa sekä yhtiön johto.
![]()
Tärkein voimavaramme ovat ihmiset
Mehiläisen tärkein voimavara ovat uskolliset ja tyytyväiset asiakkaat. Palvelemme vuosittain 2,2 miljoonaa henkilöasiasta, 24 000 yritysasiakasta sekä laajasti suomalaisia hyvinvointialueita. Palveluja Mehiläisessä tuottaa yli 37 000 sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaista. Me mehiläiset rakennamme yhdessä parasta paikkaa ammattilaiselle. Teemme sen johtamalla reilusti ja suhtautumalla laatuun tinkimättömästi. Saamme asioita aikaiseksi toimivassa työympäristössä, jossa tukena on osaavia ja välittäviä työkavereita. Kasvamme ja kehitymme yhdessä, pitkäjänteisesti seuraavan sadan vuoden perspektiivillä.
Kuvalähteet: Helsingin kaupunginmuseo, Mehiläisen kuva-arkisto, Mehiläisen työntekijöiden valokuva-arkistot, Museovirasto, Sotamuseo ja Svenska litteratursällskapet i Finland.




















